Biżuteria, zegarki, samochody - w czasie pandemii rezygnujemy z luksusów

Ostatnia aktualizacja: 30.04.2020 10:24
Branża dóbr luksusowych z roku na rok pięła się po finansowej drabinie. Dziś mówi się, że notuje spadek nawet o 30 procent. O jakich dobrach i kwotach mówimy?
Audio
  • Tomasz Sękalski opowiada o rynku dóbr luksusowych w czasach pandemii (Pierwsze słyszę/Czwórka)
Zdj. ilustracyjne
Zdj. ilustracyjneFoto: OksanaSheliag/Shutterstock.com

praca zdalna z domu shutt-1200.jpg
Praca zdalna. Koniec gigantycznych open space'ów na zawsze?

Z najnowszych danych wynika, że z powodu pandemii koronawirusa globalna sprzedaż osobistych dóbr luksusowych takich jak odzież, torebki, biżuteria spadła w pierwszym kwartale 2020 roku o 25-30 procent. Zmianie uległo tez myślenie konsumentów. W obecnej sytuacji, prawie nikt z nas nie myśli o zakupie zegarka czy drogiej biżuterii. 

- Myślę, że są branże, w których sprzedaż spadła mocniej. Mówi się, że w branży samochodów luksusowych spadek jest na poziomie ponad 70 procent - wyjaśnia Tomasz Sękalski, ekspert rynku finansowego.  - Jednak musimy zdefiniować, co dla kogo jest luksusem - dodaje. 

Inwestycje dla ochrony

Z roku na rok wartość rynku mody i dóbr luksusowych rosła. W 2019 szacowano, że światowy rynek osobistych dóbr luksusowych wzrósł w ciągu roku o 4 procent, czyli do 281 miliardów euro. Natomiast wartość całego światowego rynku szacowano na 1,3 biliona euro.

- Dziś z pewnością branża samochodowa czy odzieżowa są dotknięte spadkiem - mówi ekspert. - Wydaje mi się, że branża jubilerska będzie dotknięta spadkiem znacznie mniejszym, ze wglądu na to, że część klientów będzie widziała w tym luksusie wartość inwestycyjną. Będą kupować wyroby złotnicze w celach inwestycji, by ochronić się przed potencjalną inflacją - ocenia. 

Jak się podnieść po upadku

Dziś za kryzysem wielu branż stoi pandemia. Rozmówca Ady Janiszewskiej podkreśla, że podobne, kryzysowe sytuacje już miały miejsce. Przywołuje lata 2008/2009, ogromny kryzys finansowy, który rozpoczął się od upadku jednego z banków i spowodował załamanie rynku dóbr luksusowych. - Ten rynek szybko się jednak odbudował - zwraca uwagę. - Tu dużo zależy od strategii, jaką dane marki będą się posługiwały - dodaje. - Dodatkowym aspektem jest to, że głównym producentem odzieżowych dóbr luksusowych były Włochy, trzeba brać pod uwagę sytuację, jaka jest tam dziś. Myślę jednak, że producenci będą zainteresowani odbudową rynku. 

Tomasz Sękalski zdradza, że jest kilka dróg, by podnieść się z kryzysu. Zwraca uwagę na potrzebę restrukturyzacji biznesu, ochrony aktualnych przychodów i relacji z klientami, a także pozyskiwania nowych klientów. Nie bez znaczenia jest tu też digitalizacja procesów biznesowych. 

***

Tytuł audycji: Pierwsze słyszę

Prowadzi: Kamil Jasieński

Materiał: Adrianna Janiszewska

Data emisji: 30.04.2020

Godzina emisji: 8.15

pj

Czytaj także

Nie ma porażek, jest nauka

Ostatnia aktualizacja: 26.11.2019 10:17
Obywatele Korei Południowej przez wiele lat wychowywani byli w duchu sukcesu. Wszystko musiało się udawać, wyniki musiały być wysokie, a jednostki zawsze musiały odnosić sukces - zawodowy czy rodzinny. Dziś chcą odwrócić ten trend.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Urodziny Wikipedii. Jak powstaje najpopularniejsza internetowa encyklopedia?

Ostatnia aktualizacja: 15.01.2020 14:08
Wikipedia, popularna encyklopedia internetowa, 15 stycznia skończyła 19 lat. - Obecnie dzięki niej użytkownicy mogą się dzielić swoją wiedzą z innymi, ale też czerpać ją właściwie bez ograniczeń - mówił Dariusz Jemielniak z Akademii Leona Kuźmińskiego w Warszawie. 
rozwiń zwiń