Symbolizm jest pojęciem nieuchwytnym. Podobnie jak nieuchwytnym pojęciem jest sam symbol.
- Symbolizm jest szczególnym przypadkiem sztuki symbolicznej - stwierdziła profesor Irena Kossowska, historyk sztuki Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.
Podczas "Wieczoru Naukowego” goście, którzy są autorami albumu "Malarstwo polskie. Symbolizm i Młoda Polska" próbowali wytłumaczyć słuchaczom czym jest symbolizm i jaką rolę pełni w sztuce.
Sztuka symboliczna, to sztuka która przekracza barierę doczesności i materialności życia codziennego. Skierowana jest ku transcendencji, czyli ku niematerialnej, nieuchwytnej rzeczywistości. Sztuka sybiliczna dąży do zbliżenia się do absolutu i próbuje uchwycić istotę ludzkiego bytu.
- W dziejach ludzkości pełniła ona funkcje religijne, rytualne , magiczne, przez to dążyła do okiełznania sił natury, była środkiem poznania ludzkiej natury - mówiła Kossowska.
Początki symbolizmu sięgają końca XIX wieku. Najpierw pojawił się we Francji w kręgu poetów i pisarzy. Stosunkowo szybko symbolizm importowano do malarstwa.
Polski symbolizm w dużej mierze kształtowały uwarunkowania historyczne.
- Podstawową kwestią w tym czasie było zniknięcie kraju z mapy Europy - opowiadał dr Łukasz Kossowski z Muzeum Literatury w Warszawie.
Najistotniejszym rysem polskiego symbolizmu było szczególnego rodzaju pesymizm.
- Cień niewoli narodowej padł na sztukę tego okresu - tłumaczył gość "Wieczoru naukowego".
Wędrówkę po charakterystycznych dla polskiego symbolizmu motywach mrocznych pejzaży i tematach legend ludowych, śmierci i mistycyzmu wraz z gośćmi "Wieczoru naukowego" odbyła Katarzyna Jankowska. Udział w rozmowie na temat symbolizmu wzięli: prof. Irena Kossowska- historyk sztuki z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, dr Łukasz Kossowski z Muzeum Literatury w Warszawie. Goście są autorami albumu "Malarstwo polskie. Symbolizm i Młoda Polska".