Dwa najszerzej komentowane nowe nurty muzyczne ostatnich 16 miesięcy to chillwave i witch-house . Piotr Mika prowadzący trójkową audycję "Strzały Znikąd" omówił już pierwszy z nich. Ostatnio zabrał się natomiast za młodszego brata chillwave'u – nurt zwany witch-house.
O ile o chillwave'ie najlepiej rozprawiać jest w sezonie letnim, to jesienno-zimowa pora i późna godzina stanowi idealny wręcz moment do mówienia o witch-housie (jednym z synonimów tego stylu jest określenie "drag" - czyli udręka, groza, tortura ale też „przegięcie”). Słowa-klucze związane z tym nurtem to czarownice, okultyzm, filmy takie jak "Blair Witch Project" i "Twin Peaks". Nurt zawiera odwołania do bardzo wielu gatunków muzycznych – są to m.in. hip-hop, dubstep, r'n'b, shoegaze, dream pop.
Niektórzy przedstawiciele witch-house'u biorą się za przerabianie klasyków pop-rocka. Tak właśnie jest w przypadku grupy AIDS-3D , która ma na koncie m.in. covery Phila Collinsa ("In The Air Tonight") czy Snap! (klasyk lat 90., "Rhythm Is a Dancer"). Jedyny zabieg AIDS-3D polega na zwalnianiu tempa tych utworów.
Swoją wersję wielkiego pop-rockowego hitu ma też grupa Salem . Ich zwolniona interpretacja "Streets Of Philadelphia" Bruce'a Springsteena była emitowana w „Strzałach Znikąd” na długo przed tym jak nazwa „witch-house” została spopularyzowana.
Salem to zresztą być może najważniejsza grupa tego nurtu. Ich muzyka stanowi kolaż odrealnionego dream-popu i nawiązań do gangsta rapu i hip-hopowego stylu dirty south – producentów takich jak Clipse czy Lil Wayne. Niskie rapowe wokale są nagrywane przez wątłego białego chłopaka z Minnesoty. Nie trzeba być jednak wcale czarodziejem konsolety, żeby osiągnąć taki efekt - wystarczy po prostu przesunąć suwak pitch i każdy może brzmieć nisko i głęboko.
Salem byli nie tylko muzycznymi prekursorami witch-house'u, ale sama ich nazwa jest ważnym elementem wizerunku nurtu. W Salem palono czarownice i znajduje się tam Dom Czarownicy, który jest jednym z zabytków miasta.
Ciekawych interpretacji witch-house'u jest wiele. Paradoksem tej estetyki jest to, że mimo iż w styl zaangażowanych jest dużo dziewczyn (ironiczne skojarzenie z czarownicami) zaskakiwać może szorstkość tej muzyki. Inną jej cechą jest pokręcona plemienno-szamańska taneczność i odwołania do zjawisk paranormalnych – duchów czy okultyzmu.
Z ezoteryczną aurą witch-house'u wiąże się cecha szczególna nazw grup reprezentujących ten styl – rzadko zapisuje się je normalnie. Na ogół wyglądają one jak SMS-y nastolatniej emo-gothki – zamiast samogłosek trójkąty, symbole matematyczne, krzyżyki - wszystko, co można wygenerować w komputerowym kodzie ASCII. Nierzadko nazwy projektów witch-house'owych wyglądają jak symbol graficzny. Często też zapis graficzny tych stylów uniemożliwia wyszukanie go przez Google. Nagromadzenie trójkątów i dziwnych znaków powoduje też, że wariują algorytmy serwisów społecznościowych zliczających ilość odsłuchań danego artysty, takich jak np. last.fm. Kolejna prawidłowość w nazewnictwie witch-house'owym polega na tym, że im więcej dziwnych znaków w tytułach projektów, tym mniej przystępnej muzyki należy się spodziewać. Przykładem mogą być prezentowane w „Strzałach Znikąd” formacje LAKE R▲DIO i PWIN ▲▲ TEAKS. Grupa Rrritualzzz zapisuje się natomiast zgodnie z instrukcją podaną przez Piotra Mikę tak: "krzyż katolicki krzyż prawosławny krzyż katolicki" czyli †‡†.
Witch-house można również interpretować jako mroczną odsłonę chillwave'u bliźniaczego nurtu opiewającego drobne życiowe przyjemności takie jak wakacje czy pobyt na plaży, ubierającego te doświadczenia w ciepłą, nostalgiczną aurę.
Zdaniem Piotra Miki jedną z najciekawszych grup witch-house'owych jest formacja Autre Ne Veut . Muzyka tej formacji nawiązuje do lat 80. - artystów takich jak m.in. Prince i Prefab Sprout. Jej nagrania znalazły się na definiującej całą estetykę składance "Let Me Shine For You" (drugą ważną pozycją witch-house'ową jest zbiór utworów różnych wykonawców zatytułowany "Dark As Night"). Kompilacja "Let Me Shine For You" zawiera przeróbki piosenek popowej gwiazdki Lindsay Lohan. Podobnie jak modne w ostatnich 12 miesiącach style takie jak wspomniany chillwave czy bardziej eksperymentalny hypnagogic pop – chętnie odwołują się do fenomenów kultury popularnej takich jak właśnie Lohan - skandalizująca, uzależniona od narkotyków, regularnie wracająca do więzienia, aktorka i piosenkarka pop - i wydobywają z nich niepokojącą treść.
Innym ważnym artystą nurtu jest 19-latek ukrywający się pod pseudonimem Balam Acab , Alec Koone. Tworzy on witch-house'y post-dubstepowe. Z kolei How To Dress Well czyli Amerykanin Tom Krell, filozof, znawca Immanuela Kanta, swoim wokalem próbuje pogodzić Justina Timberlake'a i folkowy skład Bon Iver .
Tak więc witch-house to styl bardzo eklektyczny, który trudno sprowadzić do wspólnego mianownika. Mimo że twórców witch-house więcej dzieli niż łączy, a sama nazwa nurtu jest równie często obiektem żartów co poważnych analiz, niewątpliwie da się wyczuć w tak ometkowanej muzyce coś świeżego i ekscytującego. Najważniejsze pytanie – o to, czy witch-house pozostanie z nami na dłużej – jest jednak wciąż otwarte.
(|<▲vv)
Lista utworów gotyckiej nastolatki:
Salem - Brustreet
Building Castles Out Of Matchsticks - Bardzo Daleko
Rio En Medio - Never Get You
Autre Ne Veut - Wake Up
Autre Ne Veut - Drama Cum Drama
Autre Ne Veut - Demoneyez
oOoOO - Burnout Eyess
oOoOO - Sedsumting
oOoOO - Cold
LAKE R▲DIO - Watcher
PWIN ▲▲ TEAKS - I Will Always Love You
rrritualzzz - >>>>▲<<<<
Salem - King Night
Salem- Sick
Salem – Trapdoor
AiDS-3D – closer
Terminal Twilight – Air
Terminal Twilight - The Fire Of Love (Fire Mix)
Balam Acab - Big Boy
Balam Acab - Regret Making Mistakes
Babe, Terror - Summertime Our League
How to Dress Well - You Won't Need Me Where I'm Goin'
How to Dress Well - Suicide Dream 2
AiDS-3D - inthaair