Podcastowo-reklamowo. Czy Hintech zrewolucjonizuje rynek podcastów?

Ostatnia aktualizacja: 28.06.2022 13:30
Hintech to start-up, który stworzył narzędzie do kompleksowej analizy podcastów w sieci. Będą mogli z niego skorzystać nie tylko użytkownicy, reklamodawcy, ale i sami zainteresowani, czyli podcasterzy.
Rynek podcastów rozwija się dynamicznie
Rynek podcastów rozwija się dynamicznieFoto: shuterstock/ David MG

Dzięki technologii stworzonej przez Hintech użytkownicy będą mogli monitorować nagrania i wyszukiwać interesujące treści po hasłach. Narzędzie będzie także umożliwiało uzyskanie kompleksowych danych o samym podcaście.  


Jak wygląda rynek podcastów?

Zauważyliśmy problem w rozwoju rynku podcastów. Rynek ten jest mocno zdefragmentowany i nie ma jednej platformy, która zawierałaby informacje o wszystkich podcastach - mówi współtwórca projektu Wojciech Gilewski. - Tego typu platformy istnieją we wszystkich innych mediach i tak np. na YouTubie mamy wszelkie informacje o popularności kanału, oceny, komentarze. Jeżeli chodzi o strony internetowe, to mamy wiele narzędzi, które taką analizę oferują. Można zobaczyć, jak popularna jest strona i kto na nią wchodzi. Jeżeli chodzi o podcasty, to zdecydowanie tego brakuje.


Rozmowy i analizy

Autorzy projektu przeprowadzili wiele rozmów z osobami zajmującymi się reklamą na podcastach, agencjami marketingowymi i PR, a także samymi podcasterami. Zauważono, że w tym zakresie panuje asymetria informacji, a sam rynek stanowi niszę dla reklamodawców. Sami twórcy podcastów często nie są w stanie określić, jakie są ich statystyki.

- Zakłada się, że na świecie jest blisko 2,5 mln kanałów podcastowych, które dotychczas wyemitowały ok. 55 mln podcastów. My słuchamy aktywnych i tych najbardziej popularnych - opowiada gość Czwórki. - Projekt zakłada przygotowanie analizy wszystkich opublikowanych podcastów. Przetwarzamy dane, nakładamy na to kilka zabawek analitycznych i wyciągamy informacje, które potem kondensujemy w raporty.


Zobacz także: 


Nisza na rynku reklamowym

W Polsce podcastów najczęściej słucha się na Spotify, a dodatkowo każdy podcaster może publikować swoje materiały na YouTubie i na swojej stronie. Rynek jest więc mocno rozdrobniony, panuje duża różnorodność i brakuje jednego agregatu, który skupiłby te wszystkie dane.

Hintech wychodzi temu naprzeciw, a dzięki dostępnym analizom liczy na ożywienie rynku podcastów pod względem reklamowym. To nie byle gratka dla marek, bo rynek z roku na rok rośnie w siłę i trudno byłoby nie docenić takiego potencjału. W Polsce działają już agencje, które wykorzystują podcasty do działań reklamowych.


Posłuchaj
09:48 Czwórka/(Pierwsze Słyszę - Hintech - podcast 28.06.2022.mp3 O start-upie Hintech opowiada współtwórca projektu Wojciech Gilewski (Pierwsze słyszę/Czwórka)

 

Niezłe perspektywy

- Z naszej perspektywy możemy sądzić, że rynek podcastów będzie się rozwijał. Jest to też świetny kanał marketingowy, który przynajmniej w USA dociera do osób z wyższym wykształceniem i zarobkami powyżej przeciętnej. Marki więc coraz chętniej patrzą na ten kanał - opowiada rozmówca Kamila Jasieńskiego. - Jak wynika z przeprowadzonych analiz, do najbardziej popularnych w Polsce należą podcasty o tematyce kryminalnej. Zaraz potem pojawiają się podcasty newsowe i biznesowe. Jeżeli chodzi o rozwój trendów, to zakładamy, że będzie coraz więcej tematów ekonomicznych. Cykl koniunkturalny się zmienia i ludzie będą szukać informacji, jak radzić sobie z domowym budżetem - dodaje. 


Atrakcyjną ofertę podcastów znajdziesz na stronach i w aplikacjach mobilnych Polskiego Radia. Jest tam także bogaty zbiór dźwięków audycji Czwórki


***

Tytuł audycji: Pierwsze słyszę

Prowadzący: Kamil Jasieński

Gość: Wojciech Gilewski (współtwórca projektu Hintech)

Data emisji: 28.06.2022

Godzina emisji: 8.15

aw

Czytaj także

Topaz - światłowód, który połączy Amerykę Północną i Azję

Ostatnia aktualizacja: 21.04.2022 13:00
Nowoczesny światłowód połączy Amerykę Północną i Azję już w przyszłym roku. Jeden z gigantów technologicznych pracuje nad projektem Topaz, który po zrealizowaniu może znacząco przyśpieszyć działanie internetu.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Dlaczego Polacy nie ufają influencerom?

Ostatnia aktualizacja: 09.06.2022 10:15
Według badania "Ranking społecznie poważanych zawodów 2022" influencerzy i twórcy internetowi znaleźli się na końcu zestawienia. - Oznacza to, że nie cieszą się zbyt dużym uznaniem wśród Polaków - mówi Edward Korbel z SW Research.
rozwiń zwiń