"Halka" wileńska Stanisława Moniuszki w Polskiej Operze Królewskiej

Ostatnia aktualizacja: 18.09.2024 15:48
"Halka" wileńska to polska opera narodowa z muzyką Stanisława Moniuszki do libretta Włodzimierza Wolskiego. W "Operze pod gwiazdami" (20.09) wysłuchaliśmy transmisji z Teatru Królewskiego w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie.
Halka wileńska to polska opera narodowa z muzyką Stanisława Moniuszki do libretta Włodzimierza Wolskiego
"Halka" wileńska to polska opera narodowa z muzyką Stanisława Moniuszki do libretta Włodzimierza WolskiegoFoto: Karpati & Zarewicz

Program:

Stanisław Moniuszko Halka – wersja wileńska.

INSTRUMENTACJA I OPRACOWANIE NA ORKIESTRĘ - MICHAŁ DOBRZYŃSKI

Wykonawcy:

Adam Kruszewski – baryton (Cześnik),

Aleksandra Łaska – sopran (Zofia),

Robert Szpręgiel – baryton (Janusz),

Sławomir Jurczak – bas-baryton (Marszałek),

Justyna Khil – sopran (Halka),

Łukasz Hajduczenia – baryton (Jontek),

Zespół Wokalny Polskiej Opery Królewskiej i Orkiestra Polskiej Opery Królewskiej, dyr. Karol Szwech


"Halka" wileńska w Polskiej Operze Królewskiej (fot. Karpati & Zarewicz) "Halka" wileńska w Polskiej Operze Królewskiej (fot. Karpati & Zarewicz)

***

"Halka” wileńska to polska opera narodowa z muzyką Stanisława Moniuszki. Jej pierwsze estradowe wykonanie w dwutaktowej wersji odbyło się 1 stycznia 1848 roku w Wilnie. Jednak to po 10 latach opera uzyskała swój ostateczny, czteroaktowy kształt i została zaprezentowana w profesjonalnym teatrze w Warszawie. Moniuszko swoją muzykę komponował do libretta Włodzimierza Wolskiego, które pierwotnie było poematem, a w przeciągu czterech dni zostało dostosowane do wymogów opery. W efekcie powstała opowieść o miłości nieszczęśliwej i naiwnej góralki do szlachcica. Wątki społeczno–obyczajowe opowieści stały się przyczyną kłopotów cenzuralnych i politycznych dzieła. „Halka”, której przesłaniem jest krytyka postaw szlachty i ziemiaństwa została uznana przez XIX–wiecznych konserwatystów za operę o charakterze niemoralnym.

Opera w dwuaktowej wersji wileńskiej wystawiona zostanie w Teatrze Królewskim w Starej Oranżerii w warszawskich Łazienkach Królewskich. Spektakl został wyreżyserowany przez Wojciecha Adamczyka, który osadza akcję dzieła w czasach współczesnych, gdyż – jak podkreślają twórcy – podstawowe problemy zawarte w treści dramatu są uniwersalne i pozostają aktualne do dziś.

***

Do wysłuchania audycji "Opera pod gwiazdami" w sobotę (21.09) w godz. 19.00-23.00 zaprosił Marcin Majchrowski.

zch/dz

Czytaj także

Stanisław Moniuszko - "Hrabina" w wersji koncertowej

Ostatnia aktualizacja: 04.06.2022 23:00
W 150. rocznicę śmierci Stanisława Moniuszki wysłuchaliśmy koncertowej wersji opery "Hrabina" w reżyserii Anny Wieczur-Bluszcz. Chór Filharmonii Narodowej przygotował Bartosz Michałowski, a Orkiestrę Polskiego Radia w Warszawie poprowadził Michał Klauza.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Dorota Kozińska: "Turandot" to muzyczna secesja

Ostatnia aktualizacja: 17.03.2024 15:00
- Czasami się podśmiewam, że "Turandot" to taka muzyczna secesja. Ornamenty w tej operze są jakoś tam azjatyckie, ale już nie do końca jest istotne, skąd one pochodzą. Japońszczyzny wprawdzie tu nie ma, ale jest mnóstwo tego, co wówczas uznawano za azjatyckie - mówiła w czasie transmisji opery Puccinego z nowojorskiej MET Dorota Kozińska, krytyczka muzyczna.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Fabio Biondi: muzyka Moniuszki jest wyrafinowana i ma mnóstwo detali

Ostatnia aktualizacja: 26.08.2024 09:47
- Moniuszko to kompozytor, który wymaga wiele czasu i wiele zamiłowania. Jego muzyka nie brzmi od razu w sposób oczywisty. Trzeba poświęcić jej naprawdę sporo uwagi, by rozpoznać jej wartość. W mojej ocenie, po tych wszystkich latach studiów, uważam, że Moniuszko był jednym z najlepszych kompozytorów XIX wieku - mówił w Dwójce skrzypek i dyrygent Fabio Biondi.
rozwiń zwiń