Polska średnia to 540 samochodów na 1000 mieszkańców, w Warszawie te statystyki mówią o 640 autach na 1000 osób, a tymczasem Berlin może pochwalić się liczbą o połowę mniejszą (320/1000). Naukowcy radzą, by przesiąść się do autobusów i tramwajów, co oddali groźbę rychłego poduszenia się w smogu.
Zachętą do tej przesiadki ma być rozwinięty i ekologiczny transport publiczny, rozbudowa metra i sieci tramwajowej, autobusy na gaz i elektryczne. Dodatkowo ustawa o elektromobilności pozwala lokalnym władzom wprowadzić zakazy wjazdu do centrów miast aut spalinowych i podnosić stawki za parkowanie.
- Komunikacja miejska Warszawy czy Krakowa rozbudowuje się i poprawia. Zmniejsza się ilość aut wjeżdżających do centrum - mówi Adrian Furgalski.
Wciąż nierozwiązanym problemem jest za to napływ samochodów do miast, przekraczanie ich granic administracyjnych Adrian Furgalski
Goście Piotra Firana zwracają uwagę na dodatkowe działania, które powinny być wprowadzone wraz z ustawą o elektromobilności, jak przepisy blokujące sprowadzanie do Polski starych, zdewastowanych samochodów, dopłaty do zakupów aut elektrycznych. Przypominają, że kilka miast - Berlin, Paryż, Oslo, Ateny, Rzym - już mówi o zakazie wjazdu samochodów dieslowskich od 2025 roku.
Komunikacja regionalna bardzo kuleje w Polsce Witold Urbanowicz
Jak eksperci oceniają pomysł wprowadzenia stref bez samochodów benzynowych? Czy samochody elektryczne to istne cuda, czy jednak ich udział w ruchu drogowym przyczynia się do powstawania smogu? Czy poszerzanie dróg rozwiązuje problem korków w mieście? Czy walka o czyste powietrze jest rzeczywiście walką przeciwko kierowcom? O tym w "Czacie Czwórki".
***
Tytuł audycji: Czat Czwórki
Prowadzi: Piotr Firan
Goście: dr Łukasz Drozda (urbanista, autor książki "Dwa tysiące. Instrukcja obsługi polskiej urbanizacji w XXI wieku") Adrian Furgalski (Zespół Doradców Gospodarczych TOR), Witold Urbanowicz (transportpubliczny.pl), Robert Grudziński (Fundacja Nasza Energia)
Materiał: Anna Depczyńska
Data emisji: 27.08.2018
Godzina emisji: 15.08
pj/ac