"Znajcie swoje prawa". Marcin Kruszewski o swojej naczelnej zasadzie

Ostatnia aktualizacja: 11.04.2023 11:49
Marcin Kruszewski od lat prowadzi kanał "Prawo Marcina", tłumaczy zawiłości polskich przepisów, pokazuje ich zmiany. Podkreśla, że warto znać swoje prawa, by czuć się bezpiecznie. 
Marcin Kruszewski autor kanału Prawo Marcina w studiu Czwórki
Marcin Kruszewski autor kanału "Prawo Marcina" w studiu CzwórkiFoto: Kamil Jasieński/Czwórka

Kanał Marcina Kruszewskiego jest jednym z najpopularniejszych kanałów o tematyce prawniczej. Jego filmy ogląda mnóstwo osób. Czasem pozornie oczywisty temat zyskuje nagle popularność. - Często znajduję tematy, które wydają mi się oczywiste, ale okazuje się, że ludzie o tym nie wiedzą, nie znają swoich praw. Z tego powodu naczelnym hasłem mojego kanału jest "znajcie swoje prawa" - mówi Marcin Kruszewski w rozmowie z Kamilem Jasieńskim. - Przepisy są skomplikowane, często się zmieniają. Najnowsza zmiana prawa konsumenckiego weszła w życie w styczniu 2023 roku. To zmienia się bardzo dynamicznie, czasem można się pogubić. 

Najpopularniejszym filmem Marcina jest ten dotyczący piwa bezalkoholowego. - Ludzie chcą wiedzieć, co mogą kupić, a czego nie - wyjaśnia. - Lubią odpowiedzi na prozaiczne pytania. Na moim kanale pomagam nie tylko konsumentom, wiedzę z niego czerpią też sprzedawcy, a nawet producenci. 

Zwrot kupionego towaru

Nierzadko zdarza się, że tuż nad głową sprzedawcy w sklepie stacjonarnym widnieje tabliczka "po odejściu od kasy towar nie podlega zwrotowi". Tymczasem wielu z nas wie, że na zwrot towaru mamy 14 dni. - Tu trzeba rozróżnić te dwie sytuacje. Jest 14-dniowe prawo zwrotu, jednak ono dotyczy umów zawieranych na odległość albo poza lokalem przedsiębiorstwa, czyli głównie zakupów przez internet - tłumaczy gość Czwórki. - Nawet od tego przepisu są wyjątki, np. nie zwrócimy produktów świeżych czy personalizowanych, np. koszulki z napisem naszego projektu. 


Posłuchaj
15:12 czwórka pierwsze słyszę 11.04.2023 marcin kruszewski.mp3 Marcin Kruszewski opowiada o prawach konsumenta (Pierwsze słyszę/Czwórka)

 

W sklepie stacjonarnym 14-dniowe prawo zwrotu nie obowiązuje, chyba że reguluje to wewnętrzna polityka sklepu. - Dziś nastawienie sklepów jest mocno prokonsumenckie. Wiele z nich daje możliwość oddania towaru, ale w świetle prawa sklep nie ma takiego obowiązku - podkreśla ekspert. - W sklepie stacjonarnym możemy dokładnie obejrzeć produkt. 

Brak prawa zwrotu w sklepie stacjonarnym nie pozbawia nas jednak prawa do reklamacji. - Reklamacja przysługuje nam we wszystkich sklepach. Możemy wezwać do wymiany lub naprawy towaru, prosić o zniżkę lub całkowity zwrot kosztów - wymienia Marcin Kruszewski. 

"Rozpakuj przy kurierze" - to niezgodne z prawem

Zakupy internetowe są niezwykle popularne. Bywa jednak tak, że oczekiwany produkt zostanie zniszczony podczas transportu. - Tu konsument chroniony jest domniemaniem, że wada nie powstała z jego winy - tłumaczy gość Czwórki. - Pamiętajmy, że wymóg rozpakowania paczki przy kurierze jest niezgodny z prawem. To klauzula niedozwolona. Nie można uzależniać reklamacji od rozpakowania paczki, kurier nie ma też obowiązku czekać, aż to zrobimy. Tu chroni nas prawo przewozowe i to, że za wady odpowiada sprzedawca. 

Dokonując reklamacji takiego produktu, możemy skorzystać z dwóch możliwości dochodzenia naszych roszczeń. - Może to być reżim ustawowej niezgodności towaru z umową albo gwarancja producenta - tu warto przeczytać dokładnie jej warunki - zachęca gość Kamila Jasieńskiego. 

Kiedy jesteśmy konsumentem?

Rozróżnijmy też sytuacje, w których jesteśmy konsumentami, od tych, gdy nimi nie jesteśmy. - Konsument jest to osoba fizyczna, która dokonuje czynności prawnych z przedsiębiorcą. Nie jesteśmy konsumentem, jeśli ja kupię od ciebie produkt na aukcji internetowej czy w jakimś serwisie. Wtedy prawa ochrony konsumenta nie działają - zwraca uwagę ekspert. - Tu z pomocą przychodzą regulaminy danych serwisów albo uprawnienia wynikające z kodeksu cywilnego - dodaje. 

Marcin Kruszewski zwraca też uwagę na internetowe oszustwa czy wyłudzenia na portalach aukcyjnych. 

Nowe technologie a prawo

Dziś sztuczna inteligencja rośnie w siłę. Boty piszą wiersze, piosenki, wypracowania. W tym kontekście pojawia się kwestia praw autorskich. - To bardzo delikatna sprawa. Prawo będzie musiało się tym zająć - mówi ekspert i jednocześnie podkreśla, że dziś w sieci już nie można czuć się bezkarnym - Technologia pozwala bardzo dokładnie zlokalizować twórcę np. hejterskich treści, komentarzy z mową nienawiści. Nasze dobra osobiste chroni też Kodeks cywilny. 

Nowe technologie rozwijają się bardzo szybko, ale powstają też nowe mechanizmy, które nas chronią.

***

Tytuł audycji: "Pierwsze słyszę"

Prowadzi: Kamil Jasieński

Gość: Marcin Kruszewski (autor kanału "Prawo Marcina")

Data emisji: 11.04.2023

Godzina emisji: 09.11

pj

Czytaj także

PoPRAWKA - prawa i obowiązki uczniów w pigułce

Ostatnia aktualizacja: 03.03.2023 13:49
PoPRAWKA to projekt, którego celem jest edukowanie uczniów i uczennic na temat ich praw oraz obowiązków uczniowskich.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Netvengers - uczniowski projekt ma walczyć z przemocą w sieci

Ostatnia aktualizacja: 13.03.2023 15:51
Uczniowie jednego z warszawskich liceów stworzyli stronę internetową Netvengers, dzięki której można poszerzyć swoją wiedzę o netykiecie, hejcie i zasadach panujących w sieci.
rozwiń zwiń