Influencerzy mają pozytywny wpływ na nastrój setek tysięcy swoich fanów, skłaniają ich do zmiany przyzwyczajeń, odwiedzania polecanych miejsc lub zakupu określonych produktów, nawiązują też z nimi relacje i dbają o kontakt. Wśród nich jest Aria Martelle, influencerka i aktorka.
- Często zdarza mi się otrzymywać pozytywne wiadomości od moich obserwatorów, w których piszą, że inspiruję ich, motywuję, wpływam na ich nastrój - zdradza gość Weroniki Puszkar. - To jedna z najmilszych rzeczy, jaką mogę usłyszeć. To motywuje także mnie, żeby codziennie wstawać i robić to, co robię, wprowadzać wartość do swojego kontentu. Moje treści służą sprawianiu radości, to kontent muzyczny i rozrywkowy - dodaje.
Interaktywność twórców tworzy społeczności
Aria przyznaje, że często zagląda na profile swoich obserwatorów. - Oni cieszą się, że zwracam na nich uwagę, czują się ważni. Dla mnie to istotne, bo gdyby ich nie było, to nic by nie było - podkreśla.
Znaczenie wspomnianej interaktywności influencerów podkreśla też Kamil Bolek, dyrektor marketingu w LifeTube. - Siła twórców internetowych tkwi w tym, że są bardzo interaktywni. To ich odróżnia od tradycyjnie rozumianych gwiazd czy celebrytów za barierkami, na czerwonych dywanach - mówi. - Twórcy internetowi są podobni do swoich odbiorców. Wchodzą w interakcje z nimi. Wielu twórców po kilka godzin dziennie poświęca, żeby odpisywać na komentarze. Dzięki temu nie mówimy tylko o fanach, influencerach, rozpoznawalności, ale o społecznościach, które wokół influencerów się skupiają - dodaje.
32:54 czwórka strefa prywatna 05.12.2022 (1).mp3 Na czym polega zawód influencera i jak rozwinie się w przyszłości? (Czwórka/Strefa prywatna)
Kamil Bolek zwraca uwagę, że dużo łatwiej utrzymać kontakt z setką fanów niż z milionem followersów, jednak tej interaktywności, relacji nie może zabraknąć.
Infuencer - wyczerpujący zawód?
- Ja kocham to, co robię, zawsze wiedziałam, że chcę pracować w branży rozrywkowej, robić rzeczy kreatywne i wpływać w pewien sposób na ludzi - przyznaje Aria Martelle. - To, co robię, nie jest dla mnie bardzo wyczerpujące. Kocham to, rzadko czuję się wyczerpana, chcę tworzyć tę społeczność, by moi obserwatorzy czuli się jej częścią - dodaje.
Influencerka wyjaśnia też, że kontakt z fanami zajmuje twórcom internetowym dużo czasu, czasem muszą odłożyć go na bok, by nie zabrakło im czasu na tworzenie kontentu. - Trzeba trzymać tu pewien balans - podkreśla.
Każdy z twórców internetowych spotyka się z miłym przyjęciem, ale i z krytyką, a nawet hejtem. - Trzeba mieć poukładane w głowie i dbać o swoje zdrowie psychiczne, aby dobrze móc pracować w tej branży - wyjaśnia gość "Strefy prywatnej". - Gdy spotykam się z konstruktywną krytyką, kulturalnym zwróceniem uwagi, odpisuję na takie komentarze, wchodzę w dyskusję. Na hejt nie reaguję - dodaje.
Sprawdź także:
Kamil Bolek zdradza, że są już polskie badania, które wskazują, że zawód influencera jest najmniej poważanym zawodem w naszym kraju. - Influencerzy są na samym dole tej drabiny, zaraz obok są politycy, zaś na samej górze strażacy czy ratownicy medyczni - opowiada. - Problem polega na tym, że dziś influencerem nazywa się wszystkich działających w intenecie - to kompletna nieprawda. Jest wielu, którzy chcieliby być influencerami. Dziś możemy edukować, pokazywać, że praca twórcy internetowego jest ciężka i wymagająca, choć z czasem przynosi satysfakcjonujące efekty - dodaje.
Drama - to nie jest metoda na długie działanie
Podejmowane przez influencerów strategie marketingowe są bardzo różne. Wśród nich są dramy. - Nakręcanie popularności "na kontrowersji" jest spektakularne, ale krótkie - mówią goście Czwórki. - Marki i reklamodawcy raczej nie chcą pracować z kontrowersyjnymi twórcami. Drama to zastrzyk popularności, ale krótkowzroczna taktyka - dodają.
Goście Weroniki Puszkar zwracają uwagę na myślenie i planowanie długofalowe. Wywoływanie dramy w sieci jest działaniem jednorazowym, przez które łatwo popsuć sobie karierę. - Jeśli chcemy robić coś długofalowo, mieć pozytywny wpływ na społeczność, to trzeba myśleć o tym, co się robi. Krótki fame przynosi sławę, ale czy pieniądze i fajnych lojalnych fanów... - nie sądzę - ocenia Aria.
Wizerunek influencerów i ich przyszłość
Dziś trudno już mówić o krótkiej modzie na twórczość internetową. Blogi, popularne profile w mediach społecznościowych są z nami od lat. Niestety na wizerunek influencerów rzutuje tzw. krzykliwa mniejszość, grupa, w której są m.in. patoinfluencerzy, zauważa Kamil Bolek. - Należy pamiętać, że dziś wielu twórców internetowych ciężko pracuje, dostarczając fajnej jakości treści nie tylko rozrywkowe, ale newsowe, naukowe, edukacyjne - podkreśla. - Twórcy internetowi i influencerzy dziś stanowią dużą część naszej popkultury, są narzędziem marketingowym, ale uczestniczą też w życiu publicznym. To mega zmiana, mega trend w sposobie konsumpcji mediów i na rynku mediów. To już nie jest moda, to nie zniknie, a będzie dalej ewoluować - dodaje.
Aria Martelle wskazuje na przeróżne motywacje twórców internetowych. Od nich uzależnia przyszłość ich działania. Sumienność, regularność i elastyczność - Czwórkowi goście wspólnie wymieniają je jako warunki, które twórca internetowy musi spełniać. - Dużo twórców nie przechodzi tego pierwszego etapu, kiedy trzeba publikować, publikować i publikować, aż "zażre" - podkreśla Kamil Bolek. - Trzeba płynąć na fali viralu, kontynuować to, co się robi, nie poddawać się - poleca Aria.
Nowe branże w świecie influencerów
Ola Kargul, specjalistka ds. mediów społecznościowych, zwraca uwagę na rozwijające się środowisko meta. - Musimy zauważyć ten rozwój, ale jeszcze długa droga przed nami, żeby realnego influencera zastąpił awatar. Może taka będzie przyszłość, ale dziś prawdziwy człowiek wiedzie prym - podkreśla. - W najbliższym czasie bym widziała ekspansję w kierunku takich przestrzeni, które do tej pory nie były mocno eksplorowane - takim kierunkiem będzie gaming i e-sport. Wydaje mi się, że w tym kierunku rynek influencerów będzie się rozwijał - dodaje.
Socjolog i coach Anna Daria Nowicka zwraca też uwagę na zagrożenie czyhające na influencerów i ich odbiorców w sieci. Dziś 50 procent nastolatków mówi, że chciałoby zostać influencerami w przyszłości. Z treści internetowych tworzonych przez influencerów korzystają głównie przedstawiciele pokolenia Y (urodzeni w latach 1980-2000) oraz pokolenia Z (urodzeni po 2000 roku).
***
Tytuł audycji: Strefa Prywatna
Prowadzi: Weronika Puszkar
Goście: Aria Martelle (influencerka i aktorka), Kamil Bolek (dyrektor marketingu w LifeTube), Ola Kargul, specjalistka ds. mediów społecznościowych, Anna Daria Nowicka (socjolog i coach)
Data emisji: 05.12.2022
Godzina emisji: 20.08
pj/kor