Historia

Jan Czernecki - niezapomniane pocztówki Wieliczki i polskiego malarstwa

Ostatnia aktualizacja: 24.11.2022 05:30
151 lat temu, 24 listopada 1871 roku, urodził się Jan Czernecki, fotograf i wydawca ponad 400 pocztówek dokumentujących największe dzieła polskiego malarstwa oraz piękno Wieliczki i słynnej Kopalni Soli.
Zdjęcie targu na rynku w Wieliczce z 1932 roku
Zdjęcie targu na rynku w Wieliczce z 1932 rokuFoto: NAC

Lwów-Wiedeń-Wieliczka

Miejscem urodzenia jest Stroniatyn, niewielka wieś na przedmieściach Lwowa. Trzeba dodać, że ojcem Jana Czerneckiego był duchowny grekokatolicki, który w niedalekim Sielcu Bełskim  objął parafię. Nie dziwi więc fakt, że młody Czernecki właśnie w okolicznym Sokalu i Lwowie spędził swoje lata szkolne. Silny wpływ galicyjskiej kultury odcisnął piętno na późniejszym życiu znanego fotografika.

Ukończywszy studia w Wiedniu, rozpoczął pracę jako urzędnik w różnych miastach Galicji i tak trafił do Wieliczki, gdzie urzeczony pięknem Kopalni Soli zdecydował się na zmianę wykonywanego zawodu. Pociągała go nowa dziedzina sztuki, jaką stała się fotografia, tym bardziej powszechna, bo uwieczniana na tak popularnych pocztówkach. Jako fotografik otrzymał zlecenie na wykonanie zdjęć Kopalni Soli i samej Wieliczki. Wszystkie były wspaniałymi dokumentami chwili z pracy górników, a także charakteru zabudowy Saliny Wielickiej i Zamku Żupnego.

Siła pocztówkowego przekazu

Muzeum Żup Krakowskich w Wieliczce tak opisuje osiągnięcia Czerneckiego na swoich stronach: "Jan Czernecki trwale zapisał się w gronie osób tworzących fotograficzną dokumentację Wieliczki z jej najcenniejszym zabytkiem jakim jest kopalnia soli. Swoją przygodę z tajemnicami kopalni wielickiej rozpoczął w 1902 r., kiedy to uzyskał od c. k. Krajowej Dyrekcji Skarbu we Lwowie zgodę na odpłatne wykonanie, a następnie opublikowanie fotografii wnętrz zabytkowych komór, kaplic, urządzeń transportowych oraz górników podczas pracy. Wykonane przez Czerneckiego zdjęcia bardzo szybko ujrzały światło dzienne, ilustrując wydane w 1903 r. przewodniki Feliksa Piestraka: W podziemiach wielickich oraz Kilka słów o Wieliczce i jej kopalniach".


Posłuchaj
20:05 wieliczka czyli wielka sól.mp3 Audycja Anny Burzyńskiej "Wieliczka czyli wielka sól". (PR, 23.11.1983)

 

Trzeba dodać, że były to prawdziwe dzieła fotografii, a powielone jako niewielkich rozmiarów pocztówki czyniły z tego zabytkowego miejsca prawdziwą perłę górniczej historii. Czernecki świetnie rozumiał niebagatelną siłę pocztówkowego przekazu. W swoim czasie to właśnie pocztówki były głównym szeroko dostępnym elementem propagowania piękna i ukazywania historycznych miejsc bądź osiągnięć dających uwiecznić się w niewielkiej fotografii. Stąd nie dziwi zapał Czerneckiego do tego typu działalności wydawniczej.

Fotografie Wieliczki

Muzeum w dalszym miejscu pisze: "Niezależnie od realizacji większych projektów wydawniczych stale drukował pocztówki i albumy prezentujące najciekawsze i najcenniejsze obiekty związane z historią kopalni i miasta Wieliczka, popularyzując tym samym jedno z ciekawszych, a nadal masowo niedostępnych miejsc w Polsce". Następnie dodaje jeszcze kilka faktów z wielickiej historii Czerneckiego: "Ponadto w latach 1908 – 1910 na zlecenie władz salinarnych wykonał ponad 40 fotografii dokumentujących majątek nieruchomy Saliny Wielickiej. Udało mu się utrwalić m. in. widoki budynków mieszkalnych urzędników salinarnych, nadszybi, magazynów, szpitala, szkoły i Muzeum Salinarnego oraz Zamku Żupnego – siedziby ówczesnego Zarządu Salinarnego w Wieliczce".

Pocztówki z polskim malarstwem

Czernecki już jako znany fotografik i wydawca stał się mecenasem młodopolskiej bohemy artystów, z których chyba najbardziej ceni sobie przyjaźń z czołowym malarzem Młodej Polski Włodzimierzem Tetmajerem. Powstał wtedy pomysł uwiecznienia największych dzieł polskiego malarstwa, co owocuje niebagatelną liczbą ponad 400 wzorów pocztówek dokumentujących dzieła 49 najlepszych polskich malarzy. W owym czasie, niewielkie wydawnictwo i księgarnia drukowało pocztówki, ale też książki i albumy. W wyniku działań wojennych w 1915 roku Czernecki przeniósł się do Krakowa, gdzie powiększył i zintensyfikował swoją działalność wydawniczą. Nie stronił też od filantropii i artystycznego mecenatu, za co został w 1928 roku odznaczony Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski.

Po II wojnie światowej prężne wydawnictwo zostało mu odebrane i wcielone do państwowego wydawnictwa Domu Książki. Czernecki nadal projektował pocztówki, które wtedy jeszcze były jednym z najpopularniejszych sposobów komunikacji.

Artysta zmarł w marcu 1955 roku i pochowany został na krakowskim cmentarzu Rakowickim. 

PP


Czytaj także

Stanisław Wyspiański. Czwarty wieszcz narodowy

Ostatnia aktualizacja: 15.01.2024 06:00
Po premierze "Wesela" stał się symbolem. "Niewielu dusza i serce, myśl i ból były tak na wskroś polskie, nasze własne jak Wyspiańskiego" - pisała krakowska gazeta "Czas" nazajutrz po śmierci artysty.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Józef Mehoffer. Malarz, który poszukiwał światła

Ostatnia aktualizacja: 08.07.2024 05:40
Józef Mehoffer jest obok Stanisława Wyspiańskiego jednym z czołowych twórców Młodej Polski. Związki między obydwoma artystami były bardzo silne, jednocześnie jednak równie wiele ich dzieli. Mehoffer - malarz, grafik i witrażysta zmarł 8 lipca 1946 roku.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Stanisław Witkiewicz – nie tylko ojciec Witkacego

Ostatnia aktualizacja: 05.09.2024 05:51
Chociaż jego syn Stanisław Ignacy znacząco przerósł ojca, to nie należy pomijać osiągnięć Stanisława Witkiewicza. Był znakomitym malarzem i krytykiem sztuki, a przede wszystkim popularyzatorem Tatr i twórcą charakterystycznego w polskiej architekturze stylu zakopiańskiego.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Jan Stanisławski. "W nowatorski, wręcz fotograficzny sposób kadrował swoje obrazy"

Ostatnia aktualizacja: 06.01.2024 05:40
- Po pierwsze umiejętność odczytywania pejzażu, umiejętność dostrzeżenia pewnego fragmentu pejzażu, który w pewnym momencie mu się wydawał niesłychanie interesujący. Poprzez bardzo delikatne ale pewne siebie muśnięcie pędzla powstawało skończone dzieło sztuki – mówiła W Polskim Radiu krytyk sztuki Stefania Krzysztofowicz-Kozakowska. 6 stycznia 1907 roku zmarł w Krakowie malarz Jan Stanisławski. Był wybitnym pejzażystą, reprezentantem polskiego modernizmu.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Ferdynand Ruszczyc. Pejzaż i symbol

Ostatnia aktualizacja: 30.10.2024 05:40
Ferdynand Ruszczyc, wybitny malarz i grafik okresu Młodej Polski, zmarł 30 października 1936 roku. Artysta wzbogacał poruszające pejzaże warstwą symboliczną. 
rozwiń zwiń
Czytaj także

Młoda Polska, czyli krakowski Arts and Crafts

Ostatnia aktualizacja: 01.12.2020 13:00
Może być zaskakujące, jak wiele łączyło dwóch polskich Stanisławów – Wyspiańskiego i Witkiewicza (ojca) – z angielskim ruchem Arts and Crafts. Nawet jeśli artyści nigdy się nie spotkali, to duch epoki sprawił, że w tak odległych od siebie Londynie i Krakowie zakiełkowały podobne idee.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Teodor Axentowicz. Admirator pięknych kobiet i ormiańskiej kultury

Ostatnia aktualizacja: 13.05.2024 05:40
- Ciekawa mieszanina paryżanina z Ormianinem. Ten wysoki pan z wielkim garbatym nosem miał wszystko czarne z wyjątkiem skóry: czarną brodę, oczy, brwi, czarny kapelusz z olbrzymim rondem, no i przepisową czarną pelerynę. W Zakopanem porzucał ją na rzecz serdaka – tak na antenie Polskiego Radia opisywała artystę młodopolskiego Teodora Axentowicza Magdalena Samozwaniec 
rozwiń zwiń
Czytaj także

Witold Wojtkiewicz – malarz groteskowych klaunów i smutnych dzieci

Ostatnia aktualizacja: 14.06.2024 05:49
115 lat temu, 14 czerwca 1909 roku, w Warszawie zmarł Witold Wojtkiewicz. Był jednym z najbardziej oryginalnych malarzy Młodej Polski. W swoich groteskowych, przesiąkniętych ironią pracach przedstawiał głównie dzieci oraz... klauny. 
rozwiń zwiń