Zadaniem uczestników było zaprojektowanie mostu stalowego o konkretnych wymiarach: rozpiętości, szerokości i wysokości. Ważne były masa, jak również wygląd tej konstrukcji. - Projekt "Kartal 7" jest konstrukcją łukową, czyli dość powszechną konstrukcją mostu. Mamy poziomą belkę i od tej belki wzniesiony łuk - tłumaczy Paweł Pachla, student Wydziału Inżynierii Lądowej. - Druga konstrukcja - "Most Beautiful" - jest nietypową interpretacją zasad konkursu. To konstrukcja kratownicowa. Mamy tu belkę, w której powycinane są fragmenty materiału, żeby zminimalizować jej wagę. Projekt powstał przy użyciu algorytmu optymalizacji typologicznej, czyli szukaliśmy takiego kształtu, żeby przy minimalnej masie ugięcie mostu pod obciążeniem było możliwie małe.
To oznacza, że mosty wyginają się, ale w sposób dla nas niedostrzegalny. - W normalnych konstrukcjach jest to mierzalne, ale gołym okiem tego nie widać - wyjaśniają studenci. - W konkursie chodziło o stworzenie mostu, który będzie w stanie przenieść obciążenie 1250 kg. W drugim etapie naszym zadaniem będzie złożenie go na placu konkursowym z uwzględnieniem przejazdu przez rzekę - dodaje Mateusz Frydrycki ze specjalności Konstrukcja Kubaturowa.
Zobacz też:
Następnie konstrukcja zostanie obciążona w dwóch etapach: poziomym ciężarem 25 kg przyłożonym centralnie do boku konstrukcji, przy jednoczesnym pionowym obciążaniu 35 kg, a następnie pionowym ciężarem 1250 kg. Oceniane będą: estetyka, unikalność, czas składania, przemieszczenie pionowe, przemieszczenie poziome oraz masa mostu. Drugi etap konkursu odbędzie się w maju na Uniwersytecie Boğaziçi w Turcji.
05:26 CZWÓRKA Stacja Nauka - mosty 26.04.2023.mp3 Jak buduje się mosty? (Stacja Nauka/Czwórka)
***
Tytuł audycji: Stacja Nauka
Prowadzi: Oliwia Krettek
Materiał przygotowała: Weronika Puszkar
Data emisji: 26.04.2023
Godzina emisji: 12.20
kul