Hiperkonsumpcja czyli Dzień Dziecka przez cały rok

Ostatnia aktualizacja: 01.06.2017 18:58
Pieniądze jakimi dysponują młodzi konsumenci rosną w szybkim tempie. Według badań "Kids’ Power", dzieci w wieku 7-10 lat dysponują średnio 18 złotymi tygodniowo. W grupie wiekowej 11-16 lat tygodniówka wynosi średnio 28 złotych. Czy dzisiaj dzieci zaczynają rządzić portfelami swoich rodziców? Z czym przede wszystkim związane jest to zjawisko?
Audio
  • Jak zapobiegać rosnącemu zjawisku konsumpcjonizmu wśród najmłodszych? (Czat Czwórki/Czwórka)
Czym skorupka za młodu nasiąknie... jakie konsumpcyjne wzorce przekazujemy najmłodszym? (zdjęcie ilustracyjne)
Czym skorupka za młodu nasiąknie... jakie konsumpcyjne wzorce przekazujemy najmłodszym? (zdjęcie ilustracyjne)Foto: Kiselev Andrey Valerevich/Shutterstock.com

Sławomir Śniegocki Media wyznaczają wśród dzieci konsumpcyjne trendy, a rówieśnicy to siatka ich rozsyłania 

- Na rosnący konsumpcjonizm wśród dzieci mają przede wszystkim wpływ wszechobecne media elektroniczne. Dzieci są coraz mocniej przez nie naciskane, aby nadążać za modami i trendami. To wpływa na rodziców - tłumaczył w Czwórce coach finansowy i autor poradników Sławomir Śniegocki. Z kolei Sławomir Wojtkowski z Warszawskiej Szkoły Reklamy twierdził, że dzisiaj status materialny w wielu środowiskach decyduje o pozycji w grupie. Wyjaśniał także, jakich technik używają twórcy reklam, aby dzieci do zakupów zachęcać. - Na dzieci ciągle silnie oddziałuje telewizja, gdzie najmłodsi mają swoich ulubionych kreskówkowych bohaterów. Reklama to wykorzystuje, pokazując ich potem w historiach zakupowych - zaznaczył. 

Sławomir Wojtkowski Jednym z paradoksów jest fakt, iż mniej zamożni ludzie więcej wydają na zabawki. Chodzi o to, żeby ich dzieci w grupie gorzej się nie czuły

W "Czacie Czwórki" zaproszeni eksperci zastanawiali się też, jakie mogą być konsekwencje takiego hiperkonsumpcyjnego zachowania. - Mały człowiek niewiele się różni od dużego. Każda kolejna rzecz, którą dostaje staje się mniej interesująca - mówił Sławomir Śniegocki. - Starając się kupić dziecku wszystko, de facto wyrządzamy mu krzywdę - przekonywał Sławomir Wojtkowski. Jak zatem uchronić nasze pociechy przed wszechobecną konsumpcją? Jak sprawić, by rzeczy materialne nie były powodem podziału na lepszych i gorszych wśród szkolnych rówieśników? I wreszcie, jak rozsądnie dawać dziecku kieszonkowe? Między innymi tego dowiecie się słuchając nagrania całej rozmowy z Czwórkowego studia.

***

Tytuł audycji: Czat Czwórki

Prowadzi: Katarzyna Kornet

Materiał przygotowała: Weronika Puszkar

Goście: Sławomir Śniegocki (coach finansowy i autor poradników), Sławomir Wojtkowski (Warszawska Szkoła Reklamy)

Data emisji: 1.06.2017

Godzina emisji: 15.07

jsz/zi

Czytaj także

Dlaczego warto wychowywać dzieci ze zwierzętami?

Ostatnia aktualizacja: 11.04.2017 14:29
Jak pokazują badania, obecność zwierząt w domu ma szczególnie dobry wpływ na dzieci. - Gdyby nie zwierzęta w naszym życiu, byłoby ono puste. I to nie tylko psy, koty konie, ale także patyczaki, myszki czy rybki - opowiadała weterynarz Małgorzata Głowacka.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Mniej znaczy więcej. Co nam daje minimalizm?

Ostatnia aktualizacja: 14.04.2017 17:53
- Minimalizm może ułatwić myślenie, przeżywanie rzeczywistości i świata - podkreśla Katarzyna Kucewicz, psycholożka i autorka książki "Zakupoholizm".
rozwiń zwiń