Praca zdalna. Koniec gigantycznych open space'ów na zawsze?
Z najnowszych danych wynika, że z powodu pandemii koronawirusa globalna sprzedaż osobistych dóbr luksusowych takich jak odzież, torebki, biżuteria spadła w pierwszym kwartale 2020 roku o 25-30 procent. Zmianie uległo tez myślenie konsumentów. W obecnej sytuacji, prawie nikt z nas nie myśli o zakupie zegarka czy drogiej biżuterii.
- Myślę, że są branże, w których sprzedaż spadła mocniej. Mówi się, że w branży samochodów luksusowych spadek jest na poziomie ponad 70 procent - wyjaśnia Tomasz Sękalski, ekspert rynku finansowego. - Jednak musimy zdefiniować, co dla kogo jest luksusem - dodaje.
Inwestycje dla ochrony
Z roku na rok wartość rynku mody i dóbr luksusowych rosła. W 2019 szacowano, że światowy rynek osobistych dóbr luksusowych wzrósł w ciągu roku o 4 procent, czyli do 281 miliardów euro. Natomiast wartość całego światowego rynku szacowano na 1,3 biliona euro.
- Dziś z pewnością branża samochodowa czy odzieżowa są dotknięte spadkiem - mówi ekspert. - Wydaje mi się, że branża jubilerska będzie dotknięta spadkiem znacznie mniejszym, ze wglądu na to, że część klientów będzie widziała w tym luksusie wartość inwestycyjną. Będą kupować wyroby złotnicze w celach inwestycji, by ochronić się przed potencjalną inflacją - ocenia.
Jak się podnieść po upadku
Dziś za kryzysem wielu branż stoi pandemia. Rozmówca Ady Janiszewskiej podkreśla, że podobne, kryzysowe sytuacje już miały miejsce. Przywołuje lata 2008/2009, ogromny kryzys finansowy, który rozpoczął się od upadku jednego z banków i spowodował załamanie rynku dóbr luksusowych. - Ten rynek szybko się jednak odbudował - zwraca uwagę. - Tu dużo zależy od strategii, jaką dane marki będą się posługiwały - dodaje. - Dodatkowym aspektem jest to, że głównym producentem odzieżowych dóbr luksusowych były Włochy, trzeba brać pod uwagę sytuację, jaka jest tam dziś. Myślę jednak, że producenci będą zainteresowani odbudową rynku.
Tomasz Sękalski zdradza, że jest kilka dróg, by podnieść się z kryzysu. Zwraca uwagę na potrzebę restrukturyzacji biznesu, ochrony aktualnych przychodów i relacji z klientami, a także pozyskiwania nowych klientów. Nie bez znaczenia jest tu też digitalizacja procesów biznesowych.
***
Tytuł audycji: Pierwsze słyszę
Prowadzi: Kamil Jasieński
Materiał: Adrianna Janiszewska
Data emisji: 30.04.2020
Godzina emisji: 8.15
pj