TikTok - lekkostrawna rozrywka czy platforma pełna internetowej patologii?

Ostatnia aktualizacja: 29.05.2025 14:08
W świecie TikToka wszystko dzieje się szybko: tańce, trendy, filtry, viralowe dźwięki. Jednak co to wszystko robi z głowami użytkowników? W "Świecie 4.0 rozmawialiśmy o zagrożeniach, jakie ta platforma niesie dla swoich użytkowników.
Jak TikTok wpływa na użytkowników?
Jak TikTok wpływa na użytkowników?Foto: Shutterstock

W ostatnim czasie ogromną popularność zdobył tak zwany "Chromebook challenge". To wyzwanie polegało na wsadzaniu rozmaitych przedmiotów do wejść USB w laptopach, które są popularnymi narzędziami edukacyjnymi w amerykańskich szkołach. To niezbyt roztropne działanie w najlepszych przypadkach kończyło się zwarciem w komputerze, a w najgorszych - pożarem.

W rezultacie dochodziło do ewakuacji placówek w różnych stanach USA. W jednym z przypadków 15-letni uczeń został oskarżony o podpalenie po tym, jak jego laptop zapalił się w klasie.


Posłuchaj audycji "Świat 4.0" o TikToku


Szybki sposób na krótkotrwałą popularność

Jak uważa Maciej Grzenkowicz, badacz TikToka na Uniwersytecie w Groningen w Holandii, takie trendy wynikają z natury aplikacji, w której każdy może zostać dosyć szybko popularnym użytkownikiem, nawet jeśli tylko na chwilę.

Bardzo dużą część winy za uwidacznianie takich treści ponosi sam algorytm aplikacji, który propaguje sensacyjne filmiki, które - jak twierdzi gość "Świata 4.0" - nie powinny się tam znaleźć.


Czytaj też:


Liczą się pierwsze sekundy

- Specjaliści od TikToka, marketingowcy, ale też badacze mówią o kluczowym wymiarze pierwszych dwóch sekund. Przez to, że tak łatwo możemy zmienić filmik, który obecnie oglądamy, i przez to, że nie ma tak naprawdę konieczności się na tym skupiać, ponieważ zerowym kosztem możemy przejść do czegoś bardziej interesującego, to już w pierwszych dwóch sekundach ten filmik musi zając naszą uwagę - tłumaczy Maciej Grzenkowicz. - To jest najbardziej emblematyczne wobec tego, jak TikTok wpływa na nasze funkcjonowanie - zaznacza.

Według gościa Czwórki to cały zamysł aplikacji powoduje u użytkowników pogorszenie zdolności do skupienia się. - Kiedyś relaksem było przecież obejrzenie filmu. W tym momencie, w erze TikToka, skupienie się na dwugodzinnym filmie i nieotwieranie telefonu w tym czasie jest czymś godnym podziwu - mówi Grzenkowicz.


Zobacz także:


Chiny mają własnego TikToka

- Bardzo ciekawe jest to, że jest różnica między TikTokiem naszym, tym zachodnim, a tym TikTokiem, który jest w Chinach. To są w ogóle dwie oddzielne aplikacje; w Chinach TikTok nazywa się Douyin. Treści, które tam są, w swojej formie są dosyć podobne, ale już w zawartości trochę się różnią - wyjaśnia Grzenkowicz. Ekspert uważa, że tamtejsza władza zdaje sobie sprawę z tego, że niekontrolowany algorytm nie działa w dobry sposób na użytkowników, a w szerszym kontekście - na całe społeczeństwo. 

Prawo dotyczące zamieszczania treści w internecie również wygląda w Chinach inaczej niż na Zachodzie. Treści dostępne na chińskim odpowiedniku TikToka są znacznie silniej filtrowane. Warto też wspomnieć, że duża część publikowanych materiałów ma charakter propagandowy. Co więcej, dzieci korzystające z aplikacji objęte są systemowym limitem czasu - mogą scrollować tylko przez określoną liczbę minut dziennie.

***

Tytuł audycji: Świat 4.0 

Prowadzi: Piotr Firan

Gość: Maciej Grzenkowicz (badacz na Uniwersytecie w Groningen w Niderlandach, gdzie zajmuje się analizą TikToka, koncentrując się na taktykach argumentacyjnych dziennikarzy i fact-checkingu na tej platformie)

Data emisji: 28.05.2025 

Godzina: 17.12

kajz/k

Czytaj także

Czy zakaz korzystania z social mediów przez dzieci i młodzież ma sens?

Ostatnia aktualizacja: 14.01.2025 08:28
W audycji "Bez tabu" zastanawialiśmy się, czy wprowadzenie zakazu używania mediów społecznościowych dla osób poniżej 16. roku życia może przynieść korzyści. Nad takim ograniczeniem zastanawia się coraz więcej krajów na całym świecie.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Influencer jako zawód - czy potrzebne jest nowe prawo?

Ostatnia aktualizacja: 29.05.2025 10:42
W środowy wieczór podczas audycji "Bez tabu" będziemy rozmawiać o influencer marketingu. Ta prężnie rozwijająca się gałąź internetowej działalności w świetle prawa nie jest jeszcze zawodem. Czy influencerzy potrzebują nowego prawa? Co o tym sądzą eksperci?
rozwiń zwiń