Logo Polskiego Radia
Polskie Radio
migrator migrator 09.07.2009

Publiczne znaczy dobre

W większości krajów europejskich radiowe rozgłośnie publiczne cieszą się ogromnym poparciem społecznym.
Budynek Polskiego RadiaBudynek Polskiego Radiafot.Wikipedia

Coraz mniejsze wypływy z abonamentu radiowo-telewizyjnego stały się powodem protestu dziennikarzy Programu II Polskiego Radia. Jak podkreślił p.o. prezesa Polskiego Radia Robert Wijas, w trudnej sytuacji znajduje się obecnie cała spółka. Nie wiadomo jak będzie wyglądało finansowanie mediów publicznych w przyszłości. Nadal nie są bowiem znane losy ustawy medialnej, która miała uregulować działalność Polskiego Radia i TVP.

W większości krajów europejskich status rozgłośni publicznych jest bardzo wysoki. Zarówno w Niemczech, Francji czy Włoszech radiofonie publiczne cieszą się ogromnym poparciem społecznym.

We Włoszech radia publicznego słucha co trzeci obywatel. Największą popularnością cieszy się Program I, którego dziennie słucha 6 milionów Włochów.

W 2002 roku rząd węgierski zniósł abonament. Środki na finansowanie radia publicznego miały pochodzić z budżet państwa. Obecnie wg nieoficjalnych szacunków media publiczne przynoszą dziennie około 70 tysięcy dolarów strat, a ich pozycja na rynku jest marginalna.

Najpopularniejsze na świecie medium publiczne, BBC, ma problemy z określeniem swojej pozycji na rynku. Do spadku słuchalności kanałów BBC przyczyniła się przede wszystkim cyfryzacja rynku mediów.

Zarząd Polskiego Radia SA szacuje, że do końca roku rzeczywiste wpływy będą niższe o 25 milionów. Minister skarbu zapowiedział, że rząd nie wesprze z budżetu państwa Polskiego Radia

(rk)