- Treści publikowane przez twórców komfortu cieszą się w Polsce popularnością, a odbiorcami są głównie ludzie młodzi
- To moda, która przyszła do nas ze Stanów Zjednoczonych
- Oglądając zabawne i słodkie filmiki w sieci relaksujemy umysł, ale zaspokajamy także potrzeby społeczne
"Twórcy komfortu" - tego określenia używa się do opisywania autorów materiałów dźwiękowych, wideo i kanałów, po które sięgają internauci, gdy odczuwają potrzebę posłuchania treści znajomych, bądź czegoś na tyle kojącego, by można było umilić sobie dzięki temu gotowanie, sprzątanie, albo... zasypianie.
Trend zdobył popularność w Stanach Zjednoczonych, ale w Polsce "umilacze czasu" również znajdują wielu odbiorców. - Dzielę treści, których słucham na takie, które przykuwają moją uwagę i takie, przy których mogę robić inne rzeczy, a one "lecą" sobie w tle - mówiła jedna z słuchaczek Czwórki w naszej sondzie.
Małe słodkie kotki jako remedium na całe zło
- Język działa w ten sposób, że jeśli mamy potrzebę nazwania jakiejś nowej emocji czy wydarzenia, znajdziemy na nie odpowiednie słowo. Prawdopodobnie więc właśnie użytkownicy języka polskiego poczuli potrzebę, by zdefiniować to, co się wydarza. Dziś żyjemy w dwóch światach - realnym i wirtualnym. To czas przebodźcowania, nadmiaru informacji, który sprawił, że nasze organizmy powiedziały "stop". Dlatego właśnie oglądamy śmieszne kotki, by nie myśleć o tym, co dzieje się wokół - tłumaczyła Małgorzata Majewska z Instytutu Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Mogłoby się wydawać, że wypełnienie ciszy wokół nas szumem z telewizora bądź radia nie jest niczym nowym, jednak współczesne media wyróżnia przede wszystkim budowanie przynależności czy wspólnoty. - Oglądanie zabawnych kotów ma także drugie "dno", to testowanie we wspólnocie, czy bawią nas podobne rzeczy. Po obejrzeniu zabawnego filmu przesyłamy go dalej. Najczęściej do osób, o których wiemy, że dana treść też im się spodoba, bądź wyda im się zabawna - podkreślała Małgorzata Majewska.
Kim jest odbiorca "twórców komfortu"?
Według marcowego badania z ubiegłego roku 84 proc. wszystkich polskich użytkowników TikToka, który jest jedną z internetowych machin, mielących miliony filmików, będących takim "komfortowym kontentem", to osoby między 13. a 18. rokiem życia.
04:52 _PR4_AAC 2022_01_06-15-32-51.mp3 Dlaczego coraz chętniej sięgamy po filmiki i podcasty "twórców komfortu" (Czat Czwórki)
***
Tytuł audycji: Czat Czwórki
aw