"Face in the Forest" to tytuł wystawy, na której możemy zobaczyć kompozycję autorstwa brytyjskiego artysty Michaela Flynna, którą od środy można oglądać we wrocławskim Muzeum Narodowym.
Wystawa jest częścią projektu "Forest", w którym Flynn pokazuje, że las jest miejscem, gdzie odnaleźć można źródła współczesnej kultury europejskiej - poinformowała rzeczniczka Muzeum Narodowego we Wrocławiu, Anna Kowalów. W sali Muzeum Narodowego we Wrocławiu artysta składał swe dzieło przez tydzień - dodała. Zdjęcia dokumentujące ten proces można zobaczyć w naszej Galerii w ramce po prawej stronie
"Przygotowując się do realizacji pracy, artysta tropił dawne mity i legendy m.in. w polskich lasach i muzeach etnograficznych. Był na Górze Garbarce, a w Wambierzycach zachwycił się rzeźbą przedstawiającą niezwykłą świętą z brodą, czyli Wilgefortis" - tłumaczyła Kowalów.
Praca "Faces in the Forest" powstała we wrześniu 2010 r. podczas XXXIV Międzynarodowego Sympozjum Ceramiki "Porcelana Inaczej" w Wałbrzychu. Przewodnicząca Sympozjum Monika Patuszyńska podkreśliła, że Flynn przez kilkanaście miesięcy studiował przedchrześcijańskie mity, wierzenia i legendy, badając tradycje karnawałowe w różnych częściach Europy, związki pomiędzy współczesnym Arlekinem i Dionizosem czy greckim Panem. "Poszukiwanie źródeł kultury europejskiej doprowadziło Flynna do Polski, gdzie wszystkie badane wcześniej wątki znalazły swoje miejsce w nowym projekcie" - tłumaczyła Patuszyńska.
Michael Flynn jest absolwentem Birmingham College of Art (1963-1965). Początkowo zajmował się malarstwem, dopiero w latach siedemdziesiątych zainteresował się ceramiką. Artysta jest członkiem prestiżowej Academie Internationale de la Ceramique. Prowadzi warsztaty ceramiczne dla młodych adeptów tej dyscypliny na uczelniach na całym świecie. Prace artysty znajdują się w kolekcjach m.in. Muzeum Sztuk Użytkowych w Pradze, Gardiner Museum w Toronto i Muzeum Sztuk Użytkowych w Kolonii.
Flynn specjalizuje się w ceramice figuratywnej. Jego dzieła, powstające często w ramach rozbudowanych cykli, odwołują się do bogatej tradycji tego gatunku. Narracyjnie konstruowane kompozycje czerpią inspirację z najrozmaitszych źródeł antycznych mitów, zapomnianych wierzeń, dawnych rytuałów.
Wystawa będzie czynna do 20 marca.
(PAP/pj)