Kultura

Komu potrzebna jest opera?

Ostatnia aktualizacja: 19.10.2009 13:12
Do najczęściej powtarzanych nekrologów XX stulecia należy sakramentalne już „opera umarła”. Z drugiej strony to właśnie na jej zgliszczach swe najwybitniejsze dzieła stworzyli tacy wizjonerzy współczesnego teatru, jak Robert Wilson czy Heiner Goebels.

W Polsce wskrzeszenie operowej mody zawdzięczamy przede wszystkim dyrektorowi artystycznemu Warszawskiego Teatru Wielkiego, Mariuszowi Trelińskiego. Nie tylko stworzył on epokowe i często wywrotowe inscenizacje wielkiej klasyki, lecz także przekonał do burżuazyjnego gatunku pokolenie „reżyserów niepokornych”.  W Operze Narodowej debiutował już Krzysztof Warlikowski, w nadchodzącym roku  jego śladami podążą Maja Kleczewska oraz Barbara Wysocka.

O przyszłości opery w ramach organizowanego przez „Dwutygodnik” cyklu „Kontrowersje” rozmawiali krytyk muzyczny Andrzej Chłopecki, znakomita reżyserka dramatyczna (a wkrótce operowa debiutantka) Maja Kleczewska oraz awangardowy kompozytor Krzysztof Knittel.

Czy przed najbardziej syntetycznym gatunkiem zachodniej sztuki otwiera się świetlana przyszłość czy jest on skazany na dekadencki historycyzm? Współczesna sztuka operowa rozdarta jest pomiędzy zaspokajaniem gustów konserwatywnej publiczności a wyznaczaniem i konfrontowaniem nowatorskich trendów w sztuce; automatycznym powielaniem konwencji a kreowaniem uniwersalnych, wielowarstwowych opowieści o człowieku; hermetycznym przeestetyzowaniem a flirtem z kulturą masową.

Czy na styku nowoczesnej muzyki, teatru oraz sztuk plastycznych powstać może żywa i ważka forma? Wizja „Opera Futura” zdaje się być tyleż mętna, co kusząca. Krzysztof Knittel czuje się w niej, jak w domu; Maja Kleczewska marzy o niej; zaś Andrzej Chłopecki swoim zwyczajem prowokuje i zmusza do myślenia.

Relacja wideo ze spotkania, które odbyło się 12.10.2009 w Operze Narodowej.

 

www.narodoweczytanie.polskieradio.pl
Cichociemni
Czytaj także

Klasyk opery przyszłości

Ostatnia aktualizacja: 06.11.2009 12:12
Sobotnia premiera (7.11) „Zagłady domu Usherów” rozpocznie w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej cykl „Terytoria”, poświęcony współczesnej awangardzie operowej. Wybór przewrotny, bowiem kompozytor Philip Glass jest już klasykiem gatunku.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Ariadna na Naxos w Gdańsku

Ostatnia aktualizacja: 30.10.2009 13:51
Dziś w Operze Bałtyckiej w Gdańsku premiera "Ariadny na Naxos" Ryszarda Straussa.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Verdi do Warszawy

Ostatnia aktualizacja: 24.02.2010 09:16
Funkcjonariusze Służby Celnej przekazali Bibliotece Narodowej w Warszawie zabytkowy zapis nutowy opery "Falstaff" Giuseppe Verdiego. Dzieło zostało wydane w 1893 r. Do naszych czasów zachowały się nieliczne egzemplarze.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Niezwykły świat opery: Jean-Marie Leclair "Scylla et Glaucus"

Ostatnia aktualizacja: 09.05.2010 15:23
9 maja 2010, godz. 14:00
rozwiń zwiń