V Międzynarodowy Konkurs Wokalistyki Operowej A. Didura. "Poziom uczestników jest bardzo dobry"

Ostatnia aktualizacja: 10.10.2024 09:17
Trwa V Międzynarodowy Konkurs Wokalistyki Operowej Adama Didura, który już od wielu lat wyłania najznakomitszych śpiewaków młodego pokolenia. W tegorocznej odsłonie, oprócz obowiązkowych arii Mozarta, uczestnicy muszą również założyć kostiumy i odegrać operowe role przed jury oraz publicznością. - Śpiewacy będą musieli znaleźć na to sposób - mówił dyrektor artystyczny wydarzenia Andrzej Dobber.
Międzynarodowy Konkurs Wokalistyki Operowej Adama Didura już od lat wyłania najlepszych śpiewaków młodego pokolenia
Międzynarodowy Konkurs Wokalistyki Operowej Adama Didura już od lat wyłania najlepszych śpiewaków młodego pokoleniaFoto: Mat. pras.

Tegoroczna edycja Międzynarodowego Konkursu Wokalistyki Operowej Adama Didura ma charakter wyjątkowy, bo jubileuszowy. W tym roku przypada bowiem 150. rocznica urodzin patrona konkursu. Mija również 45 lat od pierwszej ogólnopolskiej odsłony, a także 20 lat od edycji międzynarodowej.


Posłuchaj
06:47 Poranek Dwójki Didur 2024_10_10-06-35-16.mp3 Relacja z Międzynarodowego Konkursu Wokalistyki Operowej Adama Didura (Poranek Dwójki)

Wysoki poziom uczestników

Jak podkreślił Andrzej Dobber, poziom uczestników w tym roku jest zaskakująco dobry. - Jury było dosyć zgodne podczas punktacji, znalazły się osoby, które sam chętnie widziałem w II etapie - mówił.

Zdaniem śpiewaka to nie lada wyzwanie i stres stanąć na scenie operowej przed jury. - Ten zawód to stres i trzeba umieć sobie z tym poradzić. Ale oni chyba sobie tutaj radzą. Mogę sobie wyobrazić, co czują, bo sam kiedyś tam stałem. Wiem, jak to jest, kiedy wychodzi się na scenę, a w gardle zasycha, oddech się podnosi, a jury siedzi i ocenia, czy wyszedł pierwszy dźwięk. A ze strachu może nie wyjść - wspominał artysta.

W tym roku młodych śpiewaków czeka również wyzwanie, ponieważ w II etapie muszą obowiązkowo wykonać arię Mozarta, a podczas III etapu - założyć kostiumy i odegrać na scenie role. Dyrektor artystyczny konkursu uważa, że pomoże to całościowo ocenić uczestników. - Musi być równowaga, artysta powinien być kompletny - dodał Andrzej Dobber.

Czytaj też:

Arie operowe z różnych epok

Jak dodała prof. Ewa Biegas, w II etapie przed śpiewakami trudne zadanie, ponieważ muszą wykonać trzy arie operowe z różnych epok.

- Trzeba się wykazać i znajomością stylu, i umiejętnością dobrego rozłożenia sił wokalnych, tak aby pięknego głosu, dobrej interpretacji i odpowiedniej intonacji starczyło od pierwszego do ostatniego dźwięku. To nie jest proste, bo w 15 minutach trzeba pokazać wszystko, co w głosie i interpretacji najlepsze - wyjaśniła jurorka.

Konkurs - dobry sposób, żeby się sprawdzić

Zdaniem jednego z uczestników podczas śpiewania nie można myśleć zbyt wiele o słowach czy technice, bo łatwo wpaść w pułapkę stresu i np. zapomnieć tekst. Mimo dużych emocji warto jednak brać udział w takich konkursach.

- Można sprawdzić się, a później poprosić jurorów o ocenę, jakieś wskazówki. To jest pomocne, bo każde świeże spojrzenie jest na wagę złota - mówił Remigiusz Nowak.

Finałowe przesłuchania V Międzynarodowego Konkursu Wokalistyki Operowej Adama Didura w sobotę, 12 października, w Operze Śląskiej.

***

Rozmawiała: Katarzyna Sanocka

Data emisji: 10.10.2024

Godzina emisji: 6.35

Materiał wyemitowano w audycji "Poranek Dwójki".

am/kmp/pg

Czytaj także

Thomas Hampson: nie zależy mi na poklasku

Ostatnia aktualizacja: 26.12.2021 16:00
- Staję przed publicznością, żeby przywołać pewien świat, który jest mi bardzo bliski, świat, który dokładnie i gruntownie zgłębiałem. Chciałbym tylko, żeby do głosu doszli prawdziwi geniusze: Goethe, Heine, Schubert, Mader, Strauss i wielu, wielu innych. Jestem wyłącznie ich przedstawicielem - mówił w Dwójce Thomas Hampson, jeden z najwybitniejszych współczesnych śpiewaków.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Andrzej Dobber: urodziłem się, żeby śpiewać

Ostatnia aktualizacja: 26.12.2023 18:00
- Z Wikipedii wynika wprawdzie, że zacząłem śpiewać w 1985 roku, brakuje więc dwóch lat do jubileuszu czterdziestolecia. Prawda jest natomiast taka, że w tym roku rzeczywiście mija 40 lat jak stanąłem na scenie. Jeszcze jako student śpiewałem w Filharmonii Krakowskiej i Operze Krakowskiej - mówił w specjalnej audycji świątecznej Andrzej Dobber, jeden z najwybitniejszych współczesnych barytonów.
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Bez makijażu" – wywiad rzeka z Olgą Pasiecznik. "Pomyślałam, że to za wcześnie"

Ostatnia aktualizacja: 17.09.2024 11:10
- Gdy usłyszałam propozycję książki, pomyślałam, że to jeszcze za wcześnie. Ale uświadomiłam sobie, ile osób wybitnych spotkałam przez całe życie, z iloma miałam okazję współpracować i się zaprzyjaźnić. I kiedy te osoby zaczęły odchodzić, to był ostateczny argument, przez który powiedziałam "tak" - mówiła w Dwójce Olga Pasiecznik, znakomita sopranistka i bohaterka wywiadu rzeki "Bez makijażu".
rozwiń zwiń