Chociaż wielu Polaków deklaruje znajomość przynajmniej jednego języka poza ojczystym, większość osób ma problem ze swobodną komunikacją. Rozumiemy, czytamy, ale często nie potrafimy mówić i myśleć w innym języku. - Badania wskazują, że ok. 80 procent Polaków mówi, że język obcy zna biernie. To jest efekt tego, że język w szkole jest przedmiotem, a nie narzędziem do zdobywania wiedzy i komunikacji - przekonuje Magdalena Bedyńska.
Magdalena Bedyńska Małe dziecko, nawet 2-3 letnie, podchodzi do dwujęzyczności naturalnie. Nie rozumie, że to obcy język, więc jest na jego naukę otwarte
- Szkoły o dwujęzycznym charakterze powstają już od dawna. Na etapie gimnazjów wprowadzano na przykład przedmioty prowadzone w dwóch językach. Dwujęzyczność jednak to nie jest uczenie się specjalistycznego słownictwa. Ona powinna być stopniowa i naturalna - tłumaczy zaproszona ekspertka.
Badania potwierdzają, że najlepiej języków obcych uczą się dzieci - są na nie naturalnie otwarte. Nie znaczy to jednak, że osoby starsze nie mają szansy na dwu lub wielojęzyczność, a w Czwórce podpowiadamy, jak można to osiągnąć. Mówimy też, dlaczego naleciałości z języków obcych nie świadczą o ich zaawansowanej znajomości oraz jakich motywacji szukać, żeby się ich sprawnie uczyć.
***
Tytuł audycji: Stacja Nauka
Prowadzi: Patryk Kuniszewicz
Gość: Magdalena Bedyńska (dyrektorka powstającej właśnie dwujęzycznej szkoły PWN)
Data emisji: 10.03.2017
Godzina emisji: 12.16
jsz/kd