Wzrost to zjawisko złożone

Ostatnia aktualizacja: 01.10.2010 12:00
Witaminy nie pomogą na wzrost. Jest zapisany w bardzo wielu genach.

To setki różnych genów zlokalizowanych w co najmniej 180 miejscach genomu wpływają na wzrost każdego człowieka w wieku dorosłym. Informują o tym naukowcy na łamach najnowszego numeru czasopisma "Nature".

Wiele cech dorosłych ludzi, w tym wysokość ciała, jest uwarunkowanych poligenetycznie, a zatem nie istnieje jeden gen, który determinuje daną cechę, Mówiąc krótko, za to, czy mamy wzrost Michaela Jordana czy Prince’a, odpowiadają różne warianty genów zlokalizowanych w kilku miejscach genomu. Udowodnił to Joel Hirschhorn wraz z kolegami z Children's Hospital, Harvard Medical School i Broad Institute w Bostonie. Zbadali oni genomy blisko 200 tys. osób w poszukiwaniu genów związanych z wysokością ciała. Naukowcy odkryli ponad 100 nowych regionów DNA, co łącznie z wcześniej poznanymi daje 180 miejsc naszego genomu odpowiedzialnych za zaledwie ok. 10 proc. różnic w wysokości ludzi.

Odkrycie dowodzi przydatności metody analizy całego genomu w poszukiwaniu genów związanych z różnymi procesami i cechami ludzi – twierdzą autorzy odkrycia. Przy pomocy innych metod biologii molekularnej można będzie lepiej zrozumieć podstawy genetyczne złożonych cech ludzkich.

(ew)

Genom dla każdego

Ostatnia aktualizacja: 19.01.2009 10:46
Już wkrótce będziemy mogli otrzymać sekwencję swojego genomu na płycie DVD.

Podzielili włos na czworo

Ostatnia aktualizacja: 23.02.2010 12:16
Kosmyk zmarzniętych włosów pozwolił naukowcom uzyskać pełny genom starożytnego człowieka.

"Pójdź w ślady Carli Bruni. Weź sobie małego Francuza"

Ostatnia aktualizacja: 29.04.2010 08:33
Ku uciesze Francuzów, międzynarodowa sieć wypożyczalni samochodów w swojej najnowszej reklamie natrząsa się ze wzrostu francuskiego prezydenta Nicolasa Sarkozy'ego - donosi agencja dpa.

Zagadkowe geny

Ostatnia aktualizacja: 15.09.2010 18:00
Człowiek posiada ponad 30 tysięcy różnych genów.