Samochody spalinowe - czy zbliża się ich koniec?

Ostatnia aktualizacja: 20.02.2023 10:30
Po 2035 roku nie kupimy już nowych aut benzynowych i z silnikiem Diesla. Tak zadecydował Parlament Europejski, który przegłosował zakaz produkcji samochodów spalinowych. Decyzja budzi wiele kontrowersji.
Po 2035 roku nie kupimy już nowych aut benzynowych i z silnikiem Diesla
Po 2035 roku nie kupimy już nowych aut benzynowych i z silnikiem DieslaFoto: shutterstock

Przepis zakazujący sprzedaży pojazdów z napędem spalinowym ma obowiązywać na terenie całej Wspólnoty od 2035 roku. Regulacje zaczną obowiązywać dopiero za jakiś czas, jednak już teraz podnoszą się głosy, że nawet wtedy nie będziemy gotowi na ich zastosowanie.


Producenci samochodów pod ścianą

- Jest duży sprzeciw producentów, którzy nie są zwolennikami tej koncepcji. Można się spodziewać, że będą próbować mieć wpływ na zmianę lub przesunięcie w czasie tej decyzji - mówi Patryk Kuniszewicz z redakcji Polskiego Radia Kierowców. - Wymusza się na koncernach samochodowych produkcję aut elektrycznych. Ich cena nie jest atrakcyjna, a infrastruktura drogowa nie jest wystarczająco przygotowana. Same pojazdy natomiast nie zawsze się sprawdzają.

Przeciwnicy przepisu upatrują wielu problemów z wprowadzeniem go w życie. Należą do nich konieczność częstego ładowania aut i krótka żywotność akumulatorów. - Z tego powodu kupienie dzisiaj elektryka z 2013 roku to decyzja co najmniej lekkomyślna - tłumaczy Andrzej Wysocki z Koła Naukowego Politechniki Poznańskiej, który zajmuje się motoryzacją zeroemisyjną. - Popularne modele sprzed 10 lat można kupić za około 50 tys. zł. Jednak jest duże "ale", jego zasięg teraz wynosi około 100 km. Jedyne, co można wymienić, to akumulator. Jego wymiana jednak sporo kosztuje i może wynieść nawet równowartość używanego pojazdu.


Ekologiczna produkcja?

Jak zauważa rozmówca Szymona Majchrzaka, sama produkcja akumulatorowego auta elektrycznego nie jest ekologiczna. W jego opinii podczas całego procesu zużywa się dwukrotnie więcej dwutlenku węgla niż podczas produkcji samochodu spalinowego. Do tego dochodzi nie do końca rozwiązana kwestia recyklingu baterii elektrycznych.  


Czytaj także:

Może na wodór?

Być może dobrym pomysłem byłoby wykorzystanie znanych już na rynku samochodów elektryczne napędzanych wodorem lub energią słoneczną. - Wodór to jest dobre rozwiązanie. Niestety tu problem stanowi cena - kosztują one często dwukrotnie więcej niż "normalne" samochody elektryczne - zauważa Andrzej Wysocki. - Sama eksploatacja aut wodorowych jest też ponad dwukrotnie droższa niż aut spalinowych.

Mimo wszystko samochody elektryczne coraz częściej pojawiają się na europejskich ulicach. W lipcu 2022 roku stanowiły one 10 proc. wszystkich rejestracji na Starym Kontynencie.


Posłuchaj
04:09 Czwórka/Pierwsze Słyszę - samochody spalinowe 20.02.2023.mp3 O decyzji Parlamentu Europejskiego w sprawie zakazu produkcji samochodów spalinowych (Pierwsze słyszę/Czwórka)

 

***

Tytuł audycji: Pierwsze słyszę

ProwadziKamil Jasieński

Materiał: Szymon Majchrzak

Data emisji: 20.02.2023

Godzina emisji: 8.15

aw

Czytaj także

Wiedzą, jak ekologicznie zamienić plastik w paliwo

Ostatnia aktualizacja: 04.03.2020 14:57
Każdego roku Chivas Venture dzieli milion dolarów pomiędzy przedsiębiorców zaangażowanych społecznie, aby zwiększyć ich pozytywny wpływ na świat. W tegorocznej odsłonie konkursu w finałowej piątce znalazł się startup Handerek Technologies. 
rozwiń zwiń
Czytaj także

Dość ocieplenia. Czas rozprawić się z metanem i CO2

Ostatnia aktualizacja: 27.08.2021 17:25
Raport Międzyrządowy Zespół ds. Zmian Klimatu (IPCC) "Zmiany klimatu 2021: podstawy fizyczne" alarmuje, że część zmian klimatu jest już nieodwracalna, ale mamy jeszcze mnóstwo do zrobienia by zahamować ocieplenie. 
rozwiń zwiń