Glokalizacja. Jak Mazurami "sprzedać" Polskę w świecie?

Ostatnia aktualizacja: 14.02.2023 13:30
Glokalizacja to trend, który połączył przedstawicieli biznesu z ludźmi ekologi. Oferuje to, co najlepsze z obu światów - balans pomiędzy globalnością a lokalnością. Ale ma też swoje "ciemne" strony. 
Dzięki glokalizacji możemy promować Polskę przez pryzmat określonego regionu - na zdjęciu kajakarze na Mazurach.
Dzięki glokalizacji możemy promować Polskę przez pryzmat określonego regionu - na zdjęciu kajakarze na Mazurach. Foto: G-Stock Studio/Shutterstock

Czy połączenie działania globalnego z lokalnym może być szansą na bardziej zrównoważony i sprawiedliwy świat. Takie pytania zadają sobie dziś naukowcy i biznesmeni. Z jednej strony globalizacja pobudziła światowy handel i pomogła podnieść komfort życia milionów ludzi, z drugiej - doprowadziła do zanieczyszczenia środowiska. 

- Weźmy pod uwagę globalne koncerny, które starają się podążać za trendami związanymi na przykład z lokalnymi potrzebami w zakresie żywności. Kupowanie produktów od lokalnych producentów jest zjawiskiem obecnym w handlu od lat. Duże firmy zasilają w ten sposób miejscowych dostawców i dają im dalsze możliwości rozwoju - wyjaśnia Grzegorz Święch z Mind Space. - Jest to stricte inwestycyjne wykorzystanie zjawiska glokacji. Odwrotna sytuacja może być taka, że jakieś zjawiska zachodzące w większych społecznościach, na przykład w kraju, mogą promować mniejsze społeczności. - Możemy promować Polskę przez pryzmat określonego regionu, na przykład przez piękne jeziora na Mazurach czy urokliwe plaże nad Bałtykiem - dodaje rozmówca Weroniki Puszkar. Tak też zostały wykorzystane igrzyska w Barcelonie w 1992 roku. - To najczęściej podawany przykład działania glokalizacyjnego. Pod "sztandarem" globalnej imprezy zostały wypromowane potrzeby lokalnej społeczności, jaką jest społeczność katalońska - wyjaśnia ekspert. 

Zobacz także:

W taki sposób można by było wykorzystać też sektor mody: angażując lokalnych producentów odzieży, krawców czy szwalnie. - Mieliśmy bardzo silny region łódzki, który dziś został sprowadzony właściwie do roli muzealnej. To mógłby być jakiś pomysł na próbę odbudowania tej tradycji.  Tutaj jednak istnieje zagrożenie, że duże koncerny modowe nadal będą produkowały odzież tam, gdzie cena jest najniższa, czyli w Azji - wyjaśnia gość Czwórki. - W ogóle zagrożeń zagrożeń związanych z glokalizacją jest dużo więcej. Wykupywanie przez globalne marki lokalnych producentów grozi m.in. monopolizacją branży - podkreśla Grzegorz Święch. 

Posłuchaj
04:02 CZWÓRKA Pierwsze slysze - glokalizacja 14.02.2023.mp3 Glokalizacja - co to jest? (Pierwsze słyszę/Czwórka)

***

Tytuł audycji: Pierwsze słyszę

ProwadziKamil Jasieński

Materiał przygotowała: Weronika Puszkar

Data emisji: 14.02.2023

Godzina emisji: 9.35

kul


Czytaj także

Idealne dla starszych i młodszych. Jak będą wyglądać miasta przyszłości?

Ostatnia aktualizacja: 25.01.2022 16:00
Kwestie związane z klimatem, technologią, komunikacją i dostępnością. Miasta muszą przejść pewne zmiany, które wymusiła na nich pandemia. Wiele z nich już się dopasowuje do nowych norm - stają się obszarami bardziej przyjaznymi i integracyjnymi. Sprawdzamy, jakie według ekspertów powinny być miasta przyszłości. 
rozwiń zwiń