Dzięki technologii stworzonej przez Hintech użytkownicy będą mogli monitorować nagrania i wyszukiwać interesujące treści po hasłach. Narzędzie będzie także umożliwiało uzyskanie kompleksowych danych o samym podcaście.
Jak wygląda rynek podcastów?
- Zauważyliśmy problem w rozwoju rynku podcastów. Rynek ten jest mocno zdefragmentowany i nie ma jednej platformy, która zawierałaby informacje o wszystkich podcastach - mówi współtwórca projektu Wojciech Gilewski. - Tego typu platformy istnieją we wszystkich innych mediach i tak np. na YouTubie mamy wszelkie informacje o popularności kanału, oceny, komentarze. Jeżeli chodzi o strony internetowe, to mamy wiele narzędzi, które taką analizę oferują. Można zobaczyć, jak popularna jest strona i kto na nią wchodzi. Jeżeli chodzi o podcasty, to zdecydowanie tego brakuje.
Rozmowy i analizy
Autorzy projektu przeprowadzili wiele rozmów z osobami zajmującymi się reklamą na podcastach, agencjami marketingowymi i PR, a także samymi podcasterami. Zauważono, że w tym zakresie panuje asymetria informacji, a sam rynek stanowi niszę dla reklamodawców. Sami twórcy podcastów często nie są w stanie określić, jakie są ich statystyki.
- Zakłada się, że na świecie jest blisko 2,5 mln kanałów podcastowych, które dotychczas wyemitowały ok. 55 mln podcastów. My słuchamy aktywnych i tych najbardziej popularnych - opowiada gość Czwórki. - Projekt zakłada przygotowanie analizy wszystkich opublikowanych podcastów. Przetwarzamy dane, nakładamy na to kilka zabawek analitycznych i wyciągamy informacje, które potem kondensujemy w raporty.
Zobacz także:
Nisza na rynku reklamowym
W Polsce podcastów najczęściej słucha się na Spotify, a dodatkowo każdy podcaster może publikować swoje materiały na YouTubie i na swojej stronie. Rynek jest więc mocno rozdrobniony, panuje duża różnorodność i brakuje jednego agregatu, który skupiłby te wszystkie dane.
Hintech wychodzi temu naprzeciw, a dzięki dostępnym analizom liczy na ożywienie rynku podcastów pod względem reklamowym. To nie byle gratka dla marek, bo rynek z roku na rok rośnie w siłę i trudno byłoby nie docenić takiego potencjału. W Polsce działają już agencje, które wykorzystują podcasty do działań reklamowych.
09:48 Czwórka/(Pierwsze Słyszę - Hintech - podcast 28.06.2022.mp3 O start-upie Hintech opowiada współtwórca projektu Wojciech Gilewski (Pierwsze słyszę/Czwórka)
Niezłe perspektywy
- Z naszej perspektywy możemy sądzić, że rynek podcastów będzie się rozwijał. Jest to też świetny kanał marketingowy, który przynajmniej w USA dociera do osób z wyższym wykształceniem i zarobkami powyżej przeciętnej. Marki więc coraz chętniej patrzą na ten kanał - opowiada rozmówca Kamila Jasieńskiego. - Jak wynika z przeprowadzonych analiz, do najbardziej popularnych w Polsce należą podcasty o tematyce kryminalnej. Zaraz potem pojawiają się podcasty newsowe i biznesowe. Jeżeli chodzi o rozwój trendów, to zakładamy, że będzie coraz więcej tematów ekonomicznych. Cykl koniunkturalny się zmienia i ludzie będą szukać informacji, jak radzić sobie z domowym budżetem - dodaje.
Atrakcyjną ofertę podcastów znajdziesz na stronach i w aplikacjach mobilnych Polskiego Radia. Jest tam także bogaty zbiór dźwięków audycji Czwórki.
***
Tytuł audycji: Pierwsze słyszę
Prowadzący: Kamil Jasieński
Gość: Wojciech Gilewski (współtwórca projektu Hintech)
Data emisji: 28.06.2022
Godzina emisji: 8.15
aw