45. Międzynarodowy Festiwal Muzyczny "Wieczory u Telemanna"

Ostatnia aktualizacja: 03.10.2024 13:01
Zapraszamy na jubileuszowy, 45 Międzynarodowy Festiwal Muzyczny „Wieczory u Telemanna” i 6 koncertów, które odbędą się w dniach 5, 11, 12, 18,19 i 26 października br. 
Wieczory u Telemanna
Wieczory u TelemannaFoto: Mat. pras.

To jedno z najstarszych odbywających się w naszym kraju wydarzeń muzycznych o wieloletniej historii i tradycji, realizowane w Muzeum od 1979 roku. To także jedyna taka inicjatywa w Polsce i jedna z nielicznych w Europie, gdyż koncerty festiwalowe odbywają się we wnętrzach, w których przebywał jeden z najwybitniejszych kompozytorów I połowy XVIII wieku, wielka postać w literaturze i historii muzyki – Georg Philipp Telemann.

 

Podczas jubileuszowej edycji w Sali Lustrzanej zamku pszczyńskiego zaprezentują się zespoły, mistrzowie wykonawstwa historycznego: {oh!} Orkiestra Martyny Pastuszki, Arte Dei Suonatori oraz Le Concert de la Loge, którego założycielem jest skrzypek Julien Chauvin. Publiczność festiwalu będzie miała okazję słuchać także znakomitych solistów. Z recitalami na fortepianie historycznym marki Erard (1839) wystąpią uznani pianiści, Dmitri Ablogin i Kamila Sacharzewska. W interpretacji Chouchane Siranossian, artystki należącej do największych wirtuozów skrzypiec w przestrzeni muzyki barokowej usłyszymy dwa Koncerty skrzypcowe Feliksa Janiewicza (I, w tonacji F-dur oraz V, e-moll). Finał festiwalu uświetni występ znakomitego kontratenora Maxa Emanuela Cenčića. Wraz z {oh!} Orkiestrą i Martyną Pastuszką wykonają program, którego motywem przewodnim będzie postać XVIII-wiecznego włoskiego śpiewaka-kastrata Senesino w twórczości Georga Friedricha Händla.

 

Dyrektor artystyczną tej edycji festiwalu ponownie została Martyna Pastuszka, muzyczny entrepreneur, kapelmistrzyni, dyrygentka, solistka, kameralistka, założycielka i kierownik artystyczna {oh!} Orkiestry, postrzeganej obecnie jako wiodący zespół muzyki dawnej na polskiej scenie.

 

Festiwal realizowany jest w partnerstwie z Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina. Wydarzenie dofinansowano ze środków Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszy Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka” realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

 

Mecenasem „Wieczorów u Telemanna” jest PKO Bank Polski.


Organizator zastrzega sobie prawo do dokonywania zmian w programie.

45. Międzynarodowy Festiwal Muzyczny „Wieczory u Telemanna”

5-26 października 2024, godz. 18:00

Muzeum Zamkowe w Pszczynie, Sala Lustrzana

Brama Wybrańców 1, 43-200 Pszczyna

 

Więcej na: https://zamek-pszczyna.pl/

 

Wieczór I

Sobota, 5 października 2024, godz. 18.00

 

Koncert inaugurujący 45. Międzynarodowy Festiwal Muzyczny „Wieczory u Telemanna”

 

WYKONAWCY:

Le Concert de la Loge

Julien Chauvin – skrzypce, prowadzenie zespołu
Felix Knecht – wiolonczela
Tami Krausz – flet
Violaine Cochard – klawesyn

 

Le Concert de la Loge założył w styczniu 2015 roku Julien Chauvin jako zespół grający na instrumentach z epoki z ambicją ożywienia istotnego ogniwa w historii francuskiej muzyki: „Le Concert de la Loge Olympique”. Założona w 1783 roku przez Comte d’Ogny, orkiestra ta była uważana za jedną z najlepszych w Europie i słynęła z tego, że zleciła Josephowi Haydnowi napisanie Symfonii Paryskich. W tamtych czasach zdecydowana większość muzyków była masonami, a wiele stowarzyszeń koncertowych było powiązanych z lożami masońskimi, takimi jak Olympique de la Parfaite Estime.

Obecnie zespół o zmiennym składzie wykonawczym oferuje programy muzyki kameralnej, symfonicznej i operowej, prowadzone od skrzypiec lub przez dyrygenta, i wykonuje szeroki repertuar, od muzyki barokowej po muzykę z początku XX wieku. Celem tej rekonstrukcji jest również odkrywanie nowych form koncertowych, ożywienie spontaniczności i zwyczajów z końca XVIII wieku, które łączyły różne gatunki i artystów tego samego wieczoru, a także budowanie mostów z innymi dyscyplinami artystycznymi.

 

Julien Chauvin – od najmłodszych lat interesował się rewolucją barokową i odrodzeniem wykonawstwa na wczesnych instrumentach. Uczył się w Holandii, w Królewskim Konserwatorium w Hadze, u Very Beths, założycielki Archibudelli wraz z Anner Bylsma. Spełniając swoje pragnienie ożywienia XVIII-wiecznego repertuaru wykonawczego, Julien Chauvin założył w 2015 roku nową orkiestrę: Le Concert de la Loge. Ambicją zespołu jest odkrywanie zapomnianych stron francuskiego repertuaru lirycznego i instrumentalnego, a także formatów koncertowych, które zachęcają publiczność do spontaniczności i wyobraźni.

 

 

PROGRAM:
Telemannowski kunszt, a bachowski geniusz

Georg Philipp Telemann (1681-1767) – Kwartety paryskie
Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Sonata triowa ze zbioru „Musicalisches opfer”
Georg Philipp Telemann (1681-1767) – Kwartet paryski nr 6 e-moll, TWV 43:e4
Prélude – Gay – Vite – Gracieusement – Distrait – Modéré
Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Sonata triowa G-dur, BWV 1039
Adagio – Allegro ma non presto – Adagio e piano – Presto

*  *  *
Johann Sebastian Bach – Sonata triowa ze zbioru „Musicalisches opfer”, BWV 1079
Largo – Allegro – Andante – Allegro
Georg Philipp Telemann – Sonata na skrzypce i basso continuo TWV 41:d5
Andante-Allegro-Adagio-Giga

Georg Philipp Telemann – Sonata triowa G-dur, TWV 42:g1
Affetuoso – Vivace – Largo – Vivace

 

Wieczór II

Piątek, 11 października 2024, godz. 18.00 

 

Recital na fortepianie historycznym marki Erard (1839 r.)

 

WYKONAWCY:

Dmitry Ablogin – fortepian

 

Jedna z najbardziej rozpoznawalnych osobowości młodego pokolenia pianistów; specjalizuje się w grze na instrumentach historycznych. Kształcił się pod kierunkiem Vladimira Troppa w Akademii Muzycznej im. Gniesinych, którą ukończył z wyróżnieniem w 2012 r. Edukację artystyczną kontynuował pod opieką Jespera B. Christensena w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst we Frankfurcie nad Menem. Finalista I Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych w Warszawie (2018), jest laureatem wielu konkursów pianistycznych, w tym Konkursu im. Mikołaja Rubinsteina w Paryżu, German Piano Open w Hanowerze oraz Musica Antiqua w Brugii.

W 2021 r. artysta wygrał X Międzynarodowy Konkurs „German Piano Award”, zadebiutował także w Alte Oper we Frankfurcie. Występował w wielu krajach Europu i w USA oraz w Polsce na Festiwalu „Chopin i jego Europa”. Jako ceniony kameralista współpracuje z takimi muzykami i zespołami, jak Alena Baeva, Anastasia Kobekina, Kateryna Kasper, Eliot Quartett i Henschel Quartet. W sezonie 2023/2024 występuje m.in. w Filharmonii Berlińskiej i w Kolonii, Concertgebouw w Amsterdamie, Konzerthausie we Fryburgu, Queen’s Hall w Edynburgu i City Halls w Glasgow oraz koncertuje z takimi zespołami, jak Freiburger Barockorchester czy Orkiestra XVIII Wieku. Nagrał dla Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina album solowy Chopin’s Last Works na ostatnim fortepianie Chopina.

Artysta mieszka w Niemczech. Jest pedagogiem we frankfurckiej Hochschule für Musik und Darstellende Kunst, gdzie prowadzi klasę fortepianu.

 

 

PROGRAM

Fryderyk Chopin (1810-1849)

  • Rondo à la Mazur op. 5Walc a-moll op. 34 nr 2
  • Nokturn B-dur op. 9 nr 3
  • Polonez cis-moll op. 26 nr 1

John Field (1782-1837)

  • Nokturn e-moll, H 46 Adagio
  • Nokturn A-dur, H 36 Poco adagio

Felix Mendelssohn Bartholdy (1809-1847)

Sonata E-dur op. 6

  • Allegretto con espressione
  • II Tempo di Menuetto – Più Vivace
  • III Recitativo: Adagio e senza tempo – Andante – Allegretto con espeessione
  • IV Molto Allegro e vivace – Allegretto con espressione

 

Wieczór III

Sobota, 12 października 2024, godz. 18.00 

 

WYKONAWCY:

Arte dei Suonatori

Aureliusz Goliński – skrzypce, lider zespołu
Ewa Golińska – skrzypce  
Anna Krzyżak-Siarkowska – altówka
Marta Bławat – obój/obój d’amore
Anežka Wacławik – flet traverso/flet prosty
Monika Hartmann – wiolonczela
Dagmara Tyrcha – klawesyn

 

30 lat temu muzycy orkiestry Arte dei Suonatori, założonej przez Ewę i Aureliusza Golińskich, inicjowali w Polsce praktykę wykonywania muzyki dawnych epok na historycznych instrumentach stając się jednym z czołowych polskich zespołów na europejskiej scenie muzycznej. Po latach wspólnych i indywidualnych doświadczeń poszukiwania artystyczne muzyków koncentrują się na nieustannym zgłębianiu sedna języka muzycznego kompozytorów minionych epok, co w połączeniu z historycznym instrumentarium doprowadziło do stworzenia stylu jednocześnie historycznego, nowoczesnego, jak i na wskroś indywidualnego. Ogromny repertuar Arte dei Suonatori to zbiór około 700 kompozycji, obejmujący dzieła powstałe od chwili wykształcenia się muzyki barokowej do wczesnego romantyzmu, a także utwory
napisane współcześnie i jemu dedykowane.

Od początku swej działalności orkiestra koncertowała z wieloma najważniejszymi postaciami światowej sceny muzyki dawnej. Od kilku lat zespół rozwija szczególnie satysfakcjonującą i owocną współpracę z Marcinem Świątkiewiczem jako solistą i dyrygentem. W sezonie koncertowym 2023-2024 Arte dei Suonatori obchodzi jubileusz 30-lecia powstania.

 

PROGRAM

Telemann na królewskim dworze

 

Georg Philipp Telemann (1681-1767)

Sonata Polonoise a-moll na 2 skrzypiec i b.c. TWV 42:a5
Andante – Allegro – Largo – Allegro

Concerto à tre A-dur na flet traverso, obój d’amore lub skrzypce i b.c. TWV 42:A9
Vivace – Soave – Vivace

Concerto à 4  d-moll TWV 43:d2
Largo – Allegro – Andante – Allegro

Koncert obojowy d-moll TWV 51:d1
Andante – Vivace – Largo – Allegro

Quartet g-moll na flet prosty, skrzypce, altówkę i b.c. TWV 43:g4
Allegro – Adagio – Allegro

 

Wieczór IV

Piątek, 18 października 2024, godz. 18.00 

 

Recital na fortepianie historycznym marki Erard (1839 r.)

 

WYKONAWCY:
Kamila Sacharzewska – fortepian

 

Absolwentka Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia w Suwałkach pod kierunkiem mgr Anny Borkowskiej. Obecnie studentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie fortepianu prof. Janusza Olejniczaka oraz prof. Joanny Ławrynowicz-Just.
Jest stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, programu „Młoda Polska”, Dyrektora Centrum Edukacji Artystycznej, Marszałka Województwa Podlaskiego, Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci oraz Prezydenta Miasta Suwałki.

Występowała z wieloma recitalami zarówno w Polsce jak i za granicą, m.in. w Konsulacie RP w Montrealu, Ambasadzie RP w Paryżu, Filharmonii Narodowej w Warszawie, Łazienkach Królewskich pod pomnikiem Fryderyka Chopina oraz w innych salach koncertowych w Kanadzie, Niemczech, Hiszpanii, Francji, Danii, Holandii, Belgii, Litwie, Łotwie i Białorusi. Jako solistka wystąpiła z Płocką Orkiestrą Symfoniczną, Kowieńską Orkiestrą Symfoniczną, Wileńską Orkiestrą Kameralną, Suwalską Orkiestrą „Camerata dell Arte” oraz z (Oh!) Orkiestrą pod dyrekcją Vaclava Luksa.

Zdobyła laury na wielu konkursach, m.in. jest finalistką II Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych, zdobywczynią I nagrody w Konkursie Yamaha Music Europe Foundation, I nagrody na „VII International Polish Grand Piano Music Competition dedicated to Fryderyk Chopin” w Wilnie, I nagrody i nagrody Specjalnej Jury „Musical Prodigy” w Międzynarodowym Konkursie Młodych Pianistów w Rydze.

 

PROGRAM

Fryderyk Chopin (1810-1849)

  • Walc Es-dur op. 18
  • Etiuda e-moll op. 25 nr 5
  • Mazurki op. 24 ( nr 1 – g-moll, nr 2- C-dur, nr 3 – As-dur, nr 4 – b-moll)
  • Wariacje B-dur op. 12
  • Polonez fis-moll op. 44
  • Nocturn Des-dur op. 27
  • Polonez As-dur op. 53

Wieczór V

Sobota, 19 października 2024, godz. 18.00 

 

WYKONAWCY:

Chouchane Siranossian – skrzypce

{oh!} Orkiestra

Martyna Pastuszka – skrzypce, kierownictwo artystyczne

 

Chouchane Siranossian jest obecnie jednym z czołowych wirtuozów skrzypiec na międzynarodowej scenie barokowej, zarówno jako solistka, jak i u boku wielu prestiżowych orkiestr. Jej mistrzowskie opanowanie instrumentu, poparte badaniami muzycznymi i wzorowym doświadczeniem, uczyniło ją muzykiem o wyraźnej indywidualności.

Naukę gry na skrzypcach rozpoczęła pod kierunkiem Tibora Vargi w Sion, a w wieku 15 lat przyjęta została do klasy Pavla Vernikova w konserwatorium w Lyonie. Studia kontynuowała u Zakhara Brona w Musikhochschule w Zurychu, którą ukończyła z wyróżnieniem w 2007 r. Krótko potem została koncertmistrzem Orkiestry Symfonicznej z St. Gallen. Spotkanie z Reinhardem Goebelem zaowocowało zwróceniem się artystki ku wykonawstwu historycznie poinformowanemu; swoją wiedzę w zakresie muzyki dawnej poszerzała właśnie pod jego kierunkiem w Mozarteum w Salzburgu, regularnie występowała też z nim jako solistka.

Prowadzi zespół Esperanza, powstały w 2015 r. w Liechtensteinie, wyróżniony Opus Classic 2018; w 2022 r. ukaże się czwarty album płytowy orkiestry. Pierwsza solowa płyta Chouchane Siranossian, Time Reflexion, otrzymała Diapason Decouverte (2015). Dyskografia artystki obejmuje ponadto – wydawane przez Alpha Classics – Koncert skrzypcowy Mendelssohna, ktory nagrała z Anima Eterna Brugge (In Time), album L’Ange et le Diable (duet z Josem van Immerseelem), koncerty skrzypcowe Tartiniego z Wenecką Orkiestrą Barokową pod dyrekcją Andrei Marcona (2020), koncerty skrzypcowe Andreasa Romberga (z Orkiestrą Barokową „Capriccio”) i – najnowszy album – Bach before Bach (nagrany z Leonardo Garcíą Alarcónem i Balázsem Mátém). Wszystkie płyty są bardzo wysoko oceniane przez krytykę i wyróżniane prestiżowymi nagrodami, np. International Classical Music Awards (ICMA), Preis der Deutschen Schallplatten Kritik, Choc Classica czy Diapason d’Or.

Chouchane gra na dwóch skrzypcach: Barokowych skrzypcach Giuseppe i Antonio Gagliano oraz skrzypcach Giovanniego Battisty Guadagniniego udostępnionych dzięki uprzejmości Fabrice’a Girardina, lutnika z La Chaux-de-Fonds.

 

{oh!} Orkiestra pod przewodnictwem Martyny Pastuszki już w pierwszej dekadzie swojej działalności zyskała miano najlepszej orkiestry specjalizującej się w wykonawstwie historycznym w Polsce. Zespół współpracuje obecnie z najważniejszymi instytucjami kulturalnymi w Polsce, takimi jak Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia i Instytut Adama Mickiewicza.
{oh!} Orkiestra koncertowała w największych salach koncertowych, takich jak Wigmore Hall, Theater an der Wien, Tchaikovsky Concert Hall w Moskwie i Auditorium de l’Opéra de Dijon oraz na najważniejszych festiwalach w Europie, takich jak Bayreuth Baroque, Bachfest Leipzig, Händel-Festspiele w Halle, Tage Alter Musik Regensburg i Musikfestspiele Potsdam Sanssouci.

Wraz z Festiwalem All’Improvviso oraz wiedeńską agencją Parnassus Arts Productions {oh!} Orkiestra nieustannie odkrywa zapomniany barokowy repertuar operowy. Orkiestra ma na swoim koncie prawykonania m.in. Didone abbandonata Domenica Sarriego, Arminio Johanna Adolfa Hassego, Alessandro nell’Indie Leonarda Vinci, Gismondo re di Polonia Leonarda Vinci i Il Venceslao Antonia Caldary. W 2022 roku {oh!} Orkiestra została rezydentem festiwalu Misteria Paschalia wraz z Martyną Pastuszką w roli Dyrektora Artystycznego. Orkiestra była również zespołem rezydentem Festiwalu Bayreuth Baroque w 2022 roku. Od 2018 roku zespół regularnie współpracuje z Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina. Dzięki tej współpracy {oh!} Orkiestra otrzymała od Instytutu zaproszenie do nagrania kompletu symfonii Mozarta, a także wielu dzieł muzyki polskiego romantyzmu.

 

Martyna Pastuszka – skrzypaczka, koncertmistrz, muzyczny „entrepreneur” założycielka
i dyrektor artystyczny {oh!} Orkiestry, z którą regularnie koncertuje. Jako koncertmistrz współpracuje z Pygmalion Ensemble Raphaela Pichona oraz orkiestrą Utopia Teodora Currentzisa. Występowała z cenionymi zespołami jako kierownik artystyczny, koncertmistrz, solistka czy kameralistka, m.in. Le Concert de la Loge, Concerto Copenhagen, Hofkapelle München, Collegium Vocale Gent, Le Parlement de Musique, Aukso, Orquesta Barroca de Sevilla. W 2022 roku jako dyrektor artystyczny-rezydent festiwalu Misteria Paschalia w Krakowie zaprogramowała całą edycję i prawykonała oratorium Jacoba Schubacka Die Jünger zu Emaus. Prowadzona przez nią {oh!} Orkiestra oraz {oh!} trio nagrywa dla wytwórrni takich jak Aparte, Sony, NIFC, Muso, CPO, Dux.

Martyna Pastuszka została nagrodzona Koryfeuszem w kategorii Osobowość Roku i nominowana do nagród Opus Klassik w kategorii Dyrygent Roku, Paszporty Polityki i Fryderyki.

Przyszłe sezony artystyczne artystki wypełnią kolejne nagrania realizowane dla Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina, dla szwajcarskiej wytwórni Prospero, koncerty {oh!} Orkiestry w prestiżowej sali Concertgebouw w Amsterdamie, Theater an der Wien w Wiedniu, festiwalach w Halle, Poczdamie, Rydze, francuskim Ambronay czy Wersalu. Zaproszenie do rocznej rezydencji artystycznej wystosowane zostało przez Orquesta Barroca de Sevilla
i właśnie z tym zespołem Martyna będzie szerzej współpracować w sezonie 2025/26.

 

 

PROGRAM:

Zawrotna wirtuozeria i echa tradycji
Feliks Janiewicz (1762 – 1848) – I Koncert skrzypcowy F-dur
Moderato – Romance – Rondo

Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) – Symfonia nr 5 B-dur K.22.
Allegro – Andante – Allegro molto

Feliks Janiewicz – V Koncert skrzypcowy e-moll
Largo, Allegro moderato – Adagio – Rondo

 

Wieczór VI

Sobota, 26 października 2024, godz. 18.00 

 

WYKONAWCY:

Max Emanuel Cenčić – kontratenor
{oh!} Orkiestra
Martyna Pastuszka – skrzypce, kierownictwo artystyczne

 

Max Emanuel Cenčić  to kontratenor, reżyser, impresario, właściciel agencji i dyrektor artystyczny. Jest zaangażowany w ponowne odkrywanie i wykonywanie muzyki XVIII wieku. Występuje na scenie od ponad 40 lat, pojawiając się na najważniejszych scenach operowych na całym świecie, takich jak Opera Wiedeńska, Theater an der Wien, Opera w Zurychu, Opéra Royal w Wersalu, Opera Bawarska, Staatsoper Unter den Linden w Berlinie, Gran Teatro del Liceu w Barcelonie, Theatre des Champs-Elysées, La Scala w Mediolanie, Staatsoper Unter den Linden i brukselska opera La Monnaie. Swoją karierę wokalną rozpoczął jako śpiewak w chórze chłopięcym w Wiedniu, a w 1992 roku karierę solową jako sopran, którą kontynuował jako kontratenor od 2001 roku. Jako dyrektor Parnassus Arts Productions jest odpowiedzialny za koncepcję, reżyserię i wykonanie ważnych dzieł włoskiej muzyki barokowej.

Za swoją pracę artystyczną został uhonorowany przez francuskie Ministerstwo Kultury tytułem Chevalier dans l’Ordre des Arts et des Lettres, a w 2021 roku otrzymał Honorową Nagrodę Niemieckiego Stowarzyszenia Krytyków Płytowych w kategorii „Classical”.

Max Emanuel Cenčić zyskał również międzynarodową sławę jako reżyser i był odpowiedzialny za realizacje produkcji, między innymi na Festiwalu w Salzburgu w 2019 roku oraz w Badisches Staatstheater w ramach International Handel Festival. Od 2020 roku Max Emanuel Cencic jest dyrektorem artystycznym Bayreuth Baroque Opera Festival, który został uznany za najlepszy festiwal 2024 roku przez Oper! Do jego ostatnich ról należą Lotario w La Scali w Mediolanie, Guido w Wiedniu i Bayreuth, Tolomeo w Paryżu, Kolonii, Luksemburgu, Monte Carlo, Wersalu i Wiedniu. Y]

 

PROGRAM:

ENESINO – haendlowskie arie di bravura

Georg Friedrich Haendel (1685-1759)
Sinfonia z opery Alessandro Severo HWV 13
Largo – Allegro
Bramo te sola z opery Floridante
Spera che tra le care z opery Muzio Scevola
Concerto grosso d-moll nr 10 op. 6 HWV 328 – Ouverture
Lentement – Allegro – Lentement
Pompe vane di morte … Dove sei z opery Rodelinda
Rompo i lacci z opery Flavio

* * *

Fra dubbi affetti miei z opery Siroe
Bel contento z opery Flavio
Radamisto HWV 12 – Ouverture
Lentement – Allegro
Se mormora rivo z opery Scipione
Vivi Tirianno z opery Rodelinda

***

Mat. pras.

Zobacz więcej na temat: patronat