Polacy nie potrafią parkować!
Dotychczas najczęściej bilety za parkowanie sprawdzali kontrolerzy, którzy po prostu chodzili po strefie płatnego parkowania, sczytywali numery rejestracyjne specjalnym urządzeniem i patrzyli w systemie, czy wszystko się zgadza. Od pewnego czasu obowiązki te przejmuje automatyczny system.
A jest z czym walczyć, bo niektórzy zapominają, że kara nalicza się cały czas, a nie jednorazowo. Tylko w Warszawie w minionym roku wystawiono 165 tys. mandatów, a to dzięki wprowadzeniu automatycznego systemu wyłapywania tych, co nie płacą. W stolicy chcą kupić kolejne auta do tego celu, a o podobnym zakupie myślą inne aglomeracje.
03:18 jedynka-18-03-2021-cztery-pory-roku-parkowanie.mp3 Miasta nakładają kary za brak opłaty za parkowanie w płatnej strefie (Cztery pory roku/Jedynka)
"Bezpieczna Jedynka": czy stacje paliw są odpowiednio zabezpieczone?
Michał Pyclik z Zarządu Dróg w Krakowie mówi, że wspomniany rekordzista to niechlubny wyjątek. - Zazwyczaj miasto nie ma szczególnych problemów z kierowcami, którzy nie chcą płacić za postojowe - zapewnia.
W Warszawie nie jest już tak różowo. Jakub Dybalski z Zarządu Dróg Miejskich wylicza, że codziennie jest wystawianych od kilkuset do tysiąca kilkuset mandatów. W ich wyłapywaniu pomaga specjalny system. - To auto z kamerami na dachu, które sprawdzają numery rejestracyjne i porównują je z tym, co mamy w bazie opłat za parkowanie - wyjaśnia. Na początku ubiegłego roku na ulice Warszawy wyjechały dwa takie auta, w ciągu roku doszło trzecie, a teraz stolica myśli o kupnie kolejnych czterech.
Podobny system ma się pojawić w Krakowie, najpierw jako uzupełnienie kontrolerów, a z czasem ich zastąpienie. W Gdańsku rozpisano przetarg. Magdalena Kiljan z gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni zapewnia, że automatyczna kontrola zacznie się trzy miesiące po podpisaniu umowy z wykonawcą.
Niektórzy zwracają uwagę, że osoby spoza dużych miast mogą mieć kłopoty z określeniem, gdzie obowiązuje strefa płatnego parkowania, zwłaszcza że niektóre straże miejskie jakby celowo ustawiły znaki tak, że jak ktoś porusza się w dużym ruchu i bardziej obserwuje sytuację na jezdni niż pobocze, to taki znak może przegapić.
Czytaj także:
***
Tytuł audycji: "Cztery pory roku"
Autor materiału: Patryk Bedliński
Data emisji: 18.03.2021 r.
Godzina emisji: 11.20
ag