Emocje w pracy. Jak poruszać się po "polu minowym"?

Ostatnia aktualizacja: 24.03.2021 11:50
Dziś oczekiwania wobec pracowników bywają wyśrubowane. Mamy być przyjaźni, ale z dystansem, profesjonalni, ale nie sztywni. Czy można to jakoś pogodzić?
Zdjęcie ilustracyjne.
Zdjęcie ilustracyjne.Foto: Shutterstock

Zobacz
mowa nienawiści lęk 1200.jpg
Jak okiełznać lęk? Myśl o tym, co tu i teraz

Emocjonalne pole minowe

Odpowiedzi na to pytanie postanowiły udzielić: konsultantka ds. marketingu i projektowania Liz Fosslien oraz Mollie West Duffy, ekspertka od projektowania organizacyjnego w międzynarodowej korporacji. Na bazie zdobytych doświadczeń napisały książkę "Jak ogarniać emocje w pracy. Dla ambitnych i wrażliwych", w której zgodnie stwierdzają, że niektóre współczesne miejsca pracy są emocjonalnym polem minowym. - Człowiek jest istotą emocjonalną, niezależnie od okoliczności, w których się znajduje. Nie da się spakować uczuć do kartonu i zostawić ich na portierni, przed wejściem do pracy. Ale według mnie to dobrze, bo emocje są naszymi drogowskazami - przekonuje psycholog Monika Sójka. - Jeśli jesteśmy ich świadomi, to lepiej komunikujemy się z otoczeniem. Osoby, które próbują ukryć swoje emocje, wywołują u innych poczucie niepokoju i lęku.

Posłuchaj
24:28 CZWÓRKA Strefa Prywatna - emocje w pracy 23.03.2021.mp3 Jak ogarnąć emocje w pracy, podpowiada psycholog Monika Sójka (Strefa Prywatna/Czwórka)

Zobacz
shutterstock_oddech 1200.jpg
Podstawowe ćwiczenia oddechowe - tak zredukujesz stres

Mów do siebie jak do najlepszego przyjaciela   

Oprócz wysokiego IQ, żeby dobrze wykonywać zlecone przez szefa zadania, niezbędna jest także inteligencja emocjonalna. Osoby wrażliwe, które dostrzegają więcej szczegółów i potrafią "czytać między słowami" mogą bardziej przejmować się swoją pracą. - Oprócz naturalnych predyspozycji w grę wchodzi także nasze wychowanie i nawyki. Na to, jak funkcjonujemy w pracy, wpływa to, jak funkcjonowaliśmy w przedszkolu, w szkole czy na studiach - tłumaczy gość Czwórki. - Przejmujemy się, bo chcemy wypaść profesjonalnie, na piątkę z plusem. A to może spowodować, że zaczniemy ulegać presji. Dlatego tak ważne jest rozpoznawanie uczuć i umiejętność radzenia sobie ze schematami.  

Sprawdź także:

Rozmówczyni Kuby Jamrozka przekonuje, że w momencie pojawienia się silnych i "trudnych" uczuć, warto się trochę wesprzeć. - Możemy pójść na dłuższy spacer, możemy porozmawiać sami ze sobą. Taka rozmowa sprawia, że na pewne rzeczy i wydarzenia możemy spojrzeć z innej perspektywy - wyjaśnia ekspertka. - Ważne jest, żeby w trakcie monologu wewnętrznego mówić do siebie jak do najlepszego przyjaciela - dodaje. 

Zobacz
shutterstock kobieta emocje psychologia RossHelen 1200.jpg
Detoks umysłu. "Odporność rodzi się w głowie"

Uwolnij głowę od trybu "stand by"

W ostatnich latach coraz więcej czasu spędzamy w pracy i nawet jeśli wybieramy się na urlop, to też potrzebujemy chwili, żeby o pracy i związanych z nią nawykach zapomnieć. - Urlop powinien trwać trzy tygodnie. W pierwszym tygodniu odzwyczajamy się od pracy, w drugim zaczynamy odpoczywać, a w trzecim jest szansa, że zaczniemy za pracą tęsknić. Tak to powinno wyglądać w wersji podręcznikowej - mowi Monika Sójka. - Teraz, kiedy pracujemy zdalnie, granice między tym, co zawodowe, a tym, co prywatne, coraz bardziej się zacierają. Dlatego tak ważne jest, żeby wypracować sobie rytuał "wyłączam komputer i odchodzę od biurka". W momencie, kiedy nie zrobimy takiego przejścia, nie wytyczymy granicy, to nasza głowa będzie w ciągłym trybie "stand by". To prosta droga do przemęczenia, zniechęcenia oraz do tego, że zaczniemy od siebie wymagać jeszcze więcej - podsumowuje.

***

Tytuł audycji: Strefa prywatna

Prowadzi: Jakub Jamrozek

Gość: Monika Sójka (psycholog i psychoterapeuta)

Data emisji: 23.03.2021

Godzina emisji: 20.08

kul

Czytaj także

Dress code. Jak uchronić się przed modową wpadką?

Ostatnia aktualizacja: 14.08.2020 17:50
Czasami zbyt długie zastanawianie się nad wyborem odpowiedniego stroju może przynieść zupełnie odwrotny od zamierzonego efekt. Na co dzień możemy szaleć, ale są okoliczności, które wymagają od nas pewnej etykiety. - ​Dress code ma sprawić, żeby inne osoby w naszym otoczeniu czuły się dobrze - mówi Justyna Majewska.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Szczęście w pracy i dzięki pracy. "Poczuj sens tego, co robisz"

Ostatnia aktualizacja: 17.12.2020 14:01
Tester czekolady, przytulacz pand, czy recenzent kulinarny - to zajęcia, które wydają się być pracą marzeń, a ludzie je wykonujący - szczęściarzami. - Sama praca nie wystarczy. Ważne są także m.in. poczucie sensu, bezpieczeństwa i właściwe relacje ze współpracownikami - mówiła Katarzyna Kern, dyrektor ds. szczęścia.
rozwiń zwiń