Oto miasta najmniej przyjazne rowerzystom

Ostatnia aktualizacja: 26.07.2011 14:58
Cały czas pokutuje u nas przekonanie, że ścieżki rowerowe to "wymysł" albo "fanaberia" cyklistów. Porównaliśmy więc sytuację miłośników jednośladów w różnych miastach w kraju. Zobacz, gdzie jest najlepiej!
Audio
  • Pułapki, które czekają na rowerzystów na polskich drogach - rozmowa w Czwórce

– Jazda po ulicach to jedno, ale na chodnikach jest jeszcze gorzej – twierdzi reporter Polskiego Radia, Bartek Wasilewski. – Pod względem ścieżek rowerowych Warszawa wcale nie ma się czym pochwalić na tle innych polskich miast. Ale nie tylko w stolicy niebezpiecznie jest być rowerzystą.

"Znakomicie" problem rozwiązano na przykład w Poznaniu, gdzie królują tzw. "bilertówki", czyli ścieżki bardzo kiepskiej jakości, zbudowane z kostki brukowej. Jak zauważa Rafał Muszczynko ze stowarzyszenia "Miasta dla rowerów", to bardzo dyskryminujące rozwiązanie. – Niewidomi na przykład nie są w stanie rozróżnić, czy to jest droga rowerowa, czy chodnik dla pieszych – mówi Muszczynko. – Poznań zasłynął zresztą takimi niefajnymi rozwiązaniami jak "wspólny ciąg rowerowo-pieszy" o szerokości półtora metra, czy też znak: "rowerzysto, koniec drogi, przeprowadź rower 80 m dalej". Jak osądza Muszczynko, Poznania nie da się przejechać wzdłuż i wszerz na rowerze.

Podobnie jest w Lublinie. – Morze kostki brukowej, niewiele rozwiązań w centrum miasta, jedna trasa wiodąca nad zaporę, gdzie na cyklistów czekają gigantyczne schody – wymienia jednym tchem Muszczynko. Kilka spektakularnych bubli dla cyklistów przygotowano także w Białymstoku. – Kiedyś usiłowałem pojeździć po tym mieście na rowerze i w którymś momencie znaki zaczęły sugerować, że jadę pod prąd – opowiada Muszczynko. – Potem okazało się, że jednak jadę po właściwiej stronie, a potem znów, że wcale nie.

W kontekście mało komfortowych dla cyklistów rozwiązań komunikacyjnych w naszym kraju warto też wspomnieć o Gdyni, która – nomen omen – kilka lat temu wygrała plebiscyt na miasto z największą ilością dróg rowerowych w kraju. – Okazuje się, że to były zwykłe chodniki, które po prostu otrzymały status ścieżek dla jednośladów. Komfort jazdy po nich jest równy zeru – podsumowuje Wasilewski.

Na wielkie wyróżnienie zasługuje jednak Gdańsk, którego włodarze pozyskali pieniądze na budowę ścieżek rowerowych z funduszu ONZ. Tam trasy dla jednośladów budowano inaczej niż w większości polskich miast, bo całymi odcinkami, łączącymi dzielnice. – Poza tym to był produkt bardzo wysokiej jakości, bo budowano je z barwionego asfaltu – tłumaczy Muszczynko.

Kolejnym przykładem miasta, które dobrze traktuje swoich rowerzystów jest Wrocław. Zdaniem Muszczynki nie ma tam wielu dróg rowerowych, za to bardzo przyjazne dla cyklistów jest centrum.

Więcej o tym, gdzie warto poruszać się rowerem, a w których miastach jest to zbyt niebezpieczne, dowiesz się, słuchając całej rozmowy w audycji "Pod lupą".

(kd)

Czytaj także

Wakacje na dwóch kółkach - naprawdę warto

Ostatnia aktualizacja: 14.07.2011 09:14
Ostatnio na inaugurację polskiej prezydencji w UE z Warszawy do Brukseli na rowerze wybrał się Dominik Dobrowolski. – Postanowiłem jako jeden z 40 mln prezydentów w ekologiczny sposób uczcić tą prestiżową okazję – tłumaczy podróżnik.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Rowerowy szklak łączący największe atrakcje jury

Ostatnia aktualizacja: 21.07.2011 20:11
Profesjonalna ścieżka pieszo-rowerowa powstała w północnej części Jury Krakowsko- Częstochowskiej.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Zwiedzaj europejskie miasta na własną rękę

Ostatnia aktualizacja: 22.07.2011 09:21
Choć są wakacje, nie wszyscy wylegują się na plaży. Niektórzy wolą zostać w mieście i zwiedzać. A sposobów na to jest mnóstwo: można poruszać się nysą, meleksem, rowerem albo open-busami.
rozwiń zwiń