Section50
Section00
Koncert inauguracyjny
volume_up

Posłuchaj nagrania koncertu z 2 września 2018

00:00
111:42

Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego Paweł Szymański À la recherche de la symphonie perdue

Fryderyk Chopin Koncert fortepianowy f-moll op. 21* | Fryderyk Chopin Koncert fortepianowy e-moll op. 11**

Szymon Nehring - fortepian historyczny * | Kevin Kenner - fortepian historyczny ** | Orkiestra XVIII Wieku | Grzegorz Nowak - dyrygent

Koncert laureatów

Krzysztof Książek (Polska)

Erard (1837)

Urodzony 5 sierpnia 1992 r., półfinalista i laureat dwóch nagród pozaregulaminowych XVII Międzynarodowego Konkursu im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Od 2005 r. kształcił się pod okiem Stefana Wojtasa, m.in. w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. 

Czytaj więcej
volume_up
00:00
25:57
Fryderyk Chopin: Mazurek G-dur op. 50 nr 1, Mazurek As-dur op. 50 nr 2, Mazurek cis-moll op. 50 nr, Polonez fis-moll op. 44

Aleksandra Świgut (Polska)

Pleyel (1842)

Urodziła się 21 stycznia 1992 r. W latach 2011–2013 studiowała na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina Warszawie w klasie Piotra Palecznego. Jest absolwentką Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie Wojciecha Świtały oraz Marii Szwajger-Kułakowskiej.

Czytaj więcej
volume_up
00:00
18:16
Fryderyk Chopin: Koncert fortepianowy f-moll op. 21 cz. I Maestoso

Tomasz Ritter (Polska)

Pleyel (1842)

Urodzony 21 stycznia 1995 r., student Moskiewskiego Konserwatorium im. Piotra Czajkowskiego w klasach Michaiła Voskresienskiego (fortepian), Marii Uspienskiej (klawesyn) i Alexeia Lubimova (fortepian historyczny).

Czytaj więcej
volume_up
00:00
09:43
Fryderyk Chopin: Koncert fortepianowy f-moll op. 21 cz. II Larghetto

Naruhiko Kawaguchi (Japonia)

Naruhiko Kawaguchi (Japonia)

Urodził się 29 kwietnia 1989, dorastał w Yokohamie. Stopień magistra muzyki dawnej uzyskał na Tokijskim Uniwersytecie Sztuki w 2014 r. i w Conservatorium van Amsterdam (2017) – gry na fortepiano uczył się u Kikuko Ogury i Richarda Egarra.

Czytaj więcej
volume_up
00:00
09:14
Fryderyk Chopin: Koncert fortepianowy f-moll op. 21 cz. III Allegro vivace

Finał z orkiestrą | 12-13 września

volume_up
Aleksandra Świgut (Polska)
Erard (1837, kolekcja E. Beunka)
00:00
32:58
volume_up
Tomasz Ritter (Polska)
Pleyel (1842, kolekcja E. Beunka)
00:00
34:44
volume_up
Krzysztof Książek (Polska)
Erard (1837, kolekcja E. Beunka)
00:00
42:06
volume_up
Naruhiko Kawaguchi (Japonia)
Buchholtz (kopia instrumentu z ok. 1825-26, kolekcja NIFC)
00:00
34:24
volume_up
Antoine de Grolée (Francja)
Erard (1837)
00:00
34:47
volume_up
Dmitry Ablogin (Rosja)
Pleyel (1842)
00:00
38:25

Etap 2 | 8-10 września

volume_up
Aleksandra Świgut (Polska)
Pleyel (1842), Erard (1837)
00:00
55:21
volume_up
Łukasz Byrdy (Polska)
Erard (1837)
00:00
48:21
volume_up
Joanna Różewska (Polska)
Pleyel (1842), Erard (1837)
00:00
51:41
volume_up
Tomasz Ritter (Polska)
Pleyel (1842),  Erard (1837)
00:00
57:02
volume_up
Kamil Pacholec (Polska)
Erard (1837)
00:00
52:58
volume_up
Yui Nakamura (Japonia)
Pleyel (1842), Erard (1837)
00:00
44:05
volume_up
Krzysztof Książek (Polska)
Erard (1837)
00:00
52:14
volume_up
Justyna Kreft (Polska)
Pleyel (1842), Erard (1837)
00:00
53:23
volume_up
Agnieszka Korpyta (Polska)
Pleyel (1842)
00:00
47:46
volume_up
Dinara Klinton (Ukraina)
Pleyel (1842), Erard (1837)
00:00
48:10
volume_up
Naruhiko Kawaguchi (Japonia)
Erard (1837), Broadwood (1847-1848), Pleyel (1842)
00:00
49:32
volume_up
Antoine de Grolée (Francja)
Pleyel (1842), Erard (1837)
00:00
52:22
volume_up
Eric Clark (Stany Zjednoczone)
Pleyel (1842), Erard (1837)
00:00
48:17
volume_up
Dmitry Ablogin (Rosja)
Pleyel (1842)
00:00
51:03
volume_up
Aurelia Visovan (Rumunia)
Pleyel (1842)
00:00
47:00

Etap 1 | 4-6 września

volume_up
Aleksandra Świgut (Polska)
Broadwood (1847-1848), Erard (1837)
00:00
27:54
volume_up
Joanna Różewska (Polska)
Buchholtz (kopia instrumentu z ok. 1825-26, kolekcja NIFC), Erard (1837)
00:00
25:24
volume_up
Tomasz Ritter (Polska)
Buchholtz (kopia instrumentu z ok. 1825-26, kolekcja NIFC), Pleyel (1842)
00:00
35:02
volume_up
Siying Qin (Chiny)
Broadwood (1847-1848), Erard (1837), Pleyel (1842)
00:00
26:05
volume_up
Agnieszka Porzuczek (Polska)
Erard (1837), Graf (kopia instrument z ok. 1819, kolekcja NIFC), Pleyel (1842)
00:00
29:04
volume_up
Kamil Beniamin Pacholec (Polska)
Erard (1837)
00:00
26:47
volume_up
Elizaveta Malysheva (Rosja)
Broadwood (1847-1848), Erard (1837)
00:00
26:06
volume_up
Matthias Nauwelaerts (Belgia)
Erard (1837), Pleyel (1842)
00:00
28:06
volume_up
Yui Nakamura (Japonia)
Erard (1837), Pleyel (1842)
00:00
23:05
volume_up
Sijia Ma (Chiny)
Erard (1837), Pleyel (1842)
00:00
20:20
volume_up
Krzysztof Książek (Polska)
Buchholtz (kopia instrumentu z ok. 1825-26, kolekcja NIFC), Erard (1837)
00:00
27:06
volume_up
Justyna Kreft (Polska)
Erard (1837), Pleyel (1842)
00:00
25:55
volume_up
Dinara Klinton (Ukraina)
 Erard (1837), Pleyel (1842)
00:00
29:27
volume_up
Sintato Kawahara (Japonia)
Broadwood (1847-1848), Graf (kopia instrument z ok. 1819, kolekcja NIFC), Pleyel (1842)
00:00
28:58
volume_up
Katarzyna Hajduk-Konieczna (Polska)
Broadwood (1847-1848), Buchholtz (kopia instrumentu z ok. 1825-26, kolekcja NIFC), Erard (1837)
00:00
32:56
volume_up
Yoshiko Furukawa (Japonia)
Broadwood (1847-1848), Buchholtz (kopia instrumentu z ok. 1825-26, kolekcja NIFC), Pleyel (1842)
00:00
28:36
volume_up
Naruhiko Kawaguchi (Japonia)
Buchholtz (kopia instrumentu z ok. 1825-26, kolekcja NIFC), Erard (1837), Pleyel (1842)
00:00
31:40
volume_up
Anna Hajduk-Rynkowicz (Polska)
Erard (1837), Graf (kopia instrumentu z ok. 1819, kolekcja NIFC), Pleyel (1842)
00:00
35:12
volume_up
Antoine de Grolée (Francja)
Erard (1837), Pleyel (1842)
00:00
26:24
volume_up
Aleksandra Hortensja Dąbek (Polska)
Erard (1837), Broadwood (1847-1848), Buchholtz (kopia z ok. 1825-26, kolekcja NIFC)
00:00
27:06
volume_up
Aleksandra Teresa Bobrowska (Polska)
Broadwood (1847-1848), Buchholtz (kopia z ok. 1825-26, kolekcja NIFC), Pleyel (1842)
00:00
29:28
volume_up
Eric Clark (Stany Zjednoczone)
Erard (1837), Pleyel (1842)
00:00
32:45
volume_up
Łukasz Chrzęszczyk (Polska)
Erard (1837), Pleyel (1842)
00:00
29:20
volume_up
Łukasz Byrdy (Polska)
Erard (1837)
00:00
27:30
volume_up
Maciej Wota (Polska)
Broadwood (1847-1848), Buchholtz (kopia z ok. 1825-26, kolekcja NIFC)
00:00
25:46
volume_up
Aurelia Visovan (Rumunia)
Broadwood (1847-1848), Buchholtz (kopia z ok. 1825-26, kolekcja NIFC)
00:00
27:06
volume_up
Benjamin d'Anfray (Francja)
Buchholtz (kopia z ok. 1825-26, kolekcja NIFC), Pleyel (1842)
00:00
27:04
volume_up
Dmitry Ablogin (Rosja)
Buchholtz (kopia z ok. 1825-26, kolekcja NIFC), Pleyel (1842)
00:00
31:41
volume_up
Ewa Tytman-Csiba (Polska)
Buchholtz (kopia z ok. 1825-26, NIFC), Erard (1837)
00:00
27:27
Konkurs Chopinowski 2018
Section05

Erard

Paryż, 1849 (fortepian z kolekcji NIFC) Instrument został zbudowany w Paryżu w 1849 roku, zakupiony w roku 2003 od firmy Edwin Beunk & Johan Wennink.

Pleyel

Paryż ok. 1854 (fortepian z kolekcji NIFC) Fortepian Pleyel, numer seryjny 20042, z ok. 1854 roku, z kolekcji Adama Zamoyskiego.

Erard

Paryż 1858 (fortepian z kolekcji NIFC) Instrument został zbudowany w Paryżu w 1858 roku i jest oznaczony numerem seryjnym 30315, fornirowany palisandrem, inkrustowany ramkami z brązu złoconego.

Graf

Wiedeń ok. 1819 (2008) Kopia instrumentu wiedeńskiego Conrada Grafa z ok. 1819 roku wykonana w pracowni Paula McNulty’ego.

Pleyel

Paryż 1829 Fortepian o miękkich młoteczkach i subtelnym brzmieniu.

Pleyel

Paryż ok. 1830 (2009) Kopia modelu Pleyela z 1830 o numerze seryjnym 1555, wykonana w 2009 roku przez Paula McNulty’ego, była wzorowana na instrumencie pochodzącym z Musée de la musique w Paryżu.

Erard

Paryż 1836 Zbudowany przez Pierre’a Erarda w Paryżu w 1836 roku był odpowiedzią na zapotrzebowanie na instrument koncertujący o większych możliwościach brzmieniowych.

Erard

Paryż 1837 Fortepian prostostrunny, zbudowany przez Pierre’a Erarda w Paryżu w 1837 roku, o numerze seryjnym 13871, pokryty fornirem palisandrowym.

Erard

Paryż 1842 Instrument, o numerze seryjnym 16719, zachował się w całości ze wszystkimi elementami jego budowy, fornirowany palisandrem i inkrustowany mosiężnymi żyłkami.

Pleyel

Paryż 1842 Fortepian (numer seryjny 9648) pochodzi z wytwórni Pleyela z 1842 roku, do kolekcji Edwina Beunka odkupiony został od Giuseppe Accardiego w 1989 roku.

Pleyel

Paryż 1842 Fortepian fornirowany mahoniem płomienistym z oryginalną, zabytkową substancją zachowaną w całości (numer seryjny 9165).

Pleyel

Paryż 1843 (2010) Instrument z pracowni Chrisa Maene’a, wykonany z okazji obchodów Roku Chopinowskiego, jest on dokładną kopią fortepianu koncertowego Ignacego Pleyela z 1843 roku o numerze seryjnym 9861.

Broadwood

Londyn 1846 Instrument o numerze seryjnym 16444, prostostrunny z mechaniką angielską o pojedynczym działaniu z tłumikami górnymi, dwoma pedałami – podnośnik tłumików i una corda –wyposażony w ramę półmetalową, niskonapięciowy żelazny naciąg strunowy, klawiaturę ...

Broadwood

Londyn 1847–1848 Fortepian o numerze 16910 z kolekcji Chrisa Maene’a, niemal identyczny z instrumentami londyńskiej wytwórni Broadwood & Sons, na których grał Fryderyk Chopin podczas swojego tournée koncertowego po Anglii w 1848 roku (o numerach seryjnych 17001 i ...

Pleyel

Paryż 1848 (fortepian z kolekcji NIFC) Instrument został zbudowany w Paryżu w 1848 roku. Jest typowy dla epoki chopinowskiej. Ma klawiaturę 6 2/3 oktawy (C1–g4), mechanikę typu angielskiego o pojedynczym działaniu.

Broadwood

Londyn ok. 1843 (fortepian z kolekcji NIFC) Fortepian skrzydłowy o numerze seryjnym 16000, pochodzący z renomowanej pracowni angielskiej, której właściciele wprowadzili wiele udoskonaleń w konstrukcji fortepianu zarówno stołowego, jak i skrzydłowego.

Erard

Paryż 1838 (fortepian z kolekcji NIFC) Instrument został zbudowany w Paryżu w 1838 roku. Według dokumentów firmy Erard jego pierwszej sprzedaży dokonano 12 grudnia 1838, a właścicielami zostali panowie Forkel i Vigvier z Bordeaux.

Buchholtz

Warszawa ok. 1825/2017 (fortepian z kolekcji NIFC) Instrument jest kopią zachowanego w zbiorach Muzeum Krajoznawczego w Krzemieńcu na Ukrainie fortepianu skrzydłowego firmy Fryderyka Buchholtza z Warszawy z ok. 1825–1826 roku.

Graf

Wiedeń ok. 1819/2007 (fortepian z kolekcji NIFC) Kopia instrumentu wiedeńskiego Conrada Grafa z ok. 1819 roku wykonana w pracowni Paula McNulty’ego w 2007 roku na zamówienie Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina.
Zdjęcia z konkursu

Patronat honorowy prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy w roku 100-lecia odzyskania niepodległości 1918-2018

Współorganizator

Section13
Section24