Czy promowanie Polski wódką to dobra koncepcja?

Ostatnia aktualizacja: 02.05.2014 17:30
Wszystkim nam zależy, żeby Polska kojarzyła się jak najlepiej, przyciągała miliony turystów i była symbolem nowoczesnego, ważnego państwa na mapie Europy. Szkopuł w tym, że jeszcze nie do końca wiemy, w jaki sposób się promować, a niektóre pomysły są co najmniej kontrowersyjne.
Audio
  • Jak we właściwy sposób promować Polskę i budować jej dobrą markę? Czym zachęcić turystów? Czy używanie do tego wódki jako symbolu jest trafnym pomysłem? (Czwórka/4 do 4)
  • Czy zdaniem słuchaczy Czwórki reklamowanie Polski poprzez mocny alkohol to słuszna idea? Sonda (Czwórka/4 do 4)
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Glow Images/East News

Ostatnio pojawiła się idea, aby Polskę reklamować przez skojarzenia z wódką. Producenci alkoholu chcą zachęcić organizacje turystyczne i kulturalne do promocji kraju poprzez częstowanie wódką; instytut Mickiewicza już się do tego skłania. Zdania na ten temat są oczywiście podzielone.
- Musimy pamiętać, że każda kampania, gdy promujemy dany produkt, czy też określone atrakcje, nawet jeśli jest bardzo wyszukana i kreatywna, a wywołuje pozytywne emocje u odbiorcy, jest tym samym efektywna - mówi Jacek Janowski z Polskiej Organizacji Turystycznej. - Polska wódka jest jednym z produktów, które są bez wątpienia znane na całym świecie i to może być jedna z tych rzeczy, które budują markę Polski i naszych wyrobów. Natomiast zaznaczam - jednym z produktów, a nie głównym.
Swój punkt widzenia na ten temat dołożył również drugi z gości audycji "4 do 4" Sławomir Wojtkowski z Warszawskiej Szkoły Reklamy. - Trzeba właściwie rozłożyć akcenty. Jeśli postawimy znak równości między Polską i wódką, to nie będzie najlepiej. Natomiast podobnie jak kolega uważam, że absolutnie nie mamy się czego wstydzić. Są kraje, które kojarzą się z określonymi wyrobami alkoholowymi i jeśli są one dobrej jakości to i my powinniśmy z tego korzystać. Tym bardziej, że jesteśmy największym wytwórcą wódki w Unii Europejskiej - podkreśla gość Czwórki.

Panorama
Panorama Starego Miasta w Warszawie; foto: Wikipedia

W dalszej części rozmowy Janowski wyjaśniał, że markę kraju i jego wizerunek należy budować nie tylko produktami. Zaniedbanie innych istotnych czynników może okazać się niezwykle kosztowne. - W poprzednim roku marka Polski jako kraju osiągnęła rekordowy poziom 497 miliardów dolarów. Awansowaliśmy na dwudzieste miejsce w świecie jeśli chodzi o wartość marek turystycznych. Na to złożyło się wiele składników. Niezwykle ważnym są ludzie, potem miejsca i produkty, którymi się możemy pochwalić. Nie zgodzę się z tym, że jesteśmy na świecie kojarzeni tylko przez wódkę. Jesteśmy na takim etapie rozwoju, gdy stopniowo tych elementów jest coraz więcej. Nie mamy się czego wstydzić - zaznacza.
Wyłączając wódkę, czym jeszcze możemy się promować na zachodzie Europy? Co czynić naszym okrętem flagowym i podstawą wizerunku? - Położyłbym akcent na duże polskie miasta. One są naprawdę pod wieloma względami bardzo atrakcyjne, oferują dużo na płaszczyźnie kulturalnej i rozrywkowej. Kolejnym istotnym magnesem, którym możemy przyciągnąć turystów są duże wydarzenia, takie jak międzynarodowe imprezy sportowe czy festiwale muzyczne. To w połączeniu z ludźmi daje nam ogromny kapitał. Warto zwrócić uwagę, że młodzi Polacy absolutnie nie mają powodów do kompleksów - wyglądają równie dobrze, jak ich zachodni koledzy, zgrabnie porozumiewają się językami obcymi i są po prostu ciekawymi, wartościowymi osobami. Doceńmy to! - apeluje Wojtkowski.
Więcej o tym jak promować Polskę na świecie i jakie są nasze perspektywy dowiesz się wysłuchując całości audycji z "4 do 4".
(ac/bch)

Czytaj także

Spożycie alkoholu w Polsce znów rośnie

Ostatnia aktualizacja: 28.01.2014 11:00
Kobiety, mężczyźni, młodzi, starzy, biedni, bogaci, mieszkańcy wielkich metropolii i małych wiosek, ze szczęścia i na smutno - Polacy spożywają wciąż za dużo alkoholu i dotyczy to wszystkich grup społecznych. - Nie ma prostej drogi do zapanowania nad tym problemem, trzeba postawić sprawę jasno - mówi w Czwórce Jagoda Fudała z Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Polska kusi wdziękami... turystów

Ostatnia aktualizacja: 03.03.2014 13:15
Ze wszystkich gałęzi gospodarki turystyka najlepiej poradziła sobie z kryzysem. Sprawdziliśmy dlaczego tak się stało i dokąd najchętniej wyjeżdżają mieszkańcy Unii Europejskiej.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Podlasie - kraina pereborem tkana

Ostatnia aktualizacja: 29.04.2014 16:00
Wcale nie trzeba wyjeżdżać za granicę, by doświadczyć niesamowitych wrażeń. Okolice Białej Podlaskiej mają do zaoferowania wiele - od pereboru, przez koronki, aż po szlak "ekumeniczny"
rozwiń zwiń