- W przypadku manipulacji nadawca nie posługuje się uczciwymi metodami i w taki sposób wpływa na odbiorcę, by osiągnąć swój cel jego kosztem. Manipulacji towarzyszą: kłamstwo, fragmentacja przekazu, manipulacja, prowokacja, insynuacja, posługiwanie się wartościami aksjologicznymi, czyli wartościującymi - wyjaśniał Andrzej Michalski, nauczyciel języka polskiego.
Obie funkcje mają za zadanie wywierać wpływ na odbiorcę. W obu przypadkach celem jest przekonanie, nakłonienie osoby lub grupy do jakiegoś działania. Występują tu takie formy stylistyczne jak hiperbola, eufemizmy, przenośnie i porównania.
Zarówno działania manipulacyjne, jak i perswazyjne dotyczą tych samych obszarów: wiedzy, systemu wartości i modelowego zachowania.
Co je różni? Różnicę najprościej wyjaśnić można w następujący sposób: perswazja to świadome działanie nadawcy dążące do świadomej zmiany postawy odbiorcy. Teksty, które nakłaniają odbiorcę do wyborów w taki sposób, że naruszają jego godność albo dobrą wolę, usypiają czujność odbiorcy i racjonalne i krytyczne myślenie uznawane są za manipulację.
Perswazja to działanie świadome zarówno w przypadku nadawcy, jak i odbiorcy. Nadawca uświadamia odbiorcy cel, nie maskując go. W przypadku manipulacji nadawca nie informuje odbiorcy o celu, wskazuje na inny cel lub stara się go ukryć.
***
Tytuł audycji: Stacja Nauka
Prowadzi: Patryk Kuniszewicz
Gość: Andrzej Michalski, nauczyciel języka polskiego, ekspert z portalu Terazmatura.pl
Data emisji: 11.05.2020
Godzina emisji: 12.34
ac