- W tamtych czasach samochód miał usprawnić transport w mieście - przez to mamy wielkie arterie komunikacyjnie w centrum, wręcz rozwiązania autostradowe - mówi gość Czwórki. - Jednak, gdy coraz więcej osób korzysta z samochodów, okazuje się, że to nie zdaje egzaminu. Piesi zostali zepchnięci do przejść podziemnych lub skierowani na kładki, których często nie wybudowano.
Radek Gajda zwraca uwagę na wykluczenie ludzi z przestrzeni miejskiej przez samochody. Pokazuje przykład Kopenhagi, gdzie proste rozwiązania sprawiły, że w życiu miejskim zaczęli uczestniczyć mieszkańcy z grup do tej pory wykluczonych.
Architekt wyjaśnia czym jest ludzka skala przestrzeni, zdradza też, które z Polskich miast jest najbardziej przyjazne człowiekowi. Profesor Piotr Lorens, prezes Towarzystwa Urbanistów Polskich w rozmowie z Anną Depczyńską zdradza też lekarstwo na spójność współczesnych miast.
***
Tytuł audycji: "Czat Czwórki"
Prowadzi: Piotr Firan
Gość: Radek Gajda (architekt, urbanista, autor bloga i wideo bloga "Architecture is a Good Idea")
Materiał: Anna Depczyńska
Data emisji: 24.10.2016
Godzina emisji: 16.07
pj/ab