- W sobotę (16.03) w audycji "Opera pod gwiazdami" transmitowaliśmy jedno z najsłynniejszych dzieł operowych wszech czasów - "Turandot" Giacoma Pucciniego.
- W tytułowej roli zaśpiewała Elena Pankratova. W obsadzie, jako Liù, znalazła się również wybitna polska śpiewaczka - Aleksandra Kurzak.
- O ostatnim, niedokończonym dziele Pucciniego opowiadała Dorota Kozińska, stale goszcząca w Dwójce krytyczka muzyczna.
Libretto opery do ostatniej partytury Giacomo Pucciniego to opowieść o morderczej żądzy zemsty, krwawych egzekucjach, obsesyjnym pożądaniu i fascynacji Dalekim Wschodem. Gdzie jesteśmy? Czy to koszmarny sen, halucynacja, okrutna baśń, thriller, a może jeden z postmodernistycznych obrazów Quentina Tarantino? "Turandot" określana jako opera życia Pucciniego, jego najdoskonalsze dzieło, ukoronowanie twórczości. To muzyka potężna i fascynująca.
Opera pełna przebojów
"Turandot" to ostatnia, niedokończona, pisana na "na łożu śmierci" i otoczona nimbem tajemnicy opera Pucciniego. To m.in. z tych powodów stała się tak pociągająca i popularna. Najważniejsza jest jednak muzyczna wartość i niezwykłość tej opery.
- To opera z absolutnie niezwykłymi przebojami, a do tego wszystkiego okraszana przez Pucciniego modnym wówczas muzycznym orientalizmem - podkreślała Dorota Kozińska.
"Turandot" i gra z konwencją
Literackim pierwowzorem opery była komedia dell'arte autorstwa Carla Gozziego po raz pierwszy wystawiona w latach 60. XVIII wieku.
- Już od samego początku widzimy, że gramy z konwencją. W XXI wieku, kiedy trzeba liczyć się z mnóstwem wrażliwości - i uważam, że trzeba to robić - nie możemy zgubić istoty sztuki. Sztuka nie jest filmem dokumentalnym, nie jest literaturą faktu. Również, a być może przede wszystkim, opera musi dawać jakieś ukojenie, które powinno polegać na oderwaniu się od rzeczywistości - mówiła krytyczka.
Czytaj także:
Zaskakująco dobra Oksana Lyniv
Orkiestrę Metropolitan Opera poprowadziła ukraińska dyrygentka Oksana Lyniv, debiutująca na tej scenie.
- Lyniv bardzo pięknie modeluje tę fakturę, bardzo lubię takie dyrygowanie. Jeżeli moi wierni czytelnicy czują się zdziwieni tym, że nagle zaczęłam wychwalać pod niebiosa Lyniv, bo do tej pory do tej pory miałam do niej sporo zastrzeżeń, no to... tylko świnie nie zmieniają zdania - stwierdziła Dorota Kozińska.
77:30 Dwojka_Opera_pod_gwiazdami_2024_03_16-17-00-22.mp3 Dorota Kozińska: "Turandot" to muzyczna secesja (Opera pod gwiazdami/Dwójka)
***
Rozmawiał: Marcin Majchrowski
Gość: Dorota Kozińska (krytyczka muzyczna)
Data emisji: 16.03.2024
Godz. emisji: 17.40
Materiał wyemitowano w audycji "Opera pod gwiazdami".
pg/mgc