Kolumbijczycy i historia bezprecedensowej miłości do kolarstwa

Ostatnia aktualizacja: 30.09.2024 17:12
Kolumbia dla większości z nas kojarzy się z kawą, piłką nożną i barwną kulturą. Jednak nieodłącznym elementem ich codzienności są rowery. W "Audycji sportowej" Doma Matejko opowiedziała o kolumbijskim kolarstwie i przedstawiła, w jaki sposób dwa kółka stały się ważnym elementem krajobrazu stolicy kraju - Bogoty.
Rower to jeden z najważniejszych środków transportu dla Kolumbijczyków
Rower to jeden z najważniejszych środków transportu dla KolumbijczykówFoto: Shutterstock/Gabriel Leonardo Guerrero

Zamieszki a rowery

Miłość Kolumbijczyków rodziła się w bólach okresu La Violencia, który był zbrojnym konfliktem między dwoma politycznymi obozami - liberałami i konserwatystami. Wojna wybuchła po zamachu na Jorge Eliecera Gaitana, kandydata na prezydenta z ramienia Partii Liberalnej.

La Violencia miała ogromny wpływ na ukształtowanie w kolumbijskim społeczeństwie wysokiej pozycji rowerów względem innych środków transportu. - Historia kolumbijskiego kolarstwa sięga lat 50. ubiegłego wieku. W pierwszych dniach zamieszek, które wybuchły po zabójstwie Gaitana, spalono co czwarty tramwaj w Bogocie. Były one jednym z najważniejszych środków komunikacji w mieście. Zaś w całej Kolumbii, w wyniku walk autobusy nie wyjeżdżały z zajezdni. Kolumbijczykom została jedynie jazda na rowerze - mówi Doma Matejko, antropolożka i specjalistka w dziedzinie kultury popularnej Ameryki Łacińskiej.


Posłuchaj
25:39 czwórka audycja sportowa 29.09.24 15.12.mp3 Doma Matejko o historii kolarstwa w Kolumbii (Audycja sportowa/Czwórka)

 

- To był zalążek tej miłości do rowerów. W latach 60. i 70. Kolumbijczycy zaczęli odnosić wiele sukcesów w Ameryce Łacińskiej w kolarstwie. Końcówka lat 80. to również sukcesy europejskie. W 1984 roku, podczas Tour de France Lucho Herrera wygrał jeden z etapów imprezy - wyjaśnia gościni Czwórki.


Co wspólnego z kolarstwem miał Pablo Escobar?

O Pablo Escobarze słyszał praktycznie każdy. Co jeden z najsłynniejszych narkotykowych baronów miał wspólnego z kolarstwem? Jego starszy brat - Roberto Escobar - to zagorzały fan kolarstwa. Podczas swojej pięcioletniej karier zdążył wygrać 37 wyścigów.

Wyświetl ten post na Instagramie

Post udostępniony przez Doma Matejko (@doma_matejko)

Nielegalny narkotykowy biznes przez pewien czas napędzał bardzo dużo kolumbijskich inicjatyw. Jedną z nich było krajowe kolarstwo. - Pablo Escobar finansował wiele kolarskich przedsięwzięć w Kolumbii. Do 1991 roku, głównym sponsorem kolarzy było Cafe de Colombia, którego miejsce zastąpił boss kartelu Medellin. Macki Escobara sięgały wszędzie - tłumaczy Doma Matejko.

Czytaj także:

Profesjonalne kolarstwo w Kolumbii

Mimo tak głęboko zakorzenionej historii kolarstwa w społeczeństwie, uprawianie tego sportu na profesjonalnym poziomie nie oznacza życia na wysokim poziomie. - Kolumbijskie kolarki zmagają się z brakiem finansowania. Zaledwie pięć ekip na całą Kolumbię wypłaca wynagrodzenie. W przeliczeniu na złotówki, zarabiają one około dwóch tysięcy złotych miesięcznie - opowiada gościni Jędrzeja Rosiewicza. - Siła nabywcza w Kolumbii nie odbiega od Polskiej rzeczywistości. Trudno jest wyżyć i trenować za taką pensję.

Wyświetl ten post na Instagramie

Post udostępniony przez Doma Matejko (@doma_matejko)

Do dziś w każdą niedzielę w Bogocie zamykany jest ruch uliczny dla samochodów, udostępniając infrastrukturę drogową rowerzystom oraz innym mieszkańcom, którzy nie korzystają ze spalinowych środków komunikacji.

***

Tytuł audycji: Audycja sportowa

Prowadzi: Jędrzej Rosiewicz

Gościni: Doma Matejko

Data emisji: 29.09.2024

Godzina emisji: 15.12

kajz

Czytaj także

Rowerem zawsze lepiej? Czemu warto się przesiąść na dwa kółka

Ostatnia aktualizacja: 20.05.2022 09:32
Za zmianę stylu życia i przesiadkę na dwa kółka pracodawcy coraz częściej oferują benefity. Najbardziej zapalonych miłośników aktywności na świeżym powietrzu nie trzeba jednak zachęcać. Prowadzone w Polsce kampanie rowerowe przynoszą widoczne efekty, a eksperci przekonują, że do zmiany stylu życia nie potrzeba wiele.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Rowerem przez Polskę. Jak jeździć bezpiecznie?

Ostatnia aktualizacja: 15.07.2024 10:30
- Pełnię różne role, jestem kierowcą, pieszym, ale też rowerzystą, kolarzem - mówi Cezary Urzyczyn z grupy Grupetto. - Rower daje mi wolność, szczęście, możliwość realizacji pasji - podkreśla i wraz z Marcinem Jaworskim podpowiadają, jak bezpiecznie jeździć na rowerze. 
rozwiń zwiń