Influencer jako zawód - czy potrzebne jest nowe prawo?

Ostatnia aktualizacja: 29.05.2025 10:42
W środowy wieczór podczas audycji "Bez tabu" będziemy rozmawiać o influencer marketingu. Ta prężnie rozwijająca się gałąź internetowej działalności w świetle prawa nie jest jeszcze zawodem. Czy influencerzy potrzebują nowego prawa? Co o tym sądzą eksperci?
Influencer jako zawód
Influencer jako zawódFoto: Shutterstock

Dzieci i młodzież coraz częściej swoich autorytetów szukają w sieci. Wyroczniami i drogowskazami stają się influencerzy. To oni nierzadko wypowiadają się na ważne tematy - medyczne, światopoglądowe czy polityczne.


Posłuchaj audycji "Bez tabu" o influencerach


- Bardzo dobrze się odnajduję w roli influencerki - mówi Agata Borowiecka, która prowadzi profile @grammarmamma. Jak twierdzi, pojęcie influencer niekoniecznie musi oznaczać negatywne rzeczy.

Odmienne zdanie ma Julia Ziółkowska, tworząca treści jako @livebetterpl. - Kojarzy mi się jednak w sposób, który jest negatywny, i sama przez jakiś czas zaczęłam się przedstawiać jako twórczyni treści internetowych. Natomiast to też nie jest określenie, które dużo mówi ludziom, dlatego że myślą, że pracuję w jakiejś agencji. Niechętnie, ale wróciłam do tego słowa "influencerka" - twierdzi gościni Czwórki. - Osobiście wolałabym, żeby powstało jakieś inne słowo, bo mam wrażenie, że ono się trochę zrobiło wydmuszką i nie wiadomo, co ze sobą niesie - dodaje.

Karol Jachymek, ekspert w obszarze komunikacji w nowych mediach i trendów w popkulturze, uważa, że skrajne opinie wpisują się w charakter dzisiejszych mediów społecznościowych. - Mamy mnóstwo takich słów, które poprzez to, że internet tak silnie nas polaryzuje i rzeczywiście jest takim tematem, wokół którego pewnie wszyscy moglibyśmy się pokłócić. To słowo weszło do naszego słownika jako przykład kogoś, kto nie jest autorytetem - wyjaśnia ekspert.


Zobacz także:


Działalność influencerów nie jest objęta żadnymi konkretnymi ramami prawnymi, bo... ten zawód formalnie nie istnieje. Nowo powstałe Stowarzyszenie Profesjonalistów Influencer Marketingu chce to zmienić, a ich działania mają dążyć do wpisania influencera na listę zawodów.

Według badania SW Research, w którym zestawiono profesje, które cieszą się największym poważaniem, influencer został sklasyfikowany na ostatnim, 51. miejscu. - Jeżeli przyjrzymy się temu, w jaki sposób mówi się o influencerach, albo szerzej nawet, w jaki sposób mówi się o praktykach medialnych młodych osób, to rzeczywiście najczęściej o tym obszarze mówi się negatywnie albo pokazuje się jego patologiczny wymiar - zaznacza Karol Jachymek. Rozmówca Marty Zinkiewicz dodaje, że bardzo dużą rolę w negatywnym postrzeganiu influencerów odgrywa sposób, w jaki o osobach prowadzących taką internetową działalność mówi się w mediach i debacie publicznej.

***

Tytuł audycji: Bez tabu

Prowadzi: Marta Zinkiewicz

Goście: Marta Ślendak (wiceprezeska Stowarzyszenie Profesjonalistów Influencer Marketingu), Karol Jachymek (kulturoznawca, ekspert w obszarze edukacji, kultury młodzieżowej, zmian generacyjnych, komunikacji w nowych mediach i trendów w popkulturze, Uniwersytet SWPS), Olaf Kuitkowski (problem solving specialist w agencji influencer marketingu Rokmates), Agata Borowiecka (@grammarmamma), Julia Ziółkowska (@livebetterpl), Dagmara Kokoszka-Lassota (psycholog i specjalistka ds. mediów społecznościowych)

Data emisji: 28.05.2025

Godzina emisji: 20.13

kajz/k

Czytaj także

Jakub Wątor: dziś mamy do czynienia z pierwszą epoką influencingu

Ostatnia aktualizacja: 16.04.2024 14:14
Afery, dramy, imby - tym żyją influencerzy. Ich świat w swojej książce "Influenza. Mroczny świat influencerów" opisuje Jakub Wątor. Swoją opowieść rozpoczął od lat 2015-16, bo tak datowany jest początek influencingu w Polsce. 
rozwiń zwiń
Czytaj także

Dzieci i młodzież w świecie dezinformacji

Ostatnia aktualizacja: 19.12.2024 18:14
Jak mówi Andrzej Rylski z Państwowego Instytutu Badawczego NASK, pokolenie Z najbardziej ufa influencom i innym znanym osobowościom internetowym. Co więcej, przedstawiciele tej grupy poświęcają najmniej czasu na weryfikację informacji. Jak młodzi ludzie radzą sobie w świecie pełnym nieprawdziwych informacji i fake'ów?
rozwiń zwiń