"Kij" czyli wędka. Jak powstaje język wędkarzy  

Ostatnia aktualizacja: 29.09.2018 19:06
"Bierze", "grunt", "błystka", "obrotówka" - to słowa z języka wędkarzy. - Sporo fraz i pojedynczych terminów jest niezrozumiałych, albo trudnych dla przeciętnego Kowalskiego - mówiła Monika Kresa, językoznawca z Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego.
Audio
  • Język wędkarski - czego możemy się z niego nauczyć? (Klucz kulturowy/Czwórka)
Zdj. ilustracyjne
Zdj. ilustracyjneFoto: Alexander Lukatskiy/Shutterstock.com

- Socjolekty powstają po to, by ich użytkownicy mogli komunikować się między sobą w sposób prosty, szybki i ekonomiczny, ale także, by w jakiś sposób mogli zamknąć swoją grupę przed innymi - tłumaczyła ekspertka w Czwórce. Jak podkreślała, wędkarski socjolekt jest specyficzny, bo zamiast tworzyć nowe wyrazy, jego użytkownicy korzystają z tych, które w języku polskim już były, ale nadają im nowego znaczenia. - Na przykład wędka to "patyk", albo "kij". To rzeczy, które istnieją w języku polskim, ale mają inne znaczenie niż wędka - wymieniała Monika Kresa.

Jak tworzył się wędkarski socjolekt i co czerpie z innych języków? Jakie są najciekawsze i najdziwniejsze powiedzenia w języku wędkarskim, i które z nich przyjęły się w potocznym języku polskim? O tym w nagraniu rozmowy ze studia Czwórki. W programie wysłuchaliśmy także archiwalnych nagrań dotyczących łowienia ryb, skeczy, monologów z radiowych zbiorów. 

***

Tytuł audycji: Klucz Kulturowy

Prowadzi: Anna Hardej

Gość: Monika Kresa (językoznawca z Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego)

Data emisji: 29.09.2018

Godzina emisji: 15.17

kd/pj

Czytaj także

Historia kawy. Po wiedeńsku, czyli rodem z Polski?

Ostatnia aktualizacja: 10.02.2018 09:47
Ojczyzną rośliny, dzięki której mamy kawę, jest Afryka. Stamtąd kawowe krzewy dotarły do Azji. W Europie zaś jako pierwszy kawę zaczął parzyć Polak, Jerzy Kulczycki.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Perfekcjonizm w mowie i piśmie. Jak skutecznie uczyć się języków?

Ostatnia aktualizacja: 28.09.2018 16:22
84 proc. uczniów szkół podstawowych w Europie uczy się języków obcych, 5 proc. z nich przyswaja przynajmniej dwa języki. Jak skutecznie uczyć się języków obcych?
rozwiń zwiń