Sombremesa. Hiszpańska chwila na złapanie oddechu
Kurorty rządzą się własnymi prawami
- Sezonowa gastronomia rządzi się swoimi prawami, Panuje tu duża konkurencja i relatywnie krótki czas na zarabianie pieniędzy. Ale według mnie są to druzgocące dane - przyznaje Grzegorz Łapanowski. - Jeżeli planujemy wakacje w kurortach polskich czy zagranicznych, warto zainteresować się tamtejszą branżą gastronomiczną. Nie wybierać lokalu w ciemno, tylko trochę o nim poczytać, sprawdzić opinie innych użytkowników. Bo w każdym takim miejscu znajdują się lokale, których właściciele karmią znakomicie albo fatalnie - dodaje kucharz i przedsiębiorca.
19:22 [CZWORKA]Czat Czworki 15 lipiec 2020 restauracja.mp3 Co w sezonie serwują restauracje i jak nie dać się nabrać? (Czat Czwórki/Czwórka)
Kebab w Europie świętuje 50. urodziny. Przepis restauratorów
W kebabie wszystko oprócz baraniny
Małgorzata Cieloch z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wyjaśnia, że wykryte podczas kontroli nieprawidłowości można podzielić na cztery sekcje. Pierwsza to zamiana składników. - Ta praktyka pojawiła się już na początku gospodarki wolnorynkowej. O ile jednak wtedy związana była z brakami konkretnych produktów, dziś chodzi tu głównie o cenę. Zamiast drogiej baraniny w kebabach możemy znaleźć mięso wołowe i drobiowe - mówi.
Druga grupa to wydawanie za małych porcji. Kolejne - przeterminowane produkty oraz niepełne informacje o cenach. - Skala tych nieprawidłowości, jeśli chodzi o poziomy, jest różna. Dlatego warto podejść do tego indywidualnie, zrobić research, a potem podzielić się swoją opinią z innymi - dodaje.
Szef kuchni. Pracuje na zapleczu, a jest na pierwszym planie
Tanio nie znaczy smacznie
Kontrole wakacyjnych punktów gastronomicznych prowadzone są od dawna, a ich wyniki z roku na rok wyglądają podobnie. - Trzeba pamiętać, że to system naczyń połączonych. To my jako konsumenci wybieramy ofertę. Jeżeli jedynym kryterium decyzyjnym jest cena, to musimy liczyć się z tym, że restaurator będzie robić wszystko, żeby dostarczyć nam jak najtańszy produkt na rynku - wyjaśnia Łapanowski. - Druga, znacznie szersza kwestia, to edukacja kadry gastronomicznej. Im więcej będzie osób, które znają się na kulturze kulinarnej, tym większa szansa na poprawę sytuacji - podsumowuje.
***
Tytuł audycji: Czat Czwórki
Prowadzi: Piotr Firan
Goście: Małgorzata Cieloch (Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów), Grzegorz Łapanowski (kucharz, aktywista, przedsiębiorca)
Data emisji: 15.07.2020
Godz. emisji: 15.07
kul