Logo Polskiego Radia
IAR
Katarzyna Karaś 16.06.2011

Opera "Król Roger" na inaugurację prezydencji

Opera Karola Szymanowskiego w reżyserii Brytyjczyka Davida Pountney'a zainauguruje w Teatrze Wielkim Operze Narodowej polskie przewodnictwo w Radzie Unii Europejskiej.
Opera Król Roger na inaugurację prezydencji

Paweł Potoroczyn, dyrektor Instytutu Adama Mickiewicza, który koordynuje zagraniczny program polskiej prezydencji, podkreśla, że opera Karola Szymanowskiego została wybrana na dzisiejszy wieczór nieprzypadkowo: kompozytor bowiem jest jedną z sześciu głównych ikon zagranicznych prezentacji naszego kraju w najbliższym półroczu.

Potoroczyn dodaje, że "Król Roger" jest również jedną z najwybitniejszych oper XX stulecia i należy ją po prostu przypomnieć światu. Zwraca również uwagę, że w ramach zagranicznego programu kulturalnego polskiej prezydencji, w wielu miejscach świata zabrzmią także inne utwory Karola Szymanowskiego.

Dyrektor artystyczny Teatru Wielkiego Opery Narodowej Mariusz Treliński, który na swoim koncie ma także znaną reżyserię "Króla Rogera", przyznaje, że konstrukcja spektaklu zaproponowana przez Davida Pountney'a pokazuje jak wielkie możliwości niesie ten utwór.

- Partytura Króla Rogera jest jedną z najbogatszych chromatycznie partytur w postromantycznej literaturze muzycznej, a to bogactwo muzyczne wyrażone przez Szymanowskiego wynika z fascynacji komozytora bizantyjskim stylem, nasyconym ornamentami architektury na Sycylii, w domu, wybudowanym przez Króla Rogera - mówi reżyser opery David Pountney.

Pountney podkreśla, że najlepszym sposobem na promocję opery jest pozostanie wiernym jej najważniejszym wartościom. - Nie udawaj, że opera jest muzyką rockową czy sztuką wideo - sprzedawaj ją taką, jaka jest - podkreśla angielski reżyser, odznaczony za swoją twórczość tytułem Komandora Orderu Imperium Brytyjskiego i Kawalerem Orderu Sztuki i Literatury Francji.

David Pountney był także reżyserem "Pasażerki", która w Teatrze Wielkim Operze Narodowej otworzyła sezon artystyczny 2010/2011.

Autorem libretta do opery "Król Roger" Karola Szymanowskiego jest Jarosław Iwaszkiewicz. Do partii Króla Rogera - baryton - przewidziano Amerykanina - Scotta Hendricksa i Polaka - Mikołaja Zielińskiego. Autorką kostiumów jest Rumunka na stałe mieszkajaca w Londynie - Marie-Jeanne Lecca, a scenografii - Niemiec - Raimund Bauer.

Orkiestra i Chór Teatru Wielkiego Opery Narodowej wystąpią pod batutą Jacka Kaspszyka. Spektakl będzie prezentowany w oryginalnej wersji językowej.

Spektakl realizowany jest we współpracy z Instytutem Adama Mickiewicza w ramach Zagranicznego Programu Kulturalnego Polskiej Prezydencji.



IAR,kk