Polskie Radio Dzieciom

Jak smartfony i internet wpływają na zdrowie, edukację i społeczeństwo

Ostatnia aktualizacja: 01.03.2022 10:51
Żyjemy w czasach, kiedy cyfrowy świat otacza nas na każdym kroku. Komputery, które kiedyś były trudno dostępne dziś są na wyciągnięcie ręki i przyjmują formę smartfonów. Te natomiast, dzięki internetowi umożliwiają nam szybki dostęp do informacji oraz ułatwiają komunikację z innymi. Jak zatem internet i media społecznościowe przenikają się ze światem realnym oraz wpływają na zachowanie dzieci? O tym porozmawialiśmy w PR Dzieciom w audycji "Strefa Rodzica" z badaczem zachowań w internecie oraz profesorem na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, prof. dr hab. Jackiem Pyżalskim.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: shutterstock.com/Iakov Filimonov

Jeszcze 10 lat temu głównym rodzajem internetu był internet stacjonarny, natomiast obecnie jest nim internet mobilny. Taka zmiana technologiczna sprawiła, że nie zadajemy już sobie pytania kiedy jesteśmy online, ale w jakim stopniu. To dlatego, że internet towarzyszy nam cały czas, np. kiedy biegamy, a urządzenie mierzy nam trasę lub gdy używamy nawigacji podczas jazdy na rowerze. Co więcej, bycie obecnym w sieci może przybierać różne formy.

W kwestii internetu dużą uwagę skupia się na formie korzystanie z niego. Jeśli np. damy dziecku tablet na pół godziny, aby przez ten czas było czymś zajęte, efekt tego nie będzie taki sam, gdybyśmy przez pół godziny robili zdjęcia ptakom w lesie, a następnie szukali ich nazw w internecie. Innymi słowy czas spędzony w internecie nie jest sobie równy. Co ciekawe, z przeprowadzonych badań wynika, że między szkołami, które zabraniają uczniom korzystania z telefonów, a placówkami, które na to pozwalają jest jedna różnica i dotyczy ona tego, jak często uczniowie bawią się na przerwach w gry ruchowe. Oznacza to, że używanie telefonów w szkołach nie ma większego wpływu na częstotliwość uczenia się lub rozmawiania z rówieśnikami. 

Posłuchaj
59:34 2021_11_19 21_00_01_RadioDzieciom_Strefa_Rodzica.mp3 Strefa Rodzica 19 listopada godz. 21:00

Tak naprawdę, pomimo że edukacja podczas pandemii odbywała się zdalnie, nieprawdą jest, że miała ona miejsce w świecie wirtualnym. To dlatego ponieważ – wszystko, co się dzieje pomiędzy ludźmi w sposób zapośredniczony jest prawdziwe, chociaż jest online – odpowiedział Jacek Pyżalski. Również badania pokazują na przykładzie grup wsparcia, że spotkania online mają taką samą skuteczność, jak zajęcia tradycyjne. 

Posłuchaj
59:00 2021_11_19 22_00_14_RadioDzieciom_Strefa_Rodzica.mp3 Strefa Rodzica 19 listopada godz. 22:00

Będąc aktywnym w sieci jesteśmy narażeni na pewne zagrożenia. Dotyczyć one mogą m.in. treści agresywnych lub seksualnych. Oprócz tego możemy spotkać człowieka, który sprawi, że staniemy się ofiarą agresji lub molestowania. Istnieją także różne niebezpieczne fora internetowe, np. takie, które zachęcają do samobójstwa. Rzadko kiedy mówi się również o tym, że zagrożenie może być wynikiem działania osoby, którą znamy, gdyż, jak się okazuje, 6% młodych ludzi jest sprawcami mowy nienawiści wśród nastolatków.

Nie bez znaczenia jest również fakt, że rzadsze lub krótsze korzystanie z internetu nie oznacza, że dana osoba nie będzie zachowywała się w internecie w sposób ryzykowny, czyli np. wchodziła na strony pornograficzne. – W dużym uproszczeniu mogę powiedzieć, że najczęściej zachowania ryzykowne online robią ci sami, którzy robią równocześnie te zachowania ryzykowne offline, te zwykłe. Czyli można powiedzieć, że problem nie jest w internecie. Bo internet można rozumieć jako przyczynę (…), ale można go też rozumieć jako obszar, w którym się żyje i wtedy można powiedzieć, że problem leży w funkcjonowaniu człowieka, w jego problemach – skomentował Jacek Pyżalski. Czymś innym jest także korzystanie pasywne, podczas którego nie prowadzi się komunikacji czy interakcji z innymi, a korzystanie aktywne, gdzie nawiązujemy kontakty społeczne. 

Przeczytaj także:

---> SŁUCHAJ POLSKIEGO RADIA DZIECIOM <---

Audycja: Strefa rodzica
Prowadził: Mikołaj Foks
Gość: prof. dr hab. Jacek Pyżalski
Data emisji: 19.11.2021
Godzina emisji: 21.00.

Strefa rodzica w Polskim Radiu Dzieciom od poniedziałku do piątku od 21.00 do 23.00.

Polskie Radio Dzieciom to całodobowe radio dla dzieci i rodziców. Każdego tygodnia stacja emituje ponad 130 premierowych audycji w tym m.in. audycje edukacyjne, podróżnicze, kulturalne i rozrywkowe oraz bajki, słuchowiska i podcasty. W audycjach usłyszeć można znane i lubiane piosenki dla dzieci. Dziennikarze Polskiego Radia Dzieciom za pośrednictwem mediów społecznościowych angażują słuchaczy do aktywnego udziału w audycjach oraz zachęcają do wspólnej zabawy w licznych konkursach i zagadkach udostępnianych w formie kolorowych grafik.

Wszystkie audycje Polskiego Radia Dzieciom są źródłem wszechstronnej wiedzy, rozwijają w dzieciach wrażliwość na dźwięki i są bezpieczne – chronią najmłodszych przed niechcianymi bodźcami i informacjami, ponieważ stacja nie emituje żadnych reklam! 

Więcej aktywności stacji można znaleźć na profilu Polskiego Radia Dzieciom w mediach społecznościowych

 

Zobacz także
Czytaj także

10 zdań budujących pozytywną samoocenę dziecka

Ostatnia aktualizacja: 03.05.2021 23:45
To, jak postrzegamy siebie, zależy od wielu czynników. Czasem jest to wynik ciągłego porównywania się z innymi lub bycia porównywanym. Innym razem nasza samoocena jest podyktowana naszymi przeżyciami i tym, jak byliśmy traktowani. W przypadku zachowania dorosłych, wiele rzeczy ma swój początek w dzieciństwie. Tak samo jest również w tym wypadku, dlatego tak ważne jest, by już od najmłodszych lat budować w dzieciach pozytywną samoocenę. W jaki sposób? Zapytaliśmy o to psycholog dziecięcą, Agnieszkę Malinowską.
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Strefa rodzica". Od kiedy zacząć edukację muzyczną dziecka?

Ostatnia aktualizacja: 17.10.2021 15:21
Nasze upodobania muzyczne kształtują się od początku naszego życia i są efektem m.in. muzyki, której słuchają nasi rodzice oraz osoby z najbliższego otoczenia.  Bez względu na rodzaj muzyki, który preferujemy, korzystnie ona wpływ na nasz mózg, emocje i wyobraźnię. Co więcej, ponad 90% osób rodzi się z predyspozycjami do muzykowania, jednak brak aktywności muzycznej w domu sprawia, że zdolności te się nie rozwijają. O edukacji muzycznej dzieci opowiedziała w Polskim Radiu Dzieciom w audycji "Strefa Rodzica" Violetta Łabanow-Jastrząb, prezes fundacji "Muzyka jest dla wszystkich".
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Strefa rodzica" w PR Dzieciom. Jak zrozumieć złość? [POSŁUCHAJ]

Ostatnia aktualizacja: 02.11.2021 15:30
Zazwyczaj uznajemy, że poczucie złości, które pojawia się czasem u każdego z nas jest niedobre. Niemniej jednak może ono informować o naszych niespełnionych potrzebach czy przekroczonych granicach. Zdarza się również, że jest to efekt nieprzepracowanych wydarzeń z przeszłości, które rzutują na naszą emocjonalność. O rodzajach złości opowiedziała w Polskim Radiu Dzieciom w audycji "Strefa Rodzica", Ewa Tyralik, trenerka empatycznej komunikacji, psychoterapeutka i autorka książki "Uwaga Złość".
rozwiń zwiń