Polskie Radio

"Głębia Ostrości". Ponadczasowość twórczości Zygmunta Rytki

Ostatnia aktualizacja: 22.07.2020 11:00
- To wszystko w dzisiejszych czasach ma niesamowitą moc. Z jednej strony jest to jakiś obraz z lat 70. i początku 80., ale on jest właściwie też z dzisiaj – z 2020 roku. Może jest też z jakiejś przyszłości. Jest w tym coś niepokojącego, ponadczasowego - powiedział w Polskim Radiu 24 Karol Hordziej, kurator wystawy fotografii Zygmunta Rytki "Do kogo należy kosmos?". 
W cyklu Bluff Rytka wcielił się w rolę karateki w złotym garniturze i białych rękawiczkach pozującego przed kamerami
W cyklu Bluff Rytka wcielił się w rolę karateki w złotym garniturze i białych rękawiczkach pozującego przed kameramiFoto: Zygmunt Rytka, Bluff, 1978, © Fundacja Sztuki Współczesnej In Situ.

To pierwsza wystawa prac Zygmunta Rytki zrealizowana po jego śmierci z wykorzystaniem opracowanego cyfrowo archiwum artysty. 

Zebrania zdjęć i ułożenia ich w spójną koncepcję fotograficzną podjął się Karol Hordziej ­– kurator i wykładowca, współtwórca archiwów twórczości Zofii Rydet, Wojciecha Plewińskiego i właśnie Zygmunta Rytki. Wystawę można oglądać w dawnym Hotelu Cracovia, który jest obecnie oddziałem Muzeum Narodowego w Krakowie.

- Tytuł pochodzi z cyklu, który jest głównym elementem wystawy. Cykl nosi tytuł "Fotowizja". To zdjęcia, które Zygmunt Rytka robił w latach 1978-83 poprzez fotografowanie ekranu telewizora. Zrobił ponad 5 tysięcy takich zdjęć. Kilkadziesiąt pokazywał na wystawie. Natomiast znakomita większość nie była pokazywana - powiedział w Polskim Radiu 24 Karol Hordziej. 

Czytaj także:

- Zygmunt Rytka, dostrzegając wagę telewizji, przekazu, nad którym pieczę ma państwo, bierze w rękę aparat i zmienia kierunek. Z odbiorcy staje się – może nie nadawcą – ale przejmuje sytuację. Nie jest już biernym odbiorcą, ale może kreować własne dzieło na bazie strumienia obrazów - dodał kurator wystawy. 

Jak zaznaczył, Rytka fotografował zarówno sytuacje polityczne jak i dokumentalne. Gość PR24 wskazał na różnorodność tematyczną. – Mamy pogrzeb Breżniewa, a obok jakieś piramidy, potem zaraz coś, co wygląda jak jakieś wirusy, ale są tam także znane postaci albo jakieś zamieszki - podkreślił. 

- To wszystko w dzisiejszych czasach ma niesamowitą moc. Z jednej strony jest to jakiś obraz z lat 70. i początku 80., ale on jest właściwie też z dzisiaj – z 2020 roku. Może jest też z jakiejś przyszłości. Jest w tym coś niepokojącego, ponadczasowego - podsumował Karol Hordziej. 

Więcej w nagraniu.


Posłuchaj
22:42 PR24_MPLS 2020_07_21-22-05-46.mp3 Karol Hordziej o twórczości Zygmunta Rytki (Głębia ostrości)

 

* * *

Audycja: "Głębia ostrości"
Prowadzi: Iga Niewiadomska
Goście: Karol Hordziej
Data emisji: 21.07.2020
Godzina emisji: 22.06

PR24/bartos

Zobacz więcej na temat: fotografia Kraków
Czytaj także

Głębia ostrości. Projekt "Miasteczko" Joanny Szpak-Ostachowskiej

Ostatnia aktualizacja: 14.07.2020 23:28
- Po wielu latach okazało się, że ta mityczna ulica mojego dzieciństwa była główną ulicą getta, na której działy się straszne rzeczy. Uderzyło mnie to odkrycie i sprawdziłam, czy mogę znaleźć to w innych miejscach. Tak odkrywałam klucz, którym chciałam podzielić się z widzami - mówiła w Polskim Radiu 24 Joanna Szpak-Ostachowska, autorka zdjęć z serii "Miasteczko". Gościem audycji była również Joanna Kinowska, kuratorka wystawy.
rozwiń zwiń