"Oresteja". Trylogia Ajschylosa w dźwiękowym teatrze Agaty Zubel

Ostatnia aktualizacja: 04.02.2021 16:49
W sobotni wieczór (6.02) słuchaliśmy dramtopery "Oresteja" Agaty Zubel – jednej z najbardziej cenionych i rozpoznawalnych polskich kompozytorek. Dzieło  było wykonane w wersji estradowej w wykonaniu Chóru Polskiego Radia z udziałem m.in. Danuty Stenki.
Plakat wydarzenia
Plakat wydarzeniaFoto: Mat. promocyjne

Wykonawcy:

Danuta Stenka - Klitajmestra/Orestes
Michał Sławecki - Apollo (kontratenor)
Tomasz Piluchowski - Atena (baryton)
Anna Zawisza - Kassandra (sopran)
Wojciech Herzyk - perkusja
Adam Bonk - perkusja
Lucjan Krochmalny - perkusja
Arkadiusz Kątny - realizacja partii elektroniki
Chór Polskiego Radia
Ada Bystrzycka - reżyser światła

Maria Piotrowska-Bogalecka - przygotowanie chóru
Szymon Bywalec - dyrygent

Libretto Mai Kleczewskiej na podstawie Orestei wg. Ajschylosa
w tłumaczeniu Macieja Słomczyńskiego, ostatni monolog Klitajmestry w tłumaczeniu Stefana Srebrnego.

***

AgataZubel-ŁukaszRajchert71200.jpg
Agata Zubel: wątki w "Orestei" potraktowane są symbolicznie

Oresteja to połączenie dwóch gatunków – dramatu i opery. Podstawą dla niej była trylogia Ajschylosa. Na tej podstawie libretto stworzyła Maja Kleczewska, opierając się na tłumaczeniu autorstwa Macieja Słomczyńskiego. Dzieło powstało na zamówienie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie w 2011 roku.

Oresteja Ajschylosa to jedyna zachowana w całości trylogia teatru antycznego. Dzieło opowiada o tragicznej klątwie, która dotknęła ród Pelopidów. W jej wyniku zbrodnia za zbrodnią spadają na kolejne pokolenia: "Tu śmierć - tam śmierć, płaci krwią, kto zabił". Centralnymi wydarzeniami starogreckiej trylogii są mord na Agamemnonie i zemsta Orestesa. W ostatniej części sąd z udziałem bogów kładzie kres zemstom i zbrodniom.

Agata Zubel stawia za Ajschylosem fundamentalne pytania m.in. o prawa moralne, o karę, sprawiedliwość, a także o to, czym jest łańcuch zła. Pytania te pozostają jednak bez odpowiedzi. Dramatyczne wybory Klitajmestry (akt I) i Orestesa (akt II) rozgrywają się poza czasem. Są osadzone w antycznej historii, a jednocześnie niezwykle współczesne, komentowane przez inne postacie i chór, który pełni tu różne role: antycznego komentatora, opłakujących ofiarnic, szalejących furii, gwarnego tłumu i medium tworzącego "szum informacyjny".


1200x660_ElettroVoce_2.jpg
ElettroVoce: w poszukiwaniu nowych możliwości wykonawczych [WIDEO]

W partyturze obok chóru, wiodącą rolę pełniły instrumenty perkusyjne, a także elektronika. Obie partie aktorskie, tj. królowej Klitajmestry i jej syna Orestesa - wykonała wybitna aktorka Teatru Narodowego - Danuta Stenka. W roli Kassandry - Anna Zawisza (sopran), w partii Apolla usłyszeliśmy kontratenora Michała Sławeckiego, a w partii Ateny – tenora Tomasza Piluchowskiego. Partię elektroniki zrealizował Arkadiusz Kątny. Artystów prowadził Szymon Bywalec, a za przygotowanie chóru odpowiada Maria Piotrowska-Bogalecka.

***

Koncertu online słuchaliśmy w sobotę, 6 lutego, o godz. 19.30 na antenie PR2, stronie dwojka.polskieradio.pl oraz na Facebooku Dwójki i kanale YouTube Polskiego Radia.

Zobacz więcej na temat: opera Agata Zubel
Czytaj także

Wspomnienia Teresy Żylis-Gary

Ostatnia aktualizacja: 29.01.2021 13:00
"Chciałam tylko pięknie śpiewać" - mówi urodzona na Wileńszczyźnie śpiewaczka, bohaterka audycji "Zapiski ze współczesności". W sobotę 23 stycznia Teresa Żylis-Gara obchodziła swoje urodziny. Z tej okazji przypominamy nagrywany z nią pięć lat temu cykl.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Marta Gardolińska dyrektorem opery we Francji. "To była próba ognia"

Ostatnia aktualizacja: 27.01.2021 12:10
- Ta wiadomość nie spadła na mnie jak grom z jasnego nieba. To był dłuższy czas rozmów i poznawania się z zespołem. A warunki, w których się poznawaliśmy, były dość szczególne, ponieważ to był sam środek pandemii. Zabraliśmy się za dosyć duże dzieło operowe Alexandra Zemlinsky'ego. To była próba ognia, z której wyszliśmy obronną ręką - mówiła Marta Gardolińska, nowa dyrektor muzyczna Opéra national de Lorraine w Nancy.
rozwiń zwiń