Termin "agresja" wywodzi się z języka łacińskiego, w którym słowo "agressio" oznacza "napad", a słowo "agressor" "rozbójnika". Ostatnio do dostępnego arsenału agresywnych zachowań dołączają nowe narzędzia - m. in. cyberprzemoc albo sexting. Ten ostatni, szczególnie modny jest wśród gimnazjalistów i licealistów.
- Stopień agresji zależny jest od przedziału wiekowego uczniów - mówi Beata Melaniuk, Centrum Terapii Hypnos. - W przypadku gimnazjalistów jest bardzo wiele czynników, które warunkują takie zachowania. Są to czynniki psychologiczne, społeczne, biologiczne. Poza tym należy pamiętać, że okres szkoły gimnazjalnej jest okresem rozwojowo trudnym, bo związanym z wiekiem dojrzewania.
Ale tak naprawdę z agresją spotykamy się od wczesnego dzieciństwa, kiedy to uczymy się wyrażania siebie. Przeżywanie uczuć i emocji jest naturalną reakcją na to, co dzieje się w kontaktach z otoczeniem, jest też źródłem wielu nieporozumień. Młody człowiek zewsząd atakowany jest przez wzorce agresywnych zachowań. Często też jego autorytety albo dom rodzinny modelują niewłaściwe, niesprzyjające nabywaniu prospołecznych umiejętności sposoby myślenia, ocen, postaw. Dziecko uczy się takich postaw.
- Dziecko bite w domu, jest podporzadkowane rodzicom i zachowuje się grzecznie. Ale kiedy tylko wychodzi do ludzi to ma swój styl reagowania - tłumaczy gość Krzyśka Grzybowskiego. - Jeśli zatem taka osoba spotka kogoś słabszego od siebie to zareaguje na niego agresją.
Wszyscy, którzy doświadczyli przemocy powinni zgłosić się do specjalisty. W terapii na pewno dużą rolę odgrywa trening asertywnośći, podczas którego uczestnicy nabywają i rozwijają umiejętności bezpośredniego, otwartego i stanowczego wyrażania swoich opinii, uczuć, potrzeb wobec innych osób z jednoczesnym respektowaniem ich praw.
Więcej o agresji w szkole, przyczynach i sposobach zwalczania dowiesz się słuchając nagrania z audycji "4 do 4".
kul