K-pop na fali. Czego słuchają w radiu młodzi Koreańczycy?

Ostatnia aktualizacja: 13.02.2022 12:00
- W trakcie studiów w Korei nigdy nie spotkałam się z pojęciem radia jako medium, które kreuje świat - przyznaje Zuza Frymark, znawczyni kultury koreańskiej. - Dopiero po głębszym zastanowieniu się dotarło do mnie, że radio opiera się tam na idolach, czyli na artystach k-popowych.
Karta kolekcjonerska - Jungkook z k-popowego zespołu BTS aka the Bangtan Boys.
Karta kolekcjonerska - Jungkook z k-popowego zespołu BTS aka the Bangtan Boys.Foto: Naumova Ekaterina/Shutterstock.com

K-pop na fali. "Idol Radio" i "Kiss The Radio"

Historia k-popu sięga lat 90. ubiegłego wieku. Początkowo Koreańczycy tworzyli swój własny gatunek, wzorując się na amerykańskiej muzyce R&B, zakładali girlsbandy i boysbandy, ale jednocześnie nie rezygnowali z elementów swojej kultury - w piosenkach z łatwością można było wyczuć charakterystyczną azjatycką nutę. Wśród najpopularniejszych w Korei Południowej audycji są "Idol Radio" i "Kiss The Radio". - Prezentują one muzykę k-popowych artystów, informują o tym, co dzieje się na tej scenie, ale przede wszystkim zapewniają słuchaczom kontakt z gwiazdami - wyjaśnia rozmówczyni Oli Jasińskiej. - Audycje trwają do 1,5 godziny i dają szansę odbiorcom dobrze poznać idoli, choćby przez zadawanie im pytań, także dotyczących życia prywatnego. Dla fanów jest to bardzo ważne, bo dzięki temu są w stanie zbudować z muzykami silniejszą relację. 

Idole przyciągają słuchaczy

Wychodząc naprzeciw tym oczekiwaniom twórcy audycji "Kiss The Radio" odwiedzają różne miejsca, do których zapraszają słuchaczy. Ci zaś mogą nie tylko zobaczyć, jak powstaje ich ulubiony program, ale też spotkać się z gwiazdami na żywo. - Zazwyczaj wszystko odbywa się w całkowicie przeszklonych obiektach. W ten sposób odbiorcy mogą przyglądać się temu, jak wygląda radio od kuchni i jak w trakcie programu zachowuję się idole - dodaje gość Czwórki.

W programie "Idol Radio" pojawiają się artyści, którzy właśnie zrobili coś, o czym chcą poinformować fanów: wydali nową płytę, nagrali teledysk, ruszają w trasę koncertową. Obecność w tej audycji jest bardzo dobrym chwytem marketingowym. - Wywiady pokazywane są w mediach społecznościowych i na platformach streamingowych. To jest bardzo złożony projekt, który wykracza poza ramy tradycyjnego radia - podkreśla Zuza Frymark.  

Posłuchaj
10:38 CZWÓRKA TpT - radio 13.02.2022.mp3 Co słychać w koreańskich stacjach radiowych dla młodych? (Tędy po trendy/Czwórka) 

Sprawdź także:

Stacje lokalne rosną w siłę

Statystyki pokazują, że coraz mniej młodych Koreańczyków słucha radia, co ma związek z rosnącą popularnością platform streamingowych. - W eterze szukają głównie informacji o gwiazdach muzyki, filmu czy internetu. Ale jest też coś, co wydaje się mieć przyszłość - to lokalne stacje radiowe. One mają w tej chwili największą słuchalność - podsumowuje ekspertka.    

Posłuchaj: TERAZ KPOP - koreanski pop prezentuje Klaudia Tyszkiewicz >>>

[IDOL RADIO] ★IDOL RADIO PREMIER★ DJ JOHNNY / MBCkpop

***

Tytuł audycji: Tędy po trendy

Prowadzi: Aleksandra Jasińska

Gość: Zuza Frymark (znawczyni kultury koreańskiej)

Data emisji: 13.02.2022

Godzina emisji: 9.30

kul

Czytaj także

Weź przykład z Koreanek i bądź piękna

Ostatnia aktualizacja: 22.11.2021 16:50
- W Korei, w dawnych czasach, ładna cera była jednym z wyznaczników statusu społecznego. Dziś zadbana skóra i dobra kondycja całego ciała definiują atrakcyjność i piękno - mówi Kimiko Hime, czyli blogerka Karolina Jasińska.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Kaligrafia i sztuki walki - co mają wspólnego?

Ostatnia aktualizacja: 10.02.2022 14:25
Kotaro Sasaki jest byłym trenerem reprezentacji Polski w judo, teraz trenuje w warszawskim klubie sportowym. Jednak obok judo ma również inną pasję, jaką jest kaligrafia. Jak przekonuje, obu tym sztukom jest do siebie blisko.
rozwiń zwiń