Maria Pomianowska (Chopin Arirang Project)

Ostatnia aktualizacja: 24.06.2015 10:57
Podczas festiwalu Maria Pomianowska i członkowie jej zespołu przedstawią wspólny projekt wraz z artystami koreańskimi. Wystąpią 9 lipca o godzinie 17.30 w Żydowskim Muzeum Galicja oraz 10 lipca o godz. 20.00 w Muzeum Inżynierii Miejskiej.
Maria Pomianowska  (Chopin Arirang Project)
Maria Pomianowska (Chopin Arirang Project) Foto: Mat. prasowe

Doktor habilitowana sztuk muzycznych, multiinstrumentalistka, wokalistka, kompozytorka, rekonstruktorka instrumentów zapomnianych i pedagog. Profesor Akademii Muzycznej w Krakowie oraz dyrektor międzynarodowego festiwalu Skrzyżowanie Kultur.

Od 1984 roku prowadzi studia nad unikalnymi technikami gry na instrumentach muzycznych rodem z Azji i Europy. Od 30 lat koncertuje na całym świecie, m.in. z takimi artystami jak: Yo Yo Ma, Borys Griebienszczikow, Ram Narayan, Fazal Qureshi, Gilem Goldsteinem, Gonzalo Rubalcaba, Ian Gillan czy Anna Maria Jopek. Muzykę polską wielokrotnie prezentowała na dworze cesarskim Japonii.

Artystka wydała 21 autorskich płyt, wiele z nich otrzymało międzynarodowe nagrody. W 2010 roku otworzyła pierwszą w Polsce specjalizację Ethno na Akademii Muzycznej w Krakowie. Od 2011 roku tworzy w Azji i Afryce unikatowe programy bazujące na polskiej muzyce ludowej, wraz z muzykami arabskimi, pakistańskimi, senegalskimi, irańskimi, koreańskimi, chińskimi, japońskimi i indyjskimi.

Podczas festiwalu Maria Pomianowska i członkowie jej zespołu przedstawią wspólny projekt wraz z artystami koreańskimi.

Projekt Chopin Arirang od strony artystycznej opiera się na połączeniu tradycji polskiej i koreańskiej, bazujących na wspólnej dla obu kultur rytmice trójkowej. Nazywa się ona w naszym kraju rytmiką mazurkową i uważana jest za wyznacznik polskości w muzyce. Maria Pomianowska odnalazła w muzyce koreańskiej bardzo podobny wzór rytmiczny – uważany za cechę wyróżniającą dla tradycji Korei. Ten element okazał się muzycznym „pomostem”.

 

Skład zespołu:

Maria Pomianowska – kierownictwo artystyczne, wokal, suka biłgorajska, fidel płocka

Paweł Betley – flety

Hubert Giziewski – akordeon

Bartłomiej Pałyga – wspak, śpiew alikwotowy, drumla,

Wojciech Lubertowicz – bębny, duduk