W ostatnim czasie zmieniają się nasze preferencje zakupowe i mechanizmy dokonywania wyborów konsumenckich. Coraz częściej zaczyna nas interesować nie tylko produkt, ale też rzetelne informacje na jego temat i forma komunikacji z konsumentami. Już nie wystarczy nazwisko influencera firmującego ubranie, kosmetyki czy sprzęt, żeby przekonać nas do jego zakupów. Jak wynika z przeprowadzonych badań, dla 65 proc. kupujących ważna jest uczciwość i autentyczność marki, co drugi konsument czyta etykiety i metki, a 45 proc. korzysta z aplikacji wspierających drugi obieg produktów. Co prawda, ulegając przedświątecznej gorączce zakupowej, możemy dokonywać bardziej spontanicznych zakupów, jednak, jak pokazują dane, rośnie pokolenie świadomych konsumentów.
- Dla młodych konsumentów szczególnie ważnymi informacjami są skład produktu i jego kraj pochodzenia. Dotyczy to głównie produktów żywnościowych i odzieżowych - mówi dr Jolanta Tkaczyk, ekspertka w obszarze zachowań konsumenckich z Akademii Leona Koźmińskiego. - W ostatnim czasie widzimy w zachowaniach konsumenckich pewne przesunięcie - niektórzy mówią, że są to pewne trendy - dodaje.
Młodzi konsumenci gotowi na zmiany?
Gość Czwórki podkreśla, że nie jest tak, iż nagle wszyscy zaczniemy zachowywać się ekologicznie, ale wyraźnie widać dwa trendy. - Pierwszy z nich to mocniejsze zwrócenie uwagi na kwestie związane z tzw. społeczną odpowiedzialnością biznesu, ale także z szeroko pojętą ekologią. Dużo się mówi o zmianach klimatu, problemach środowiskowych, które narastają. W tym kontekście zwiększa się świadomość konsumencka - mówi ekspertka. - Drugi trend to poszukiwanie autentyczności marek, widać go zwłaszcza wśród młodych ludzi. Młodzi konsumenci mówią "sprawdzam" i sprawdzają, czy to, co firma ma na swoich sztandarach, jest prawdą - dodaje.
Mówi się, że młode pokolenie jest gotowe kupować mniej, jednak nie możemy zapominać, że żyjemy w świecie konsumpcjonizmu. - Nagle wszyscy nie rzucimy zakupów w galeriach handlowych, by lepić pierogi w domu - zaznacza gość Piotra Firana. - Należy pamiętać, że duża część konsumentów jest nastawiona na konsumpcjonizm, hedonizm, zakupy dla przyjemności. Inni znów szczególną uwagę zwracają na cenę, dopiero później na jakość czy zaangażowanie ekologiczne marki - dodaje.
10:17 czwórka czat czwórki 21.12.2021.mp3 Jak zmieniają się konsumenci w XXI wieku? (Czat Czwórki/Czwórka)
Marki działają fair, ale nie zawsze
Nowe trendy wśród konsumentów zauważane są przez marki. Coraz większą wagę przywiązują one do tego, żeby być green. Dr Jolanta Tkaczyk przypomina ostatni Black Friday, święto konsumpcjonizmu, podczas którego mogliśmy obserwować działania firm zachęcające do korzystania z produktów z drugiego obiegu czy proponowanie innych rozwiązań niż zakupy. - Ludzie oczekują bardziej świadomego podejścia ze strony marek do naszej planety - mówi ekspertka. - Jednym z bardzo innowacyjnych działań jednej z nich był zakup kilku działek dla parku narodowego. To już nie były deklaracje, ale konkretne czyny - dodaje.
Sprawdź także:
Ile Polacy wydadzą na świąteczne prezenty? Jest nowe badanie
Piotr Firan zwraca uwagę na branżę modową, o której dużo się mówi w kontekście ekologii. Niestety jej oceny nie wypadają dobrze. Firmy modowe działają w stylu fast fashion - produkują dużo ubrań, nie najlepszej jakości, by za chwilę wypuścić nową kolekcję. - Tak jak mamy różne typy konsumentów, tak mamy różne typy przedsiębiorstw - podkreśla gość Czwórki. - Zdarza się tu ekościema, brak autentyczności, ale obok jest dbanie firm o to, by zostawić Ziemię lepszą. Właściciele takich przedsiębiorstw chcą robić coś dobrego - dodaje.
***
Tytuł audycji: Czat Czwórki
Prowadzi: Piotr Firan
Gość: dr Jolanta Tkaczyk (Akademia Leona Koźmińskiego)
Data emisji: 21.12.2021
Godzina emisji: 15.22
pj