Jak dziś działa reklama? Grudzień to w marketingu szalony czas

Ostatnia aktualizacja: 20.12.2023 13:13
Jakub Biel myśli niestandardowo. Kreatywne reklamy robił już w kosmosie, telegazecie, na Tinderze i TikToku. W Czwórce zdradza, jak działają współczesne reklamy. 
Jakub Biel specjalista od kreatywnego marketingu
Jakub Biel specjalista od kreatywnego marketinguFoto: Kamil Jasieński/Czwórka
  • Okres przedświąteczny dla twórców reklamy jest intensywny i pracowity. Każdy chce, by jego produkt był zauważony. 
  • Każdy twórca reklamy dąży do tego, żeby to właśnie jego produkcja wywołała w nas emocje. 
  • Rynek reklamy i marketingu zmienia się cały czas. Rewolucją było pojawienie się TikToka. Jak dziś działa reklama?
  • Jakub Biel ocenia, że rynek przesycony jest influencerami. 
  • Zdradza też, jak można zwiększyć swoje szanse na viral. 

Przedświąteczny czas zakupów to najtrudniejszy czas dla marketingowców. - To jest szaleństwo, wszyscy chcą nam coś sprzedać, "krzyczą" coraz głośniej - ocenia Jakub Biel, który znalazł się w rankingu 50 kreatywnych ludzi w polskim biznesie. - Ciężko jest dotrzeć do odbiorców, bo ci przesyceni są reklamami. 

W ostatnich latach obserwujemy zjawisko, które polega na tym, że zaraz po tym, jak ze sklepowych półek znikną listopadowe, cmentarne znicze, zastępują je czekoladowe mikołajki, świąteczne ozdoby. To samo dzieje się w świecie reklamy. - Wydłużamy na listopad ten świąteczny czas. Wszystko po to, żeby zaoszczędzić - ocenia Jakub Biel. - Marketingowcy chcą "wskoczyć" przed innymi, gdy stawki są nieco niższe. Jednak trzeba pamiętać, że to wydłużenie okresu świątecznego może też sprawić, że nasza listopadowa reklama zostanie zapomniana, gdy klient pójdzie w grudniu na zakupy.  

Czwórkowy gość wyjaśnia, że ważna jest tu specyfika produktu, który chcemy sprzedać: konsoli do gier dla dziecka rodzice będą poszukiwać już w listopadzie, skarpety zaś czy swetry świąteczne w zasadzie w ogóle nie potrzebują reklamy. 

Reklama i emocje

Każdy twórca reklamy dąży do tego, żeby to właśnie jego produkcja wywołała w nas emocje. - Niestety firmy często na siłę chcą nas wzruszyć - tworzą rodzinne, ciepłe, piękne reklamy. Ostatecznie wszystkie one wyglądają identycznie - ocenia ekspert. - Nie jest łatwo zrobić coś, żeby się przebić. Dziś marketerzy i filmowcy chcieliby tworzyć długie reklamy, chcą być artystami. Tymczasem dobrze jest, jeśli klient zatrzyma się przy reklamie choćby na 5 sekund. 


Posłuchaj
16:28 czwórka pierwsze słyszę 20.12.2023 marketing 9.16.mp3 O kreatywnym marketingu i współczesnej reklamie opowiada Jakub Biel (Pierwsze słyszę/Czwórka)

 

Rynek reklamy i marketingu zmienia się cały czas. Rewolucją było pojawienie się TikToka. Starsze firmy w ogóle nie mogły odnaleźć się w tym świecie, ale problem mieli też ci, którzy sprawnie działali na YouTubie czy Instagramie. - Odbiorcy TikToka potrzebują zupełnie innych treści, zmienia się nawet format kręcenia reklam - z poziomego na pionowy - tłumaczy Jakub Biel. - To medium społecznościowe pobudziło rynek, powstały nowe agencje reklamy, starsze często zdecydowały się na zatrudnienie kogoś z pokolenia Z

Współczesny rynek jest nasycony, a zdaniem Czwórkowego eksperta nawet przesycony, influencerami. - Jest ich dużo za dużo. My szukamy czynnika ludzkiego w tych nowych technologiach, dlatego ja mam nadzieję, że wykruszą się influencerzy, którzy na niczym się nie znają, a pozostaną tylko ci wiarygodni - podkreśla. 

Reklama ma mieć cel

Najważniejsze w reklamie jest to, że musi mieć cel - nie musi być fajna ani śmieszna. Współcześnie nie może być też za długa. 

Przez lata wiele się zmieniło na reklamowym rynku, inaczej się targetuje reklamy, jest więcej narzędzi do tego, ale zmiany widać też w treściach. - Zmieniają się postawy bohaterów reklam, zmienia się wizerunek rodziny, pojawiają się osoby ciemnoskóre - wymienia Jakub Biel. - Odchodzi się też od seksu w reklamie, bo jak twierdzą eksperci, ten najlepiej sprzedaje sam siebie - klient może zauważy reklamę, ale nie zauważy, co ona reklamuje. 

Jak stworzyć viral?

Każdy twórca reklamy chciałby, żeby jego reklama stała się viralem. - Nie ma na to jednego przepisu, ale nie jest też tak, że jesteśmy zdani wyłącznie na nasze szczęście - zdradza ekspert. - Można skorzystać z analiz, jakie emocje wywołują filmy, które stają się viralami, co ludzie podają dalej. Dzięki temu zwiększamy nasze szanse, ale gwarancji nigdy nie mamy. 

***

Tytuł audycji: Pierwsze słyszę

Prowadzący: Kamil Jasieński

Gość: Jakub Biel

Data emisji: 20.12.2023

Godzina emisji: 8.

pj

Czytaj także

Podcastowo-reklamowo. Czy Hintech zrewolucjonizuje rynek podcastów?

Ostatnia aktualizacja: 28.06.2022 13:30
Hintech to start-up, który stworzył narzędzie do kompleksowej analizy podcastów w sieci. Będą mogli z niego skorzystać nie tylko użytkownicy, reklamodawcy, ale i sami zainteresowani, czyli podcasterzy.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Jak inflacja wpływa na nasze plany i decyzje finansowe?

Ostatnia aktualizacja: 04.07.2022 10:00
W ciągu ostatnich dwóch lat inflacja z trzech procent wzrosła do kilkunastu, stopy procentowe też wystrzeliły w górę. Większość z nas mocno odczuła wzrost cen i rat spłacanych kredytów. Czy w związku z tym zmieniamy nasze plany?
rozwiń zwiń