Leopold Tyrmand - serwis specjalny Polskiego Radia
Możemy już o niej mówić, że jest najdroższą polską malarką. 29 października jej obraz został sprzedany za blisko 13,5 miliona złotych, a w lutym wartość innego dzieła artystki sięgnęła 82 milionów. Właśnie ukazała się książka Małgorzaty Czyńskiej - opowieść o królowej skandalu, jednej z najsłynniejszych na świecie i najbardziej kontrowersyjnych polskich malarek, Tamarze Łempickiej "Łempicka. Tryumf życia".
12:37 _PR4_AAC_lempicka_all_2020_11_15-16-09-25.mp3 Z autorką książki "Łempicka. Tryumf życia" Małgorzatą Czyńską rozmawiamy o najbardziej kontrowersyjnej z polskich malarek (Pasjonauci/Czwórka)
Artystka była orędowniczką wolnej miłości i przyjemności życia. Budowała swoją legendę konsekwentnie i bezkompromisowo. Ważniejsza od prawdy była dla niej opowieść - tych kilka dodanych szczegółów, które zmieniały to, co nudne, w to, co niepowtarzalne. W końcu żyć to wyróżniać się na tle innych. Bogini życia, hedonistka i ulubienica francuskiej bohemy artystycznej. Wśród znajomych i nieznajomych, kręcąc się po ulicach Paryża, poszukiwała modeli do swoich dzieł. Stworzyła obrazy tak charakterystyczne, że nie da się ich pomylić z dziełami żadnego innego twórcy.
Czytaj także:
- Chciała osiągnąć coś wielkiego i chciała być artystką. Właściwie można powiedzieć, że wymyśliła sobie taki plan na życie. Plan na bycie wielką malarką i wielką Tamarą Łempicką, bo bycie po prostu malarką zupełnie jej nie satysfakcjonowało - opowiada gość Czwórki. - Chciałam opowiedzieć o Łempickiej jako o kobiecie, która chce pełni i oczywiście za tę pełnię płaci bardzo wysoką cenę. Nie bardzo sobie zdaje sprawę, jak ta cena będzie wysoka - dodaje.
Pasję do malowania zaszczepiła jej babka - miłośniczka sztuki. Pierwsza wojna światowa i rewolucja w Rosji, sprawiły, że Łempiccy znaleźli się w Paryżu jako ubodzy emigranci. Do tego, żeby zacząć zarabiać malowaniem, namówiła Łempicką jej siostra Adrianna.
Olga Boznańska. Portrety bez Photoshopa
Czytaj także:
- Wymyślając siebie jako artystkę, weszła w bardzo intensywne życie nocne Paryża i życie towarzyskie. Twierdziła, że artysta to osoba, której można więcej, można wszystko i żyła właśnie według takiej zasady – mówi rozmówczyni Agaty Nowotnik. - Jej prace były doceniane już w czasach, kiedy tworzyła. Odniosła w niektórych kręgach olbrzymi sukces artystyczny, finansowy i towarzyski. Była ulubienicą śmietanki towarzyskiej Paryża i Mediolanu.
Po drugiej wojnie światowej przyszły dla artystki ciężkie czasy. Jej sława i popularność zmalały i zapomniano o niej na jakiś czas.
Czytaj także:
Po latach jednak odkryto ją na nowo i bardzo zaskoczyła ją propozycja, którą otrzymała pod koniec lat 60. Właśnie wtedy zaproponowano wystawę jej dzieł z okresu 20-lecia międzywojennego.
- Po wielu namowach zgodziła się, ale nie mogła zrozumieć, czemu te "starocie", jak sama określała swoje obrazy, przyciągają taką uwagę - mówi pisarka. - Zapanowała moda na art déco i ten jej hiperrealizm znowu został doceniony, a Tamara Łempicka stała się królową nowego stylu. Jej prace pojawiały się na przykład na okładkach magazynu "Die Dame".
***
Tytuł audycji: "Faktofonia"
Prowadzi: Agata Nowotnik
Gość: Małgorzata Czyńska (pisarka, dziennikarka, historyk sztuki, kurator wystaw)
Data emisji: 15.11.2020
Godzina emisji: 16.09
mat.pras/aw