Polskie Radio
Section05
UOKiK

Przedłużone gwarancje. Eksperci: to tylko chwyt marketingowy

Oferowane przez sieci handlowe tzw. przedłużone gwarancje na sprzęt elektroniczny dają złudne poczucie bezpieczeństwa. Jak wynika z raportu Rzecznika Finansowego, sprzedawcy oferują klientom dodatkowe polisy jako obowiązkowe, zarabiając na tym nawet 70 proc. ceny ubezpieczenia w formie prowizji, a gdy przychodzi co do czego, ubezpieczenie, które miało być od wszystkiego, okazuje się być do niczego.
Zobacz więcej na temat:  konsument prawo UOKiK Błażej Prośniewski Elżbieta Mamos

"Czarny piątek", czyli wyprzedażowe szaleństwo

"Czarny piątek", tzw. Black Friday, to dzień, w którym rozpoczyna się sezon zakupów przed Świętami Bożego Narodzenia. W tym okresie wiele sklepów, które czynne są często w dodatkowych godzinach, oferuje zniżki i specjalne okazje. O tym, czy konsumenci - kupując towar w promocji - zachowują swoje prawa, mówiły w Pogotowiu Konsumenckim Małgorzata Cieloch (Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów) i Katarzyna Słupek (Europejskie Centrum Konsumenckie).
Zobacz więcej na temat:  handel sklep UOKiK reklamacja konsument

Osoby starsze często padają ofiarą nieuczciwych sprzedawców

Seniorzy skarżą się najczęściej na niezrozumiałe umowy pisane małą czcionką oraz na akwizytorów, którzy wprowadzają ich w błąd. Zdarza się też, że są im sprzedawane zaawansowane technologicznie usługi czy produkty, z których nie umieją i nie mają potrzeby korzystać, np. smartfony czy usługi w chmurze. Skargi dotyczą w dużej mierze rynku sprzedaży bezpośredniej, usług telekomunikacyjnych oraz dostaw gazu i energii – wynika z doświadczeń UOKiK.
Zobacz więcej na temat:  handel oszustwa sprzedaż UOKiK