- Wśród postanowień noworocznych związanych z pracą pojawia się jej zmiana.
- Pracownicy stawiają też na rozwój w aktualnej firmie i zwiększenie work-life balance.
- Każdego roku na rynku pracy obserwujemy zmiany. Nowe podejście do zatrudnienia przynoszą też przedstawiciele pokolenia Z.
- Natalia Bogdan ostrzega, by nie zmieniać pracy zbyt często. Byśmy nie stali się "skoczkami".
W mediach pojawiła się informacja, że 70 procent ankietowanych pracowników wpisało na listę noworocznych postanowień zmianę pracy. Ten bardzo wysoki wskaźnik skłonił Natalię Bogdan, ekspertkę rynku pracy, do dokładnego przyjrzenia się danym.
- Wyniki zawarte w raporcie pracuj.pl były dla mnie zaskakujące, dlatego postanowiłam wczytać się w raport - zdradza gość Kamila Jasieńskiego. - W ankiecie postawiono pytanie: Czy w tym roku planujemy postanowienia noworoczne związane z pracą? 51 procent ankietowanych odpowiedziało twierdząco. Wśród tych 51 procent:
- 73 procent myśli o zmianie pracy,
- 55 procent wskazuje na rozwój zawodowy i nabywanie nowych kompetencji w tej pracy, którą ma aktualnie,
- 39 procent za cel postanowiło sobie zwiększenie balansu między pracą a życiem osobistym, prywatnym,
- na czwartej pozycji pojawiają się decyzje o lepszych zarobkach, które np. mogą skutkować wnioskami o podwyżkę.
12:07 czwórka pierwsze słyszę 09.01.2024 praca 8.18.mp3 Jak będzie rynek pracy w 2024 roku. Na jakie zmiany decydują się pracownicy? (Pierwsze słyszę/Czwórka)
Współczesny rynek pracy i pokolenie Z
Od kilku lat obserwujemy zmiany w podejściu do pracy. Wciąż jest ona dla nas ważna, ale już nie jest na pierwszym miejscu w naszych priorytetach. - Traktujemy ją jako środek do realizacji innych celów - mówi Natalia Bogdan. - Wynagrodzenie przeznaczamy na realizację pasji, codzienne życie.
Dziś inaczej przywiązujemy się do firmy, miejsca pracy. Dużą zmianę widać wśród przedstawicieli pokoleń X i Z. - Zetki po dwóch latach zmieniają pracę. Słyszę od nich, że tyle czasu w jednej firmie to i tak dużo - zdradza gość Czwórki. - Dziś lojalność pracownika jest mniejsza, ale też trudno generalizować. Wszystko zależy od konkretnej osoby i jej potrzeb, a także samego pracodawcy.
Natalia Bogdan zwraca uwagę na poczucie misji w pracy, naukę nowych rzeczy, wyzwania. To wszystko sprawia, że w jednej firmie możemy spędzić wiele lat.
Sprawdź też:
Co źle wygląda w CV?
- Na pewno nie warto zmieniać pracy bardzo często. W rekrutacji jest pojęcie "skoczków" czyli osób, które często skaczą z jednej pracy do drugiej. Spędzają w nich pół roku, rok, kilka miesięcy - opowiada ekspertka. - To czerwona flaga w CV. Raczej skoczków odrzuca się w procesie rekrutacji. To zbyt duże ryzyko dla pracodawcy - on poniesie koszty wdrożenia, przeszkolenia takiej osoby, a ona z know-how odejdzie do innej firmy.
Gość Czwórki zdradza, że 2-3 lata w jednej firmie to dobry czas. Ten okres możemy wydłużyć, jeśli się cały czas uczymy, awansujemy, rozwijamy.
Proces rekrutacji
Ostatnie lata wiele zmieniły na rynku pracy. Dziś inaczej niż kilka lat temu wygląda proces rekrutacji. Pierwszy etap to zwykle rozmowy online.
- Pierwsze etapy rekrutacji w dużej mierze prowadzone są online. W naszej agencji żaden kandydat nie przyjeżdża do nas do biura. Taka forma jest dużo wygodniejsza dla obu stron - podkreśla gość Czwórki. - Finalne etapy, gdy pracodawca poznaje się z pracownikiem, już odbywają się w siedzibie firmy.
Rekrutacja, a media społecznościowe
Media społecznościowe stały się naszą codziennością. Każdy ma profil na Facebooku, instagramie czy TikToku. Co ważne - są to profile prywatne.
- Odkąd weszło RODO nasz przyszły pracodawca nie powinien zaglądać na naszego prywatne konta w serwisach społecznościowych, jeśli takiej zgody nie wyraziliśmy w aplikacji. Czy pracodawcy to robią? - tego nie jesteśmy w stanie zweryfikować - zaznacza Natalia Bogdan. - Warto zadbać o swoje ustawienia prywatności, i o to, co jest publicznie widoczne na naszym koncie.
Inaczej ta kwestia wygląda w przypadku serwisu LinkedIn, który uznawany jest za naszą służbową wizytówkę, profil zawodowy. - Warto zadbać o ten profil. O zdjęcie profilowe, zdjęcie w tle. Uzupełnić doświadczenie zawodowe - radzi gość. - Umieśćmy tam to, co w CV, ale możemy dodać dużo więcej np. linki do stron, zdjęcia, artykuły. Warto pamiętać o referencjach od pracodawców.
Najlepsze branże i AI na rynku pracy
Noworoczne analizy rynku pracy wskazują, pierwszy raz od dłuższego czasu, na odwrót od branży technologicznej, zauważa specjalistka. - Programiści nadal są poszukiwani, ale głównie od sztucznej inteligencji i dużych baz danych - wyjaśnia. - Dziś na pewno warto postawić na rozwój. Zainwestować w szkolenie z AI. Ten trend obecny jest w każdej branży i warto wiedzieć, jak go wykorzystać.
W wielu branżach pojawiają się obawy w związku z zagrożeniami AI. Sztuczna inteligencja może za nas mnóstwo zrobić. Nie muszą się jej bać osoby, które dbają o swój rozwój.
- Aktualnie na rynku pracy poszukiwani są też analitycy finansowi, kontrolerzy, księgowi, handlowcy - wymienia ekspertka. - Tych pracowników nie zastąpi AI, ale na pewno może pomóc w usprawnieniu ich działań.
***
Tytuł audycji: Pierwsze słyszę
Prowadzi: Kamil Jasieński
Gość: Natalia Bogdan (Jobhouse)
Data emisji: 09.01.2024
Godzina emisji: 8. 18
pj/pg