"Wypiliście? To do widzenia” - takim zdaniem uraczona została starsza para w jednej z restauracji na wrocławskim lotnisku. Klienci nagłośnili sprawę w mediach, a kelner bronił się potem mówiąc, że goście zamówili na spółkę espresso, a potem siedzieli przy stoliku, nie kupując już niczego. Kto zachował się niewłaściwie: klienci, którzy "zajmowali miejsce", czy obsługa lokalu?
Zdaniem jednej z warszawskich kelnerek niewielu naszych rodaków wie, jak należy zachować się w restauracji. - Jako konsumenci Polacy są trochę niedojrzali - przekonuje dziewczyna. - Wydaje im się, że mogą przyjść do restauracji i krzyczeć "gdzie są moje pierogi" - wtóruje jej inna. - Polacy są roszczeniowi. Dominuje przekonanie, że "płacę, więc wymagam" - dodaje kolejna. Inne skarżą się, że Polak w restauracji potrafi dopytywać, "w jakich wodach pływał ten łosoś", "z czego zrobiony jest sos sojowy" i "dlaczego ryż gotowany był tak, a nie inaczej".
Czytaj także: Polskie produkty spożywcze podbijają Europę <<<
Konsumentów, którzy przychodzą do lokalu i zamawiają wyłącznie jedno danie, i to w cenie promocyjnej, broni jednak warszawski restaurator Marcin Kręglicki. - Jeśli wychodzimy na codzienny lunch, staramy się nie wydać więcej niż to konieczne. Z czasem ta kwota i tak urasta do kilkuset złotych, więc nie dziwmy się, że ludzie na przykład polują na okazje - mówi gość "4 do 4" .
Jak dodaje Kręglicki, na rynku powstaje coraz więcej restauracji, a liczba gości nie rośnie w tym samym tempie, dlatego konkurencja wśród restauratorów jest ogromna. To sprawia, że poziom obsługi gości i jakość serwowanych produktów muszą być dobre. A nie zawsze są.
Piotr Firan i Marcin Kręglicki w Czwórce
- Trzeba wyjść "od podstaw" i zobaczyć, skąd biorą się te wszystkie nowe restauracje, jakie mamy szkoły kulinarne. Czy zakładają je ludzie, którzy rzeczywiście mają doświadczenie w zawodzie, praktykę - mówi ekspert. - Bo jak w każdej branży, w tej również zdarzają się ludzie lepsi i gorsi. Na rynku pozostają ci najlepsi.
By restauracja osiągnęła sukces, musi spełniać określone kryteria: właściwa lokalizacja, przyjemny wystrój, dobre jedzenie i kulturalny serwis. Który z tych punktów jest najważniejszy? Jak wygląda restauracyjna mapa Polski? W jakich przypadkach możemy zostać wyproszeni z lokalu?
Zapraszamy do wysłuchania nagrania rozmowy z Marcinem Kręglickim i materiału reporterskiego Oli Opali.
(kd/asz)