160:27 2021_12_04 15_00_04_PR2_Dwie_do_setki (2).mp3 Rozmowa o historii i rozwoju opery radiowej (Dwie do setki/Dwójka)
Mówimy: "opera", myślimy: "piękne głosy, efektowne stroje, niezwykła scenografia". Czy bez dwóch ostatnich elementów opera ma sens? Owszem, ma - opera radiowa.
W audycji "Dwie do setki" o cechach opery radiowej opowiadał m.in. Łukasz Borowicz. - Najlepiej opisuje to zjawisko artystyczne krótkie określenie "teatr wyobraźni", to trochę jak słuchowisko. Pokrewieństwo jest bezpośrednie i granica pomiędzy słuchowiskiem a widowiskiem operowym czasem się zaciera - tłumaczył dyrygent. - Radio, jeszcze przed rozwojem telewizji, pozwalało ćwiczyć wyobraźnię.
- Idea opery radiowej odnosi się do rozkwitu zachwytu nad tym, że w radiu można przedstawiać wiele rzeczy, których nie da się przedstawić w sytuacji koncertowej czy operowej - stwierdził nasz gość. - Na przykład fascynacja efektami. Oczywiście z dzisiejszego punktu widzenia zabawne są nagrania archiwalne z lat 50-60., gdzie dodawany jest wielki pogłos do głosu olbrzyma, żeby ten głos brzmiał jeszcze bardziej tubalnie i przerażająco. Ale w teatrze operowym tego się nie da zrobić.
Czas sięgania po operę radiową jest równoległy z rozwojem rozmaitych efektów dźwiękowych, sztuczek elektroakustycznych, także powstaniem Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia. - Radiofonie na całym świecie odkrywały wówczas nowe terytoria - podkreślił Łukasz Borowicz.
Józef Patkowski. Od "maszyn piekielnych" do Studia Eksperymentalnego PR >>>>
- Radio odtwarzało muzykę operową od samego początku - zaznaczył nasz rozmówca. - Jeśli myślimy o początkach fonografii, to pierwsze nośniki z nagraną muzyką, które się sprzedawały w dużych ilościach i napędziły ideę nagranego dźwięku, a później przekazywanego za pomocą fal radiowych, to były nagrania muzyki operowej.
***
O utworach pisanych z myślą o najwspanialszym medium świata - radiu - w sobotniej audycji popołudniowej opowiadali także ich twórcy, wykonawcy i realizatorzy: między innymi Andrzej Korzyński, Waldemar Fydrych, Andrzej Solczak, Agata Zubel. Nie zabrakło również skarbów z radiowego archiwum - usłyszeliśmy wypowiedzi Grażyny Bacewicz i Krzysztofa Pendereckiego.
Czytaj także:
Grażyna Bacewicz - "Przygoda króla Artura" w wykonaniu Polskiej Orkiestry Radiowej pod batutą Łukasza Borowicza do zdobycia w audycji "Dwie do setki"
***
Tytuł audycji: Dwie do setki
Prowadzili: Jakub Kukla i Andrzej Zieliński
Goście: Łukasz Borowicz (dyrygent), Andrzej Korzyński (kompozytor), Waldemar Fydrych (autor libretta do opery "Don Generał"), Andrzej Solczak (reżyser dźwięku), Agata Zubel (kompozytorka), Anna Seniuk (aktorka, reżyserka)
Data emisji: 4.12.2021
Godzina emisji: 15.00