Warto cofnąć się do XVIII wieku kiedy to we Francji powstawały pierwsze pojazdy przypominające dzisiejsze rowery. Dwa koła połączone żerdzią, na której umieszczone było siedzenie. I nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt ,że koła były drewniane, a biorąc pod uwagę stan ówczesnych dróg wygoda podczas jazdy musiała pozostawiać wiele do życzenia.
Na szczęście w XXI wieku producenci starają sie na różne sposoby sprawić, aby komfort jazdy był jak największy. Drewnianą obręcz już dawno zastąpił nowoczesny stop metali, które dodatkowo pokrywa opona.
Decydując się na wybór kół pierwsze pytanie jakie powinniśmy sobie postawić dotyczy tego, do czego przede wszystkim będzie służył będzie nam rower.
- Już wielkosć kół ma znaczenie. Do jazdy terenowej stosuje się mniejsze koła o średnicy 26 cali. Mniejsze koło ma mniejszą bezwładność i łatwiej jest je rozpędzić, zahamować i nim skręcić. Z kolei duże koło, choć ma dużą bezwładność i trudniej nim manewrować, to wymaga od nas mniej wkładanej energii w utrzymanie prędkości roweru - podpowiadał Sławek Olszewski z Giant Polska.
Aby dowiedzieć się, co nas czeka, gdy sprzęt, przeznaczony do jazdy miejskiej postanowimy eksploatować w lesie, bądź w górach i jak zwiększyć wytrzymałość kół i szprych tak, aby nie pękały przy agresywnej jeździe w terenie posłuchaj nagrania audycji.