Niemiecki uczony, profesor psychiatrii, neurobiolog i filozof - Manfred Spitzer jako tytuł swojej najnowszej książki, "Cyfrowa demencja", wybrał określenie, którego używają lekarze w Korei Południowej. Służy ono do opisania symptomów chorobowych natury zarówno fizycznej, jak i psychicznej, będących skutkiem niekontrolowanego używania mediów cyfrowych.
Korzystanie z komputerów czy smartfonów, zdaniem niemieckiego specjalisty, ma niestety wiele wad. – Jako lekarz zajmuję się ryzykami i działaniami ubocznymi używania tego rodzaju urządzeń. Niewiele osób wie, że komputery w taki sposób na nas działają. O tym właśnie jest moja książka – mówi prof. Manfred Spitzer.
Krytycy zarzucają niemieckiemu profesorowi, że manipuluje wynikami badań. Jedna z uwag dotyczyła interpretacji zdarzeń, do których doszło w Rumunii. Dzieciom z biedniejszych rodzin rozdano laptopy, po czym sprawdzono jak się uczą. Ich wyniki były gorsze, co złożono na karb techniki, jednak wielu uczonych podkreśla, że decydującym czynnikiem był ich niski kapitał kulturowy, czyli także gorsze umiejętności.
Radio Freud na moje.polskieradio.pl >>>
– Oczywiście można sobie zadać pytanie, jaki efekt koniec końców mają komputery w szkołach. Twierdzi się, że komputery są fantastycznymi maszynami do nauki i że dzięki nim lekcje mogą być lepiej prowadzone, więc są one potrzebne w szkołach. To nie jest właściwe podejście. Komputery sprawiają, że mniej korzystamy z pracy umysłu. Jeśli nie używamy mózgu w równym stopniu, co dawniej, to zmniejsza się on. Dla dorosłych to dobra pomoc, ale dla dzieci, które mają się kształcić komputery są szkodliwe – komentuje uczony.
Dzieci zarówno w szkołach, jak i przedszkolach, zdaniem niemieckiego profesora, nie powinny korzystać z komputerów. Jak się zatem uczy mózg i jaki związek z tym mają komputery? – Warto zacząć od tego, co różni komputer od mózgu. Komputer zawiera twardy dysk, który zajmuje się magazynowaniem i obróbką danych. Nasz mózg ma 100 miliardów komórek nerwowych, które przetwarzają informacje. Ze względu na fakt, że to robią, powiązania pomiędzy nimi się zmieniają – są to małe synapsy, których zadaniem jest zmienianie się, o ile używamy ich. Co ciekawe, 30 lat temu, gdy studiowałem, nie wiedzieliśmy do czego służą synapsy. Cały dowcip polega na tym, że synapsy się zmieniają, jeśli coś przez nie przebiega. Ta informacja, że nasz mózg cały czas się zmienia, to jedna z największych zdobyczy badań nad tym organem w ostatnich latach – tłumaczy profesor.
Nauka w portalu PolskieRadio.pl >>>
Dlatego bardzo ważne jest szkolenie mózgu, trenowanie go poprzez stymulację. Jak uczy się mózg? Jak wpływać na poprawę jego kondycji? Dlaczego komputery i inne urządzenia cyfrowe stanowią zagrożenie dla umysłów najmłodszych? Posłuchaj całej audycji.
Rozmowę z niemieckim uczonym tłumaczyła Monika Ordon-Krzak.
Program "Klub Trójki" poprowadził Dariusz Bugalski.